اصل نود

رئیس کمیسیون اصل نود گفت: وزارت بهداشت در پاسخ به اعتراض‌ نمایندگان مجلس در خصوص کمبود پزشک مدعی است که مشکل توزیع پزشک است و کمبود نداریم اما از اجرای قانون پزشکان تعهدی که مستقیماً به توزیع عادلانه پزشک در کشور می‌پردازد، سر باز می‌زند.

به گزارش ایران پژواک، کمبود پزشک در کشور، به‌ویژه در مناطق محروم به یک معضل اساسی تبدیل‌شده و تبعات بسیار زیادی را برای مردم در پی‌ داشته است به طوری که مردم باید برای دسترسی به خدمات درمانی باید عزم سفر به مراکز استان‌ها و تهران کنند و درصورتی‌که در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست ندهند، مقابل بیمارستان‌های مراکز استان‌ها در چادرهای مسافرتی در صف انتظار ویزیت پزشکان بایستند. 

برای حل معضل کمبود پزشک در مناطق محروم، مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ قانونی را تصویب کرد که به‌ موجب آن  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد سی درصد (۳۰%) ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانـشجوی بومی با اولویت مناطق محروم پذیرش نماید. 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ضمن گلایه از کمبود پزشک به‌ویژه پزشک متخصص در مناطق گفت: بررسی‌های کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نشان‌ می‌دهد، پذیرش دانشجویان تعهدی در سال ۱۴۰۰ در رشته پزشکی ۶ درصد و در رشته دندانپزشکی ۸ درصد بوده که با میزان مصوب قانونی فاصله بسیار زیادی دارد. 

وی همچنین ادامه داد: متاسفانه این تخلف از قانون فقط منتهی به سال ۱۴۰۰ نیست و از سال ۱۳۹۲ که این قانون تصویب شده است، تا کنون در هیچ سالی به صورت  کامل رعایت نشده و سهمیه مناطق محروم اختصاص نیافته است. 

رئیس کمیسیون اصل نود افزود: وزارت بهداشت در پاسخ به اعتراض‌ نمایندگان مجلس در خصوص کمبود پزشک مدعی است که مشکل توزیع پزشک است و کمبود نداریم اما از اجرای قانون پزشکان تعهدی که مستقیماً به توزیع عادلانه پزشک در کشور می‌پردازد، سر باز می‌زند.

شجاعی ضمن اظهار تأسف از عملکرد وزارت بهداشت درخصوص گسترش پذیرش دانشجویان تعهدی گفت: نمایندگان مجلس از عملکرد وزارت بهداشت در اجرای قانون پزشکان تعهدی رضایت ندارند و برای همین هم کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی قطعاً با احضار مسئولین وزارت بهداشت پیگیر این تخلف خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی