علی خضریان

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از اعمال فشار و لابی سیاسی مخالفان افزایش ظرفیت در رشته‌های پزشکی خبر داد.

به گزارش ایران پژواک، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه اخیراً موضوع افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، گفت: این کار با توجه به کمبود پزشک و همچنین روند پیری جمعیت که نیاز به خدمات درمانی را افزایش می‌دهد، بسیار لازم است. در مقابل اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی، نامه‌ای از سوی برخی افراد و نهادهای صنفی به رئیس جمهور ارسال شد که به جای ارائه راهکار برای حل مسئله کمبود پزشک به دنبال خارج کردن مصوبه افزایش ظرفیت از شورا بود.

به گفته این مقام مسئول، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دو نهاد تصمیم‌گیر هستند که مدعی اداره کردن نظام سلامت کشور هستند، در اقدامی تاسف‌بار به جای پیشنهاد راهکاری عملی برای حل معضل کمبود پزشک در نامه به رئیس جمهور  درخواست خارج کردن مصوبه افزایش ظرفیت از شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطرح کردند.

خضریان ضمن اشاره به اظهارات این مخالفان در برابر این مصوبه مبنی بر اینکه امضاکنندگان نامه به رئیس جمهور مدعی افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش در چند سال اخیر هستند معتقد است: این افراد گویا فراموش کرده‌اند که ظرفیت پذیرش به مدت ۱۵ سال از سال ۶۸ تا ۸۳ تا یک‌سوم کاهش پیدا کرد و بعد از آن مقداری افزایش پیدا کرد. البته بعید است عین‌اللهی این اتفاق را فراموش کرده باشد چرا که ۱۱ سال از این دروه در زمانی که ایشان دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند اتفاق افتاده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر سند آمایش سرزمینی وزارت بهداشت به‌عنوان سند مبنای پذیرش دانشجو قرار گرفته می گوید: در حالی که این سند فاقد جامعیت کارشناسی بوده و در آن برنامه‌ای برای تأمین نیاز درمانی کشور در پاسخ به سالمندی جمعیت و همچنین توسعه گردشگری سلامت کشور در نظر گرفته نشده است.

خضریان ضمن نادرست خواندن نبودِ زیرساخت آموزشی برای افزایش ظرفیت پذیرش پزشک، به زمانی که امکانات دانشکده‌های پزشکی  محدود بوده ولی میزان جذب دانشجو بیشتر بوده نیز گریزی می زند و اظهار می کند: در حال حاضر مسئولان بهداشتی با تعداد بیشتر دانشکده، بیمارستان و تخت بیمارستانی مدعی نبود امکانات برای افزایش ظرفیت پذیرش هستند. متأسفانه نکته دیگری که در نامه به رئیس جمهور آمده است، هدف‌گذاری برای رسیدن به سرانه ۱۸ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است، درحالی‌که میانگین سرانه پزشک منطقه در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۳ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر بوده و این میانگین در کشورهای پیشرو بین ۳۰ تا ۵۰ پزشک است.

«حتی اگر با روند فعلی به ۱۸ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر هم برسیم باز هم از کشورهای منطقه عقب‌تر هستیم» این جمله را خضریان می گوید و از اعمال فشارهای سیاسی که برای خارج شدن افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی پرده برمی دارد. 

به گفته این نماینده مجلس، امضاءکنندگان نامه به رئیس جمهور باید پاسخ بدهند که اگر دلایل کارشناسی و علمی در مخالفت با افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد، چرا اجازه نمی‌دهند که طرح در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی گردد. متأسفانه فشارهای سیاسی و نامه‌نگاری‌های پی‌درپی از سوی نهادهای صنفی، این موضوع را پررنگ می‌کند که مخالفت‌ها فاقد پشتوانه کارشناسی است و صرفا از جهت نگرانی‌ها از به خطر افتادن منافع عده‌ای قلیل است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی