وزارت خارجه

صفری: یکی از حوزه‌های بسیار مهم آسیای مرکزی است که روابط تجاری ما با این منطقه بسیار افت کرده است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از "تسنیم"، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران از آزادسازی مطالبات ایران از یکی از کشورها در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت که اخیرا نیز ۳.۵ میلیارد دلار از این مطالبات آزاد شد.

وی درباره دستاوردهای اقتصادی وزارت خارجه در دوره صد روزه دولت سیزدهم افزود: "میزان صادرات ما به تاجیکستان در دو ماه گذشته از ۶۰ میلیون دلار به ۱۸۰ میلیون دلار رسیده است.

در دو ماهی که از آغاز به کار معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه می‌گذرد بیشترین تلاش مان را بر فعال کردن کریدورهای ارتباطی با کشورهای همسایه و افزایش صادرات به این کشورها به ویژه صدور خدمات مهندسی متمرکز کردیم.

یکی از حوزه‌های بسیار مهم آسیای مرکزی است که روابط تجاری ما با این منطقه بسیار افت کرده و ارتباطات مان با آنان بسیار ضعیف شده بود، اما در این دو ماه رقم صادراتی ما به کشورهای این منطقه به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

در تاجیکستان علاوه بر افزایش میزان صادرات از ۶۰ میلیون دلار به ۱۸۰ میلیون دلار در دو ماه اخیر، اجرای طرح ۳۵۰ میلیون دلاری نیز در دستور کار قرار دارد.

در این مدت تلاش کردیم که کریدورهای این کشورها به بندرعباس و چابهار متصل شود و به این منظور با وزرای ترابری و تجارت این کشورها کمیسیون‌های مشترک برگزار کردیم و از این بنادر ما نیز دیدن کردند تا از آن جا برای ذخیره کردن کالاهای شان استفاده کنند.

مشکلات مربوط به جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان نیز مربوط به کریدور بود که رفع شد و مسیر هر دو کشور روان است و مسیر خزر نیز به عنوان جایگزین سوم نیز روان شد و صدور کالای‌های ما به ویژه صدور خدمات مهندسی به شمال از این طریق افزایش یافته است.

درباره افزایش تبادل تجاری ایران و عراق، دو کشور ۱۲ نقطه مرزی دارند و تلاش ما این بود که با رفع موانع در این نقاط مرزی میزان صادرات و تبادل تجاری خود را از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهیم.

هدف ما این است که میزان صادرات کالاهای مان را به کشورهای منطقه در دوره چهار ساله دولت سیزدهم به دو برابر افزایش دهیم که این هدف تا دو سال و نیم آینده نیز قابل تحقق است. اخیرا نیز ۳.۵ میلیارد دلار از این مطالبات آزاد شد".

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی