آرمن سرکیسیان

رئیس جمهور ارمنستان روز سه شنبه در مصاحبه با وبگاه تحلیلی «آسیا تایمز» گفت، ترکیه با نگه داشتن چند میلیون پناهجو در مرز با اروپا، قاره اروپا را گروگان گرفته است.

به گزارش ایران پژواک، به نوشته وبگاه «رادیو ارمنستان» «آرمن سرکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان در این مصاحبه در خصوص چشم‌انداز عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه گفت، این یک موضوع پیچیده است.

وی گفت: «چگونه می‌توانیم روابط را بهبود بخشیم؟ بیایید به تجربیات کشورهای دیگر نگاه کنیم، برای مثال فرانسه و انگلیس، فرانسه و آلمان. آنها قرن‌ها یکدیگر را نابود می‌کردند. اما پس از آن چیزی تغییر کرد، زمانی که پس از فجایع عظیم، همه فهمیدند که تنها یک راه برای رهایی از آن نفرت وجود دارد و آن تساهل است.»

رئیس جمهور ارمنستان در ادامه افزود، ترکیه با نگه داشتن چند میلیون پناهجو در مرز با اروپا، قاره اروپا را گروگان گرفته است و اتحادیه اروپا میلیاردها یورو برای این پناهندگان می‌پردازد. ترکیه در لیبی است که دروازه پناهجویان شمال آفریقا به اروپا است. ترکیه در حال حاضر به نوعی در جمهوری آذربایجان بسیار قوی است. اروپا هم اینک  از دریای خزر نفت و گاز می‌گیرد و ترکیه آنجا حضور دارد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اخیرا گفت که توافقی با ارمنستان حاصل شده که بر اساس آن، نمایندگانی میان دو کشور برای عادی سازی روابط بین آنکارا و ایروان، تعیین خواهد شد.

از سوی دیگر «واهان هونانیان» سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان چندی پیش بر آمادگی «بدون پیش شرط» این کشور برای عادی‌سازی روابط با ترکیه خبر داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان ادامه داد: «در جریان گفت‌وگوها با همکاران روسی‌مان، به آنها اطلاع دادیم که آماده عادی‌سازی روابط بدون پیش شرط هستیم.»

اوایل مهر ماه بود که «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که ترکیه به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان پس از پایان جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

کالین افزود: «در اصل، ما به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم. دلیل اصلی پایان روابط دیپلماتیک ما با ارمنستان و بستن مرزهای ما در سال ۱۹۹۲، حمله به قره باغ بود. از آنجا که این مشکل حل شده است، در واقع هیچ مانعی در برابر عادی سازی ما با ارمنستان وجود ندارد. اما هنوز مسائلی وجود دارد که باید درباره قره باغ حل شود.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی