• ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
  • کد خبر: 25371
دموکراسی آمریکا

یک سال پس از حمله به کنگره در ششم ژانویه 2021، دموکراسی آمریکایی همچنان در خطر است.

ایران پژواک - دانیل فرید در شورای آتلانتیک؛

1. همان‌طور که حمله به کنگره در ششم ژانویه 2021 نشان داد، آسیب‌پذیری جمهوری‌ها نخست در برابر آشوب و هرج و مرج و سپس در برابر ظلم و ستمگری، درباره‌ی آمریکا هم صدق می‌کند. آن طور که پیداست، آمریکایی‌ها نژاد برتری نیستند که برای تعالی برگزیده شده باشند و مانند تمام مردم جهان در برابر بیماری و گناه آسیب‌پذیرند.

2. احتمال خطر برای آمریکایی‌ها، بسیار بالا است. هویت آمریکایی، بر خلاف بسیاری از کشورها، نه در خون یا قومیت، بلکه در حقایق بدیهی برابری انسان‌ها ریشه دارد. با پذیرش این آرمان‌هاست که به گفته‌ی آبراهام لینکلن گوشت و خون مهاجرانی که به آمریکا می‌آیند با گوشت و خون سایر آمریکایی‌ها عجین می‌شود.

3. چنین آرمان‌هایی ملت آمریکا را می‌سازد. تجلی سیاسی این هویت ملی که ریشه در حقایق جهانی دارد، دموکراسی است. اگر دموکراسی را رها کنیم، آمریکا دیگر «ملت جدیدی نیست که در آزادی تجلی پیدا کند». ما به کشوری قومیتی -کشوری سفیدپوست- تنزل پیدا می‌کنیم و اگر راه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و اطرافیانش ادامه پیدا کند، به یک استبداد تبدیل خواهیم شد.

4. احتمال خطر برای مردم جهان هم بسیار بالاست. دموکراسی آمریکایی از دیرباز الهام بخش جنبش‌های دموکراتیک جهان بوده است. از سال 1941، ایالات متحده به عنوان سنگر دموکراسی و آزادی در جهان ایستاده است. علیرغم تمام اشتباهات، کاستی‌ها و ریاکاری‌های ما، رهبری ایالات متحده دستاوردهای خوبی به ارمغان آورده است. چشم انداز دنیایی آزاد و متشکل از جمهوری‌هایی در صلح با یکدیگر، یک ایده آمریکایی نبود (این ایده امانوئل کانت بود)، اما آمریکا اولین قدرت بزرگی بود که برای تحقق آن تلاش کرد.

5. اما اکنون که دموکراسی آمریکایی تحت فشار است، دشمنان آن جان گرفته و جرئت تازه‌ای یافته‌اند. از دهه 1930، رکود بزرگ و ظهور آدولف هیتلر در آلمان و جوزف استالین در اتحاد جماهیر شوروی، هرگز دموکراسی تا این حد در حالت تدافعی و استبدادگران تا این حد جسور نبوده‌اند. به نظر می رسد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین معتقدند که آینده متعلق به آنهاست.

6. ماشین تبلیغاتی کرملین با خوشحالی از افول آمریکا صحبت می‌کند و در عین حال اروپا را به جنگ تهدید می‌کند. چین تهدید می‌کند که برای فتح تایوان خواهد جنگید. دوستان دموکراتیک ایالات متحده در اروپا و آسیا ناامید به نظر می‌رسند و نمی‌دانند که آیا می‌توانند روی کشوری که حمایتش را بدیهی می‌دانستند و به آن تکیه ‌می‌کردند، بار دیگر حساب کنند یا خیر.

7. پس از آشوب‌های ششم ژانویه، من نوشتم که آسیب بلندمدت به کشور تا حد زیادی به این بستگی دارد که چهره‌های برجسته‌ی جمهوریخواه از افراط‌گرایی دور شوند. در ابتدا به نظر می رسید که این احتمال وجود داشته باشد، اما من بیش از حد خوشبین بودم. 

8. ترامپ موضع خود را به عنوان چهره پیشرو در حزب جمهوریخواه حفظ می‌کند و همچنان به این دروغ بزرگ پایبند است که به نوعی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 پیروز شده است. اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده به ویژه جمهوری خواهان برجسته در برابر تلاش برای سرنگونی روند انتخابات سکوت کرده و یا دوپهلو عمل کرده‌اند.

9. به نظر می‌رسد که جنبش افراطی ترامپ هم مصمم و هم متعهد به اصول استبدادی است. اخیرا، پیتر ناوارو (Peter Navarro)، مشاور پیشین ترامپ، از تلاش برای باطل کردن نتیجه انتخابات دفاع کرد. همانطور که آزمایشگاه تحقیقات قانونی دیجیتال شورای آتلانتیک گزارش داده است، فعالان جنبش ترامپیستی به دفاع و پیشبرد پیام اقتدارگرایانه ترامپ ادامه داده‌اند. اما این فقط یک جنبش سیاسی حاشیه‌ای نیست. نظرسنجی‌ها  از حمایت قابل توجه جمهوری‌خواهان از جناح راست افراطی ترامپیست حکایت می‌کنند.

10.حل مسائلی که به این افراط‌گرایی انجامید کار آسانی نیست، اما سرنگونی دموکراسی آمریکا و نظم قانون اساسی نیز آسان نخواهد بود. در داخل، کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی آشوب‌های ششم ژانویه تلاش می‌کند. وزارت دادگستری ایالات متحده نیز در حال رسیدگی به تلاش برای براندازی انتخابات ریاست جمهوری از طریق ارعاب و خشونت است. ویلیام اچ. سیوارد، (William H. Seward)، وزیر خارجه لینکلن، گفته است: «همیشه در این جمهوری آنقدر فضیلت وجود داشته که تلاش برای نجات آن ارزشمند باشد.»؛ امیدوارم حق با او بوده باشد!

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی