• ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹
  • کد خبر: 25519
ابرماه

ستاره شناسان دانشگاه کلمبیا ماه غول پیکری را در فاصله ۵۵۰۰ سال نوری از زمین کشف کردند.

به گزارش ایران پژواک به نقل از مجله Nature Astronomy، ستاره شناسان دانشگاه کلمبیا از کشف دومین ابرماه در حال چرخش به دور سیاره فراخورشیدی به اندازه مشتری خبر دادند.

یک ماه فراخورشیدی غول پیکر به دور سیاره کپلر ۱۷۰۸بی که در فاصله ۵۵۰۰ سال نوری از زمین در جهت صورت فلکی ماکیان و لیرا قرار دارد، می چرخد. این ماه تقریباً یک سوم کوچکتر از قمری به اندازه نپتون است که تیم دانشمندان قبلاً در مدار یک غول گازی دیگر به نام کپلر ۱۶۲۵بی کشف کرده بودند.

هر دو ماه فراخورشیدی احتمالاً از گازی تشکیل شده اند که توسط جاذبه گرانشی در کنار هم نگه داشته می شوند. آنها ممکن است در اصل سیاراتی بوده باشند که به مدار یک غول گازی حتی بزرگتر وارد شده اند. چنین سیستم هایی از ستارگان مادری که می توانند آنها را از هم جدا کنند بسیار دور هستند.

رصد سایر تلسکوپ‌ های فضایی مانند هابل برای تایید کشفی که با روش ترانزیت انجام شده است، زمانی که درخشندگی یک ستاره به دلیل عبور یک جسم در پس‌ زمینه کاهش می‌یابد، مورد نیاز است. برخی از کارشناسان بر این باورند که دانشمندان به طور تصادفی با نوساناتی در داده ها به دلیل ستاره یا خطاهای موجود در ابزار مواجه شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی