• ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
  • کد خبر: 2635
ونزوئلا

در سال ۲۰۱۷ با اسکناس ۱۰۰هزار بولیواری که بزرگ‌ترین اسکناس این کشور است، می‌شد پنج کیلو برنج خرید اما الان این پول حتی برای خرید یک عدد سیگار نیز کاف نیست.

به گزارش ایران پژواک، خبرگزاری فرانسه اعلام کرده‌ که حذف صفر از پول راهکار مفیدی برای حل پدیده ابرتورم در ونزوئلا نیست. صندوق بین المللی پول که پیشتر پیش‌بینی کرده بود تورم ونزوئلا به۱۴هزار درصد برسد، با افزایشی چشمگیر در جدیدترین پیش‌بینی خود گفته است که تورم ۱ میلیون درصدی در انتظار ونزوئلا خواهد بود. پدیده ابرتورم باعث شده است تا اسکناس‌های فعلی ونزوئلا عملا ارزشی از خود نداشته باشند.

در سال ۲۰۱۷ با اسکناس ۱۰۰هزار بولیواری که بزرگ‌ترین اسکناس این کشور است، می‌شد پنج کیلو برنج خرید اما الان این پول حتی برای خرید یک عدد سیگار نیز کاف نیست. هم چنین عینک در بازار به یک میلیون بولیوار رسیده است که نیاز به ۱۰هزار اسکناس درشت دارد و این پنج برابر حداقل دستمزدها در ونزوئلا است.

لئوناردو ورا - یک اقتصاددان- در این باره گفت: اسکناس ۵۰۰ بولیواری جدید احتمالا تا پایان سال بی ارزش خواهد بود.

ونزوئلا از مدت‌ها پیش قدم در این راه گذاشته است و این موضوع جدیدی نیست. هوگو چاوز- رئیس جمهور پیشین این کشور - نیز ۱۰ سال پیش با حذف ۳ صفر از پول ملی به بحران اقتصادی جواب داد. اسدربال الیوارس- یک اقتصاددان دیگر گفت: راه حل سال ۲۰۰۸ یک شکست بزرگ بود چرا که نتوانست به ابرتورم خاتمه دهد.

این در حالی است که دولت کماکان تقصیر اوضاع فعلی را به گردن آمریکا و مخالفانش می اندازد. بخش بانکی در ونزوئلا شدیدا در خطر فروپاشی کامل قرار دارد و دولت کماکان دست از سیاست‌های پوپولیستی نظیر بنزین ارزان که ارزان‌ترین بنزین دنیاست، دست برنداشته است. با یک دلار آمریکا می‌توان ۳.۳ مییلون لیتر بنزین خرید!

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی