اروپا

در حالی که فروش گذرنامه‌های موسوم به «پاسپورت طلایی» از جمله به ثروتمندان روس، چینی و آفریقایی در برخی کشورهای اروپایی تجارتی پرسود است، اتحادیه اروپا می‌خواهد مقررات سختگیرانه‌تری را در رابطه با فروش تابعیت به خارجی‌ها وضع کند.

به گزارش ایران پژواک به نقل از دویچه وله، بسیاری از کشورهای اروپایی، به‌خصوص در جنوب و شرق اروپا، در مقابل سرمایه‌گذاری خارجی‌ها به آنها تابعیت می‌دهند. بروکسل اما در این نوع از اعطای تابعیت خطری بزرگ می‌بیند؛ زیرا داشتن تابعیت تنها یک کشور عضو این اتحادیه همچون مالت یا قبرس، ورود به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا را امکان‌پذیر می‌کند.

ورا یورووا، کمیسیونر امور قضایی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی ولت نسبت به فروش گذرنامه‌های موسوم به پاسپورت طلایی هشدار داد.

او گفت: برخی کشورهای عضو باید دقت و تلاش بیشتری کنند تا به تبهکارانی که امنیت اروپا را به خطر می‌اندازند یا قصد پولشویی دارند، تابعیت اعطا نشود.

این مقام مسئول اتحادیه اروپا گفت که بروکسل قصد دارد به تحقیق درباره این معاملات و روابط شکل‌ گرفته میان خریداران این پاسپورت‌ها با کشورهای مربوطه اتحادیه اروپا بپردازد.

یورووا افزود، گرچه اعطای تابعیت از اختیارات دولت‌های هر کشور عضو است اما به‌ رغم این، اتحادیه اروپا می‌خواهد بر سر دستورالعمل‌های سختگیرانه‌تری با کشورهای اروپایی به توافق برسد.

به گفته کمیسیونر امور قضایی اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی باید تضمین دهند که گیرندگان تابعیت آسیبی به اروپا نخواهند رساند.

یورووا خود اعتقادی به اعطای پاسپورت‌های طلایی به خارجی‌ها در برابر پول ندارد. او اما در عین حال تأکید می‌کند که برای برخی اعضای اتحادیه اروپا چنین تجارتی یک فاکتور اقتصادی مهم محسوب می‌شود. در این میان دولت قبرس تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۴۰۰ پاسپورت فروخته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی