بورس

یک کارشناس اقتصادی گفت: واقعی شدن قیمت‌ها در بازار سرمایه جلوی فساد و رانت را گرفته، همچنین سرمایه‌گذاران انتظار دارند با توجه به تحولات ماه‌های اخیر سود شرکت‌ها افزایش پیدا کند و این موضوع نیز باعث جذب نقدینگی شده است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از میزان، رشد بورس در ماه‌های گذشته و صف شکنی شاخص تا ارتفاع ۱۷۵ هزار واحدی یکی از موضوعات بسیار مهم در اقتصاد کشور و بازار سرمایه است که کارشناسان دلایل متفاوتی برای رکورد شکنی در معاملات بورس در نظر گرفته اند که از جمله آن می‌توان به شرایط اقتصادی و رشد حجم نقدینگی در این بازار اشاره کرد که این موجب جذابیت بیشتر سهم‌ها برای سرمایه گذاران شده است و در نتیجه صف‌های فروش جای خود را به صف‌های خرید حجم در بورس داده اند.

نکته قابل توجه اینجاست که در شرایط فعلی بازار بیشتر شاهد رشد تک سهم‌ها هستیم و سهامدران استقبال بیشتری به خرید از آن‌ها دارند تا جایی که رشد شاخص در هفته‌های اخیر حاکی از روند صعودی ارزش سهام در تک سهم‌های بازار بوده است.

در این میان بخشی از نوسان بازار ناشی از ویژگی‌ها و مزیت‌های بازار سرمایه مانند قاعده‌مندی، تحت نظارت بودن و روند صعودی آن در میان و بلند‌مدت است، به طوری که طی چند سال گذشته و همین مدت اخیر، شاخص بورس و متغیر‌های اصلی آن رشد خوبی کرده‌اند، این در حالی است که وقتی در سایر بازار‌ها تلاطم باشد نگاه‌ها به سمت بورس و بازار سرمایه متوجه می‌شود که از این جهت نشانه مثبتی است.

عامل دوم مربوط به افزایش نرخ ارز است که با راه‌اندازی سامانه معاملاتی ارز و اعلام بانک مرکزی، نرخ برابری ارز با ریال افزایش یافت که به طور قطع وضعیت سودآوری شرکت‌های بزرگ صادرکننده را برای دست‌اندرکاران بازار تسریع می‌کند. علاوه بر این عرضه‌های برخی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی در بورس کالا و اقدام به فروش محصولات با قیمت‌های جدید و همچنین افزایش قیمت سیمان منجر به انتقال اثر آن بر فروش شرکت‌های حاضر در بورس می‌شود. به همین دلیل سرمایه‌گذاران هم به چنین اتفاقی عکس‌العمل نشان می‌دهند.

در سه ماهه دوم سال جاری نسبت قیمت به درآمد بازار (میانگین نسبت P/E) بسیار کاهش یافت و قیمت سهام اغلب شرکت‌ها اصطلاحا به کف رسید و خرید سهام برای سرمایه‌گذاران ریسک پذیر جذاب شد. این جریان هم عامل موثر دیگری برای رشد شاخص است و در این حین ارزش معاملات دو سه هفته گذشته بازار سهام نشان می‌دهد نقدینگی‌های جدیدی وارد بازار شده که انتظار می‌رود با طولانی‌تر شدن روند صعودی متغیرها، علاوه بر ورود منابع خارج شده از بورس طی ماه‌های گذشته، منابع تازه دیگری از سایر بازار‌ها وارد بورس شود.

در این باره کیوان شیخی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان بیان کرد: مهم‌ترین عامل رشد شاخص در بازار سرمایه در جذب نقدینگی افزایش قیمت دلار بوده است، البته جذب نقدینگی چند دلیل دیگر هم دارد که از جمله آن ارزش جایگزینی است، همچنین قیمت بازار‌های کالایی با برداشتن سقف رقابت محصولات فولادی و پتروشیمی در جذب نقدینگی تاثیر داشته است.

وی در ادامه افزود: واقعی شدن قیمت‌ها در بازار سرمایه جلوی فساد و رانت را گرفته، همچنین سرمایه‌گذاران انتظار دارند با توجه به تحولات ماه‌های اخیر سود شرکت‌ها افزایش پیدا کند و این موضوع نیز باعث جذب نقدینگی شده است.

از ابتدای سال جاری با رشد فزاینده قیمت دلار و یورو، قیمت سهم‌ها در بورس اوراق بهادار تهران نیز با رشد فزاینده‌ای همراه شد به طوری که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس هر روز کانال شکنی کرده و در تراز جدیدی می‌ایستاد و در این روز‌ها نیز فعالان بازار سهام شاهد افزایش فزاینده شاخص کل هستند به طوری که برخی معتقدند این روند در بازار کاملا واقعی بوده و شاخص به زودی کانال ۲۰۰ هزار واحدی را نیز پشت سر می‌گذارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی