ارز

بازار ارز در هفته ها و ماه های اخیر تحت تاثیر برخی التهاب آفرینی ها در بازار و معاملات با حجم بسیار اندک در کوچه و پس کوچه ها دچار نوعی التهاب شده و این مسئله باعث شده قیمت برخی کالاها هم به صورت غیرقانونی در خرده فروشی ها با افزایش قیمت های نامتعارف همراه شود، اما چشم انداز کنترل این نوسانات در آینده ای نزدیک بسیار مثبت است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، یکی از مهم ترین نقاط امید برای عبور از جو روانی فعلی در بازار، توافقات انجام گرفته بین جمهوری اسلامی ایران با یک دیپلماسی ظریف و با تدبیر با طرف های اروپایی است. ۷ بانک اروپایی تصمیم گرفته اند زمینه نقل و انتقالات ارزی را برای دور زدن تحریم های یکجانبه آمریکا فراهم کنند که به باور کارشناسان این توافق مهم می تواند آب سردی باشد بر تحریم های بانکی آمریکایی ها. از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز هم از قول محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان خبر از یک توافق قریب الوقوع نفتی بین ایران و اروپا داده است که این توافق هم می تواند تحریم های نفتی آمریکا را که این روزها دستگاه های جنگ روانی آنها روی آن مانور می دهند، با شکست مواجه کند. اینها اما همه ماجرا نیست. در جلسه سران قوا در روز شنبه ۷ مهر ماه اختیارات مناسبی به بانک مرکزی داده شده است که برای کنترل بازار ارز اقدام کند و عموم کارشناسان اقتصادی بر این باورند این اختیارات هم می تواند به کنترل بازار ارز و پایین آمدن قیمت های حبابی اعلامی از سوی برخی کانال های تلگرامی و .... منجر شود. از سوی دیگر ریسک سپرده های ارزی با عاملیت قرار گرفتن بانک مرکزی رفع شده است و اعتماد مردم به نظام بانکی برای باز کردن سپرده ارزی در بانک ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بسیاری از بد گمان ترین کارشناسان اقتصادی از جمله محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با مشاهده این چشم اندازها به این نتیجه رسیده اند که نرخ ارز و به تبع آن سایر نوسانات مصنوعی در بازار به زودی با روندی که اکنون در پیش گرفته شده است کنترل خواهد شد.

شفافیت در دستور کار دولت

دولت های یازدهم و دوازدهم شفافیت را یکی از اولویت های خود قلمداد کرده و مجموعه اقدامات این دولت ها هم تا کنون نشان داده است این نه یک شعار بلکه به عنوان یک الزام در دستور کار دولت قرار گرفته است. در همین راستا روز گذشته بانک مرکزی لیست دریافت کنندگان ارز نیمایی و ارز دولتی را به صورت کامل منتشر کرد و از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت هم از سامانه های جامع تجارت ، جامع انبارها و مراکز نگهداری‌کالا، شناسه کالا، اعتبار سنجی ‌و رتبه بندی اعتباری با هدف اجرای دولت الکترونیک، کاهش مفاسد اقتصادی و تسهیل و تسریع فرآیند تجارت رونمایی کرد. این اقدامات به باور کارشناسان باعث خواهد شد برخی سوء استفاده ها از جو روانی حاکم بر بازار هم به حداقل برسد و روند رو به ثباتی را در بازار در آینده ای نزدیک شاهد باشیم.

احمد حاتمی یزد، از کارشناسان خبره  بانکی در این باره با اشاره به به اقدامات اروپا برای تشکیل نهادمالی برای روان شدن مبادلات ایران و اروپا در دوران تحریم  به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفته است: «این مکانیزم در صورت اجرا می تواند نرخ ارز را به شدت پایین آورد و باعث سقوط آزاد آن در بازار  آزاد شود.  آقای ظریف عنوان  کردند که ۷ بانک اروپایی برای جلوگیری از اعمال تحریم های آمریکا به دنبال مکانیزم های قانونی و ایجاد نهاد مالی هستند و این مساله در صورت عملیاتی شدن تاثیرات مثبت زیادی بر بازار ارز کشورمان خواهد داشت.»

محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری هم در برنامه نگاه یک تلویزیون  گفت: «دولت دنبال پایین آمدن قیمت ارز است و قیمت فعلی ارز به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست. با سازوکارهایی که دولت طراحی می‌کند قیمت ارز قطعا پایین می‌آید.»

 برخی شایعات مبنی بر اینکه دولت خود در بالا بردن نرخ ارز دست دارد مطرح شده بود که کارشناسان با رد آن بر این باورند دولت به هیچ وجه از بالا رفتن قیمت ارز آن هم به صورت روانی در یک بازار کاذب به هچی وجه سود نمی برد.  حاتمی یزد، کارشناس حوزه بانکی با بیان اینکه دولت فروشنده ارز در بازار نیست که بخواهد از نوسانات نرخ ارز منفعت کند، معتقد است: «منابع ارزی کشور از خطوط قرمز نظام بانکی است  و دولت به خصوص در شرایط تحریم ها به دنبال حفظ آن است.»  پیش از این نیز در ۱۰ شهریور ماه در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی رئیس کل بانک مرکزی ذخایر ارزی را به مثابه ناموس این بانک عنوان کرد و گفته بود: «از منابع ارزی برای خرج در بازار استفاده نمی کنیم.  هدف اصلی عدم استفاده از ارز بانک مرکزی برای کنترل بازار است و تا حد ممکن این کار را نخواهیم کرد، از ارز نفتی فقط برای تامین کالای اساسی استفاده خواهد شد مگر در شرایط خاص.» این اظهارات نشان می دهد به طور قطع دولت هم به دنبال خارج شدن این بازار از حباب است. کارشناسان با اشاره به حجم اندک معاملاتی که با نرخ های بازار آزاد انجام می شود بر این باورند، با اولین تکانه های مثبت در بازار که نشانه هایی از آن دیده می شود، این نرخ های کاذب به صورت شدید و فوری فرو خواهد ریخت و بازار از این نوسان بیرون خواهد آمد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی