احمدی حاتمی یزد

نوسانات نرخ دلار شائبه هایی در خصوص تعمدی بودن این مساله از سوی دولت را به وجود آورده است؛ موضوعی که به گفته کارشناسان به دلایل مختلفی باورپذیر و امکان پذیر نیست.

به گزارش ایران پژواک، احمد حاتمی یزد، کارشناس حوزه بانکی با بیان اینکه دولت فروشنده ارز در بازار نیست که بخواهد از نوسانات نرخ ارز منفعت کند گفت: منابع ارزی کشور از خطوط قرمز نظام بانکی است  و دولت به خصوص در شرایط تحریم ها به دنبال حفظ آن است.  پیش از این نیز در ۱۰ شهریور ماه در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی رئیس کل بانک مرکزی ذخایر ارزی را به مثابه ناموس این بانک عنوان کرد و گفت: از منابع ارزی برای خرج در بازار استفاده نمی کنیم.  عبدالناصر همتی گفته بود: هدف اصلی عدم استفاده از ارز بانک مرکزی برای کنترل بازار است و تا حد ممکن این کار را نخواهیم کرد، از ارز نفتی فقط برای تامین کالای اساسی استفاده خواهد شد مگر در شرایط خاص.

حاتمی یزد تحریم های خارجی را به عنوان مهمترین عامل نوسانات نرخ ارز عنوان کرد و گفت: این مساله و محدودیت برای نقل و انتقال ارزی باعث نوسانات بازار ارز شده است. وی در ادامه به اقدامات اروپا برای تشکیل نهادمالی برای روان شدن مبادلات ایران و اروپا در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: این مکانیزم در صورت اجرا می تواند نرخ ارز را به شدت پایین آورد و باعث سقوط آزاد آن در بازار  آزاد شود.  به گفته وی عوامل خارجی التهابات بازار ارز با مذاکره با اروپا و آمریکا حل  می شود. مدیرعامل اسبق بانک صادرات با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور خارجه افزود: آقای ظریف عنوان  کردند که ۷ بانک اروپایی برای جلوگیری از اعمال تحریم های آمریکا به دنبال مکانیزم های قانونی و ایجاد نهاد مالی هستند و این مساله در صورت عملیاتی شدن تاثیرات مثبت زیادی بر بازار ارز کشورمان خواهد داشت.

این کارشناس پولی و بانکی در بخش دیگری از صحبت های خود موضوع افزایش حجم نقدینگی را عامل دوم نوسانات نرخ ارز عنوان کرد و گفت: در این شرایط طبیعی است که تقاضا برای کالا افزایش پیدا می کند و این افزایش در هر زمان متوجه یک بازار و در نهایت برهم خوردن تعادل عرضه  و تقاضا می شود و در این شرایط نمی توان عنوان کرد که افزایش نوسانات دلار تعمدی و از سوی دولت باشد؛ چرا که همه این موارد مبنای اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه دولت باید از ظرفیت نقدینگی ها برای حمایت از تولید و اشتغال بهره بردای کند به  پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: موضوع توجه به حجم نقدینگی و کنترل آن از مسائل مهم و اساسی امروز اقتصاد کشور است که باید با اهتمام همه دستگاه ها اجرایی شود.

حاتمی یزد در ادامه تصریح کرد: با توجه به دو دلیلی که در خصوص ریشه نوسانات ارز اشاره کردم نمی توان نوسانات نرخ ارز را اقدامی تعمدی از سوی دستگاه های دولتی عنوان کرد. بانک مرکزی در حال حاضر فعالانه به دنبال فروش ارز به قیمت جدید نیست.

این کارشناس نظام بانکی در بخش دیگری از اظهاراتش به لزوم عرضه به موقع و کافی ارز صادرکنندگان غیرنفتی به بازار ثانویه تاکید کرد و گفت: کم توجهی به این مساله که حاصل نگاه سودجویانه متخلفان است باعث کم عمق شدن بازار ثانویه می شود و این در حالی است که رئیس جمهوری نیز چندی پیش به این مساله انتقاد داشتند. وی اظهار کرد:  نوسانات نرخ دلار در نهایت به زیان شرکت هایی است که با تاخیر عرضه ارز به دنبال حداکثر منافع خود هستند؛ چرا که هزینه این شرکت ها ریالی است و در نهایت با پایین آمدن ارزش ریال آنها نیز از چنین وضعیتی آسیب می بینند. حاتمی یزد با تاکید بر لزوم برخورد جدی با صادرکنندگانی که از عرضه ارز به بازار ثانویه امتناع می کنند به بدهی آنها به دولت اشاره کرد و گفت: در این شرایط پرداخت بدهی های دولت با مشکلاتی همراه می شود و ضروری است تا با مدیریت همگون این مشکلات کاهش یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی