قزوین

قزوین یکی از مقاصد کمتر شناخته شده برای سفر است، شهری که زمانی پایتخت ایران بود اما این روزها کمتر کسی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن خبر دارد.

به گزارش ایران پژواک، معماری صفوی را همه با شهر اصفهان به یاد می‌آورند اما در شهرهای دیگر هم می‌توان رد هنر معماری زیبای صفوی را دید. یکی از مهمترین شهرهای ایران در دوره صفویه قزوین است. شهری که حتی پایتخت بودن را در این دوره تجربه کرد.

عمارت چهلستون

چهلستون تنها متعلق به اصفهان نیست. هر چند جز اهالی قزوین، هرکسی نام عمارت چهلستون را بشنود یاد اصفهان و انعکاس ستون‌هایش در آب می‌افتد. عمارت چهلستون قزوین معروف به کلاه فرنگی نیز هست. بنای به یادگار مانده از دوره صفوی که در میان باغی ساخته شده است. این بنا با نقاشی دیواری‌ها و نگاری‌گری‌هایی که بخشی از آنها همچنان باقی مانده است شناخته می‌شود. بنایی که اکنون تبدیل به موزه خوشنویسی شده است.

عمارت عالی قاپو

عالی قاپو هم از آن اسم‌هایی است که همه را یاد اصفهان می‌اندازد. با این حال قزوینی‌های سردری به اسم عالی قاپو دارند که این بنا نیز باقی مانده از دوره صفوی در این شهر است. این بنا در ابتدای خیابان سپه قرار دارد. خیابانی که گفته می‌شود نخستین خیابان ایران است و سردر عالی قاپو ورودی به باغ سلطنتی صفویان بوده است. بنای سردر شامل ایوان رفیع ورودی با قوس تیزه‌دار و سه ردیف طاق‌نما در طرفین آن است. گوشواره‌هایی با ستون‌نماهای آجری در دو طبقه، نمای سردر را تکمیل می‌کنند. هشتی متصل به ایوان ورودی به شکل هشت ضلعی است و در طرفین محور ورودی آن اتاق‌های نگهبانی قرار دارد.

سرای سعد السلطنه

سرای سعد السلطنه یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری قزوین است. این بنا یک کاروانسرای قاجاری است که از آن به عنوان بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده شهری نیز یاد می‌شود. سرای سعد السلطنه مدتی پیش احیا و مرمت شده و اکنون یکی از مهمترین پاتوق‌های گردشگری شهر قزوین است. پس از مرمت حجره‌های این کاروانسرا تبدیل به مغازه فروش صنایع دستی، کافه و رستوران شده است. سرای سعد السطنه در بافت تاریخی شهر قزوین قرار دارد و در اطراف آن می‌توان بناهای تاریخی دیگری را نیز بازدید کرد.

مسجد جامع

یکی زیباترین و کهن‌ترین مساجد جامع ایران مسجد جامع قزوین است. مسجدی که معماری خاصی دارد و وقتی آن را از جهت شرق و غرب نگاه می‌کنید، انگار با معماری فرا زمینی روبرو هستید. مسجد جامع قزوین نیز مانند مساجد کهن ایران روی آتشکده ساخته شده است. این مسجد به سبک چهار ایوانی است و در شهر قزوین قرار دارد. این بنا به فرمان هارون‌الرشید و به سال ۱۹۲ هجری ساخته شده‌است. در یورش مغولان به قزوین و از آن جا که مهم‌ترین مسجد شهر بوده، بخشی از آن (و از جمله ایوان جنوبی) تخریب شده ولی در دوره‌های پسین ترمیم شده است.

حسینیه امینی‌ها

حسینیه امینی‌ها یکی از حسینیه‌های خاص ایران است. خانه‌ای قاجاری که توسط مالکان وقف حسینیه شده و از آن زمان به حسینیه امینی‌ها معروف است. این ساختمان در سال ۱۲۷۵ هجری قمری با دو طبقه بنا شده و در آن وقت مبلغ چهل و هشت هزار تومان صرف ساخت آن شده‌است. در میان بنا سه تالار ساخته شده که امتداد آن‌ها به موازات یکدیگر از شرق به غرب است و میان دو حیاط شمالی و جنوبی قرار دارد. تالارها دارای ارسی‌های بسیار زیبایی بوده که در هنگام روضه خوانی با بلند کردن آن‌ها، هر سه تالار یکی می‌شود و محوطه سر پوشیده بزرگ و آیینه‌کاری زیبایی تشکیل می‌دهند.

حمام قجر

حمام قجری یکی از حمام‌های باقی مانده در شهر قزوین است. این حمام اکنون به موزه مردم شناسی استان قزوین تبدیل شده است و با حضور در آن می‌توانید از نحوه زندگی اهالی این استان در شهرهای مختلف با آداب و رسوم مختلف مطلع شوید.

قیمه نثار معروف‌ترین غذای قزوین است. شیرینی‌های این شهر به ویژه باقلوای خاص قزوین نیز بسیار پرطرفدار هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی