• ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۸
  • کد خبر: 4347
صبح

مزه‌ی تلخ غذا برای اجداد ما معمولا به معنای مسموم بودن آن غذا بوده است، اما آنها دریافتند که همه مواد غذایی تلخ خطرناک نیستند. در حقیقت، آنها از گیاهان دارویی تلخ مانند قاصدک برای بهبود گوارش و مبارزه با بیماری ها استفاده کردند.

به گزارش ایران پژواک، در دنیای امروز نیز علم ثابت کرده است که مصرف مواد غذایی تلخ برای سلامت انسان مفید است. این می تواند خبر بدی برای افرادی باشد که به مصرف خوراکی های شیرین علاقمند هستند، اما خوشحال خواهید شد اگر بدانید که غذاهای تلخ مزه می توانند به کاهش مصرف شکر کمک کنند. در ادامه با برخی از فواید افزودن مواد غذایی تلخ به رژیم غذایی بیشتر آشنا می شویم.

مواد غذایی تلخ ممکن است به کاهش مصرف شکر کمک کنند

نتایج یک پژوهش نشان داد که مواد غذایی تلخ مزه ممکن است هوس مصرف خوراکی های شیرین را کاهش داده و از این رو علاقه شما به این قبیل خوراکی ها نیز کاهش یابد. مطالعه ای روی حشرات که دارای سلول های چشایی مشابه با جوانه های چشایی انسان بودند، نشان داد که آنها پس از مصرف یک غذای تلخ از مصرف غذاهای شیرین پرهیز می کنند.

مطالعه ای با حضور سوژه های انسانی نیز نشان داد که جوانه های چشایی ما پس از مصرف غذاهای تلخ، مواد شیمیایی را منتشر می کنند که ممکن است تمایل به خوراکی های شیرین را مهار کند.

این نشان می دهد که افزودن مواد غذایی تلخ مزه به رژیم غذایی می تواند روش خوبی برای کاهش هوس های غذایی شیرین باشد.

آنها ممکن است سطوح انرژی انسان را افزایش دهند

مواد غذایی تلخ سرشار از مواد مغذی هستند که می توانند سطوح انرژی بدن انسان را تقویت کنند. به عنوان مثال، کاکائو حاوی کافئین، آهن و منیزیم است که می توانند خستگی را کاهش داده و احساس انرژی بیشتر را در فرد ایجاد کنند.

سبزیجات برگدار تیره نیز حاوی مواد مغذی تقویت کننده انرژی مانند منیزیم، ویتامین های B، آهن و فولات هستند.

آنها ممکن است با رادیکال های آزاد مبارزه کنند

رادیکال های آزاد، اتم های ناپایداری در بدن انسان هستند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند. آنها نشان داده اند که توانایی تسریع پیری و افزایش خطر بیماری های مختلف، از جمله سرطان را دارند.

مواد غذایی تلخ از محتوای آنتی اکسیدانی بالا برخوردار هستند که می تواند با این رادیکال های آزاد مبارزه کند. شکلات تلخ حاوی بیشتر از 70 درصد پودر کاکائو از نمونه های خوب برای این مواد غذایی محسوب می شود. سبزی ها و گیاهان دارویی تلخ مزه نیز از ویژگی های آنتی اکسیدانی قوی برخوردار هستند.

آنها ممکن است گوارش شما را بهبود ببخشند

به واسطه مزه خود، مواد غذایی تلخ تولید صفرا و آنزیم های گوارشی را تحریک می کنند. این به نوبه خود شرایط گوارش و جذب غذا را بهبود می بخشد.

بیشتر مواد غذایی تلخ حاوی فیبر هستند که یک ماده مغذی ضروری برای تقویت گوارش سالم محسوب می شود.

آنها ممکن است کبد را پاکسازی کنند

اگر یک رژیم غذایی با محتوای شکر زیاد را دنبال می کنید، مصرف مواد غذایی تلخ می تواند فوق العاده مفید باشد. نتایج یک پژوهش نشان داد که غذاهای شیرین موجب افت عملکرد کبد می شوند و می توانند عامل ابتلا به بیماری کبد چرب باشند.

غذاهای تلخ به لطف گلوکوزینولات موجود در خود می توانند به پاکسازی کبد کمک کنند. گلوکوزینولات ها ترکیباتی هستند که مسئول مزه تلخ سبزی ها هستند.

آنها به ایجاد تعادل در رژیم غذایی کمک می کنند

بیشتر غذاهای موجود در یک سوپرمارکت حاوی شکر یا شیرین کننده های مصنوعی هستند. افزودن مواد غذایی تلخ به رژیم غذایی روش خوبی برای کاهش مصرف این غذاها و افزودن غذاهای کامل و مبتنی بر گیاهان به رژیم غذایی است.

مواد غذایی تلخی که باید مصرف کنید

اگر مطمئن نیستند کدام مواد غذایی تلخ مزه را مصرف کنید، در ادامه برخی از بهترین نمونه ها ارائه شده اند:

- کرنبری

- سبزی های برگدار سبز

- خیار چنبر تلخ

- چای سبز

- قهوه

- کاکائو

- پوست مرکبات

- شکلات تلخ

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی