• ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
  • کد خبر: 4354
مسکن

ایجاد ثبات در بازار اقتصادی کشور طی چند وقت اخیر زمینه‌ساز کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن شده است.بازار مسکن به عنوان مهم‌ترین بازار اقتصادی کشور این روزها روند نزولی قیمتی در پیش گرقته و همین موضوع زمینه ساز افزایش معاملات مسکن در چند روز گذشته شده است.

به گزارش ایران پژواک، کاهش تلاطم‌های بازار اقتصادی کشور، ایجاد ثبات در بازار ارز و سکه و همچنین برخورد با مفسدان اقتصادی از جمله عوامل زمینه‌ساز کاهش قیمت مسکن در برخی از نقاط کشور شده است.

کارشناسان مسکن معتقدند: افزایش مهاجرت از تهران، کاهش قیمت مصالح ساختمانی، کاهش قیمت تمام شده ساخت‌وساز از مهم‌ترین عوامل در سقوط قیمت مسکن عنوان شده است.

حمید عزیزی عضو کمیسیون صنعت مجلس گفت: طی روزهای اخیر اتفاق مبارکی در حال رخ دادن است و نرخ ارز در سراشیبی سقوط قرار گرفته، کاهش نرخ ارز باید بسیار زودتر اتفاق می‌افتاد و افزایش قیمت‌ها در بازار بسیار کاذب بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم سقوط نرخ دلار و افزایش ارزش پول ملی همچنان ادامه داشته باشد، گفت: دولت به واسطه برخی اقدامات باید از افزایش نرخ ارز در بازار و کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کند و اجازه ندهد سیر صعودی و روند گذشته تکرار شود.وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کاهش نرخ ارز بر روند کاهش قیمت خودرو، کالاها و مسکن اثرگذار است، ادامه داد: از ابتدا اعلام شده بود که مردم فریب شرایط بازار را نخورند، امیدواریم با روند فعلی بازار تثبیت شود.

این نماینده در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کاهش نرخ ارز قطعا در کاهش قیمت خودرو در بازار اثرگذار است، افزود: بانک مرکزی باید نقدینگی موجود در جامعه را تجمیع و به‌صورت هدفمند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند، فرمانده این میدان بانک مرکزی است و باید این توان را داشته باشد.

کاهش ادامه دار قیمت مصالح ساختمانی

فرشیدپور حاجت دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه قیمت مسکن ارتباط چندانی با بازار دلار نداشته است، گفت: قیمت مسکن در بازه زمانی ۸ ماهه به دلیل نوسانات اقتصادی دچار رشد قیمت شد و این رشد قیمتی در سراسر کشور مشاهده شد، اما با ایجاد ثبات و ارائه بسته‌های حمایتی به بخش مسکن قیمت‌ها روند ثبات به خود گرفت.

وی با بیان اینکه تفاوت قیمتی بازار مسکن با نوسانات ارزی یک پنجم بوده است، افزود: همزمان با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن افزایش چندانی نداشته، زیرا که این بازار توان چنین رشد قیمتی را ندارد.

پورحاجت اظهار کرد: بازار مسکن کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد، بنابراین همزمان با ثبات بازار اقتصادی قیمت مصالح ساختمانی کاهش یافته و همین امر موجب شده روند این بازار مثبت شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه سرمایه‌های سرگردان در کشور به طور قطع به سمت بازار مسکن خواهد رفت، گفت: حبابی در بازار مسکن وجود ندارد و به همین دلیل نسبت به تحرکات ایجاد شده در اقتصاد کشور واکنش خاصی نشان نمی‌دهد.وی ادامه داد: باید سعی کنیم با افزایش تولید مسکن و ایجاد تعادل در بازار روند کاهشی قیمت‌ها را به ویژه در بخش مصالح ساختمانی ایجاد کنیم.

افزایش نرخ تسهیلات مسکن باید در دستور کار قرار گیرد

در همین رابطه احمد سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگویی؛ با اشاره به اینکه ایجاد تعادل در بازار اقتصادی کشور و برخورد با مفسدان اقتصادی یک اتفاق بسیار مبارکی برای بازار مسکن است، گفت: باید امیدوار باشیم ثبات نرخ ارز همچنان تداوم داشته باشد، چرا که سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد کشور می‌تواند به سمت بازار ثابتی مانند ساخت و ساز هدایت شود.

وی ادامه داد: باید دولت اقدامات مؤثری از جمله جلوگیری از ورود دلالان و سوداگران را به این بازار اجرایی کند، زیرا که دلالان و سوداگران نقش بسیار مهمی در افزایش قیمت مسکن خواهند داشت.

سرحدی با بیان اینکه هم‌اکنون بازار مسکن یک بازار مصرفی است، افزود: قیمت‌هایی که در بازار مسکن وجود دارد واقعی است و ما می‌توانیم با افزایش تولید مسکن قیمت‌ها را به ثبات برسانیم.

این کارشناس بازار مسکن افزایش توان خرید مسکن را مهم‌ترین راهکار برای کاهش قیمت مسکن بیان کرد و گفت: هم‌اکنون قیمت‌های مسکن روند نزولی دارد، اما دولت باید برای ثابت نگه داشتن این روند توان خرید مسکن برای مردم را افزایش دهد.وی ادامه داد: دولت می‌تواند با افزایش تسهیلات خرید مسکن و همچنین کاهش اقساط این تسهیلات، بازار مسکن را به یک بازار ایده‌آل برساند.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن

در همین راستا گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت آپارتمان‌های ۴۰ تا ۸۵ متری در مناطق مختلف به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته، اما بیشترین کاهش قیمت در آپارتمان‌های متراژ بالا در مناطق شمال نشین تهران دیده می‌شود.

یکی از مشاوران املاک در غرب تهران اعلام کرده است، بسیاری از مالکان به دلیل فرار از طرح مالیات از خانه‌های خالی حاضرند قیمت ملک خود را با ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت به فروش برسانند.

در همین راستا یکی دیگر از سازندگان مسکن اعلام کرده است؛ قیمت‌ها به طور معمول در نیمه دوم سال روند کاهشی به خود می‌گیرد و در چنین شرایطی همزمان با ایجاد ثبات در بازارهای موازی کاهش قیمت مسکن بیش از گذشته شده است.

بر اساس این گزارش چندی پیش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش سیاست‌های توسعه مسکن اعلام کرده بود که با اجرای طرح بازآفرینی شهری می‌توانیم وضعیت بازار مسکن را بهبود ببخشیم.وی ادامه داد: دخالت دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن باید بسیار محدود باشد، زیرا دخالت‌های دولت در این بازار نتیجه‌ای جز افزایش تورم مسکنی نخواهد داشت.

هم‌اکنون بیش از ۲ و نیم میلیون واحد مسکونی خالی از جمعیت در کشور وجود دارد که به دلیل نبود سامانه املاک و اسکان این خانه‌ها رها شده است در حالی که عرضه و فروش این واحدها نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت بازار مسکن دارد.

اجرایی شدن طرح مالیات از خانه‌های خالی

در همین خصوص صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اجرای طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: طراحان طرح با تدوین این طرح به دنبال حمایت از تولید و عرضه مسکن، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه دار شدن اقشار ضعیف هستند.

وی اظهار کرد: مالیات اعمال شده بر عایدی مسکن، در سال نخست ۵ درصد، در سال دوم ۱۰ درصد، در سال سوم ۱۵ و در سال چهارم ۲۰ درصد پیش‌بینی شده است.وی گفت: درآمدهای مالیاتی حاصل از اجرای طرح مالیات بر عایدی املاک، برای افزایش اعتبار تسهیلات مسکن برای اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه و توسعه زیرساخت‌های تولید مسکن برای این قشر هزینه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به نظر من تصویب و اجرا شدن قانون مالیات بر عایدی املاک گام مثبتی در کاهش دلال بازی و قیمت مسکن خواهد بود.

براساس این گزارش در صورتی طرح مالیات از خانه‌های خالی اجرا شود و هزینه‌های آن برای تسهیلات بخش مسکن تخصیص داده شود نقش بسیار موثری در افزایش قدرت خرید مسکن دارد به همین منظور دولت با اجرایی کردن آن می‌تواند این بازار را دستخوش تغییرات بسیاری از جمله کاهش مسکن قرار دهد.

هم اکنون روند کاهشی قیمت مسکن آغاز شده و در این بین دولت می‌تواند با افزایش تسهیلات خرید مسکن و قدرت خرید مردم این روند قیمتی را ادامه دهد هم‌اکنون بسیاری از خریداران و فروشندگان مسکن دست نگه داشته‌اند تا شاید بازار مسکن به آرامش برسد و در این بین کاهش ۳۰ تا۴۰ درصدی قیمت مسکن خود یک خبر بسیار خوش برای خریداران و مستأجران است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی