دادگاه لاهه

کمتر از یک هفته بعد از صدور حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده شکایت ایران از تحریم‌های آمریکا، نمایندگان حقوقی دو کشور بار دیگر در این دیوان در مقابل هم قرار گرفته‌اند تا این بار شکایت ایران از ایالات متحده به دلیل مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی بررسی شود.

به گزارش ایران پژواک به نقل از بی بی سی، امروز دوشنبه ۱۶ مهر (۸ اکتبر) نخستین جلسه استماع بررسی شکایت ایران با شنیدن دفاعیات هیات آمریکایی در لاهه هلند آغاز شد و یکی از محورهای اصلی اظهارات آنها صلاحیت نداشتن دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به این پرونده بود.

شکایت ایران در این پرونده حدود دو سال پیش و با استناد بر پیمان مودت ایران و آمریکا تقدیم دادگاه لاهه شده بود که در پرونده بازگشت تحریم‌ها هم مبنای شکایت ایران از آمریکا ‌بود.

پیش از ارجاع پرونده به دادگاه لاهه، دیوان عالی آمریکا - بالاترین مرجع قضایی در این کشور - حکم داده بود که ایران باید حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده خود در آمریکا را به بازماندگان "حملات تروریستی" بدهد که به گفته آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در آن نقش داشته است.

در آن پرونده تعدادی از بستگان حدود ۲۴۰ تفنگدار امریکایی که در سال ۱۹۸۳ در انفجاری در بیروت کشته شده بودند، خواهان دریافت غرامت از محل دارایی‌های ایران بودند که در موسسات مالی و بانکی آمریکا مسدود شده بود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، در متن دادخواست ایران در این پرونده آمده است: "ایالات متحده با این موضع که ایران حامی تروریسم است (موضعی که ایران آن را قویاً رد می‌کند) شماری اقدامات اجرایی و قانون‌گذاری اتخاد کرده است که اثر عملی آن‌ها تاثیر بر منافع و دارایی‌های ایران و موسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران و برخلاف پیمان مودت و از طریق اجرای رسیدگی‌ هایی قضایی علیه ایران است."

دیوان بین‌المللی دادگستری، بازوی قضایی سازمان ملل متحد، اعلام کرده است که جلسات استماع در پرونده اموال ایران از هشتم تا دوازدهم اکتبر (۱۶ تا ۲۰ مهر) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی