جهانگیری

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: با وجود اینکه برخی از کشورها با آمریکا هم‌صدایی کرده‌اند و به ۱۳ آبان نرسیده برداشت نفت خود را صفر کرده‌اند اما ما شرکای جدیدی پیدا کرده‌ایم و با شرکای سنتی خود صحبت‌هایی برای فروش نفت کرده‌ایم.

به گزارش ایران پژواک، اسحاق جهانگیری در همایش روز جهانی استاندارد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: روز جهانی استاندارد زمان مناسبی برای تامل در اموری است که زندگی را از هر جهت برای مردم بهتر، باکیفیت‌تر و مناسب‌تر می‌کند. فرصتی است که همه دست‌اندرکاران امر استاندارد، نهادهای مدنی، شرکت‌های بازرسی، بخش خصوصی در تولید خدمات و امثال آنها دور هم بنشینند و افق‌های بهتر و بزرگتری را برای خودشان ترسیم کنند.

وی افزود: وجود شاخص‌های تولید در صادرات و واردات، امری ضروری است؛ چرا که هیچ کس حاضر نیست از کالاهایی که حداقل‌های استاندارد را دارد، استفاده کند. حتما ضرورت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایجاب می‌کند تا شاخص‌های استاندارد را بالا ببریم.

جهانگیری در همین راستا تاکید کرد: بخش‌هایی مثل آموزش و پرورش و آموزش عالی باید بر این امر فعال باشد. چرا که مواردی مثل آنها بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در جامعه به هم پیوسته جهانی زندگی می‌کنیم، گفت: شعاری که امسال برای روز جهانی استاندارد انتخاب شده است، نکته مهمی در پی دارد. ما از انقلاب اول صنعتی تاثیر صنعت را در جهان دیده‌ایم تا به انقلاب چهارم رسیده‌ایم. فناوری‌های پیشرفته امروز تقریبا تمام ابعاد زندگی انسانی را تحت تاثیر قرار داده است.  ما در چنین فضایی قرار گرفته‌ایم و باید استانداردهای متناسب با این شرایط و موقعیت را ایجاد کنیم.

وی سپس خاطرنشان کرد: در دنیای امروز کشورهایی که سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و امید به آینده‌شان کاهش یافته است، خسارت‌های بیشتری از خسارت‌های مالی می‌بینند. به دلیل تاثیر شاخص‌هایی مثل اعتماد عمومی و امید به آینده ما باید برای همبستگی، افزایش امید به آینده، افزایش امید به بهبود شرایط کشور تلاش کنیم و آنها را به عنوان موضوعات اساسی در دستور کار خود قرار دهیم.

جهانگیری یادآور شد: همه نخبگان کشور و همه کسانی که حرف‌شان در جامعه نفوذ دارد، باید تلاش کنند تا متناسب با شرایط جدید دنیا در بخش اقتصاد و تولید حرکت کنیم. نمی‌توانیم در حالی که دنیا انقلاب چهارم صنعتی را تجربه می‌کند، در انقلاب اول صنعتی بمانیم.

وی ادامه داد: زمانی در دولت گزارش داده‌اند که ۱۰ کشور برتر دنیا کشورهایی هستند که بیشترین کشتی‌ها و کارخانه‌ها را دارند اما به مرور این ۱۰ کشور به کشورهایی تبدیل شده‌اند که دارای فناوری‌های نوین همچون ITC و IT شده‌اند. حداقل پیام این آمار این است که امروزه واحدهای تولیدی موفق هستند که فناوری‌های روز را در نظر بگیرند.

جهانگیری در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: امروز وقتی یک کالایی می‌خواهد به یک مقصدی حرکت کند، ابتدا می‌پرسند این کالا از چه کیفیتی برخوردار است. موضوعی که کمک می‌کند تا کالای ما در بازارهای مختلف موفق شود، سختگیری در استاندارد کالا است. قیمت کالا به بخش واردات و صادرات باز می‌گردد اما کیفیت کالا موضوعی مربوط به حاکمیت است. خوشبختانه تولیدکنندگان در سال‌های گذشته هم به کیفیت و هم به قیمت محصول توجه کرده‌اند. وقتی فرآیند تولید درست شد، خیلی از مشکلات از بین می‌رود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت اقتصادی ایران یادآور شد: بعد از انقلاب عمده صادرات ایران فرش و پسته بود اما کم‌کم کالاهای دانش‌محور هم سهم خود را در این میان پیدا کردند. الان در آمارها در نظر می‌گیرند که کالاهای صادرشده چند درصدشان دانش‌بنیان هستند. حتی شرکت‌هایی که اسم و عنوان‌شان دانش‌بنیان نیست هم تلاش کردند تا در فرایند تولید محصول دانش روز را در نظر بگیرند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: با شناختی که از بخش خصوصی دارم، بخش خصوصی را قدرتمند می‌دانم. چه شد که ما با وجود آنکه توسعه و صنعت را با کشورهای آسیای شرقی شروع کرده‌ایم اما آنها در صنعت از ما جلوتر افتاده‌اند. آیا ضعف در بخش خصوصی بود یا ضعف در سیاستگذاری‌های ما بود؟ تقریبا تمام بررسی‌های انجام شده نشان داده که بخش خصوصی ما توانمند است اما در سیاست‌گذاری‌های علمی و عدم استمرار سیاست‌ها مشکل داشته‌ایم. گاهی سیاست‌های خوب انتخاب شده اما با تغییر دولت یا تغییر یک مدیر آن هم تغییر کرده است. این در حالی است که در بخشی از کشو رهای شرق آسیا دولت با کودتا و یا انتخابات عوض شده اما سیاست‌ هایش تغییر نکرده است.

وی ادامه داد: ایران نیروی انسانی توانمندی دارد، بخش خصوصی خوبی هم دارد. سهم جوانان در این میان بالا است و محیط جغرافیایی منحصر به فردی هم وجود دارد. همه این موارد کمک می‌کند تا ما پیش برویم.

جهانگیری با اشاره به شرایط تحریم اقتصادی علیه ایران خاطرنشان کرد: تحریم شرایط غیرعادی را به کشور وارد کرده و به تعبیر آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما به راه انداخته‌اند. اما یک طرف آمریکا با توانمندی‌هایش ، وجود دارد و یک طرفش ایران با ملت مقاوم و استوارش که در طول تاریخ از مشکلاتش سربلند بیرون آمده، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: می‌توان با شرایط فعلی سیاست‌هایی را ایجاد کرد هدف این است که تا جایی که ممکن است منابع ایران را کم کنند و از بین ببرند. هدف دشمن این است که محصولات مورد نیاز مردم و تولیدکنندگان وارد کشور نشود تا از طریق این فشارها مردم علیه حاکمیت اعتراض کنند. هدف ما چیست؟ این است که حتما تلاش کنیم تا منابع  درآمدی خود را افزایش دهیم.

معاون اول رئیس جمهور سپس تاکید کرد: تا این زمانی که من صحبت می‌کنم با اینکه برخی از کشورها دریافت نفت خود از ایران را متوقف کرده‌اند شرکای جدیدی پیدا کرده‌ایم. با شرکای سنتی صحبت کرده‌ایم. ما باید حتما تلاش کنیم تا منابع درآمدی خود را افزایش دهیم. ممکن است در این جنگ برخی درآمدهای ما کم شود؛ الان مهم‌ترین منبع ما نفت است که آمریکایی‌ها ادعا کردند آن را صفر می‌کنند. برخی کشورها که تا همین چند ماه پیش از ما نفت می‌بردند با آمریکایی‌ها همصدایی کردند، به ۱۳ آبان نرسیده‌ایم، برداشت نفت خود را صفر کرده‌اند.

وی سپس گفت: این چیز عجیبی نیست که وقتی‌ آمریکایی‌ها تحریم می‌کنند، به قول خودشان کشور تحریم شده تحریم‌ها را دور بزند. راهکارهایی پیدا می‌کند تا در این مسیر موفق شوند. رئیس جمهور آمریکا فکر می‌کند کشوری مثل سعودی می‌تواند جایگزین شود. اما قبل از اینکه به برنامه‌های خود برسند، نفت ایران بشکه‌ای بالای ۸۰ دلار شده است.

جهانگیری در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: بازرگانان داخلی و بخش خصوصی و علاقه‌مندان به ایران باید کمک کنند در عین حال نفت هم محصول استراتژیکی است که دنیا نمی‌تواند آن را نخرد. خیلی از کشورهایی که الان نفت ما را نمی‌خرند دنبال راه‌هایی هستند که از طریقی نفت ایران را بخرند.

وی افزود: یک وقتی است که تولیدکنندگان از دولت مطالباتی دارند یک وقتی هم هست که مردم از تولیدکنندگان مطالباتی دارند. وقتش است تا بخش خصوصی و همه عاشقان و دلسوزان وطن ببینند چطور می‌توانند صادرات خود را افزایش دهند و اقتصاد کشور را سربلند کنند. این طور نباشد که عده‌ای بگویند حالا که تحریم است، ما برای خودمان سودی پیدا کنیم. وطن‌دوستی و جوانمردی برای چه زمانی است؟ باید صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم. صادرکنندگان خوب به صحنه آمده‌اند اما بهتر هم می‌توانیم باشیم. فقط گله‌ای که وجود دارد، این است که زمان طولانی ورود بخش ارز به چرخه اقتصاد است آن هم نه فقط از بخش خصوصی بلکه حتی از شرکت‌های دولتی و غیردولتی نهادها هم این گله وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور سپس افزود: ما می‌توانیم طوری تعریف کنیم تا دوران تحریم‌ها کوتاه باشد. همه کسانی که به این وطن عشق می‌ورزند باید کمک کنند تا ثبات و آرامش به کشور برگردد. با جوسازی‌های دشمن نباید در بازی قرار بگیریم که منافع کشور در آن تعریف نشده است.

وی ادامه داد: می‌توانیم در حد خوبی نفت صادر کنیم، کالاهای غیرنفتی صادر کنیم و از روش‌های مختلفی پولش را به دست بیاوریم و کالاهای مورد نیاز مردم را به دستشان برسانیم.

جهانگیری با اشاره به ضرورت توجه به حمایت از کالای داخلی گفت: در شرایطی که کالاهای غیرضروری وارد کشور نمی‌شود، مردم به سمت کالاهای  داخلی می‌آیند. مقام معظم رهبری هم امسال را سال حمایت از کالای داخلی قرار دادند. اینکه گفته می‌شود تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم، این نیست که تحریم‌ها خوب است. تحریم‌ها خیلی هم ظالمانه است اما می‌شود از دلش فرصتی ایجاد کرد. یکی از این فرصت‌ها حمایت از کالای تولید داخلی است.

وی ادامه داد: تولیدکننده باید بداند که مردم بیشتر به سمت آنها می‌رود. کیفیت را بالا ببرد، نمی‌گویم قیمت‌ها بالا نرود اما به صورت طبیعی قیمت‌ها را هم بالا ببرد. کیفیت کالا کاهش پیدا نکند. تولیدکننده ملی کسی است که با قیمت مناسب و درست کالایی را به مردم بدهد.

معاول اول رئیس جمهور تاکید کرد: سازمان‌های ما باید با تحریم‌ها چابک شوند. باید بوروکراسی کشور به طور جدی آنجایی که مانع است، کنار برود. در جلسه اخیر مقام معظم رهبری با روسای سه قوه که من هم در آنجا بودم، رهبری فرمودند قوانینی که می‌گویید مانع است را در جلسات سه قوه شناسایی و لغو کنید تا به فعال اقتصادی مشکلی وارد نشود.

وی ادامه داد: اتحادیه‌ها انجمن‌ها و اتاق بازرگانی در این زمینه کار کنند و قوانین مزاحم را به ما پیشنهاد دهند تا ما هم آنها را لغو کنیم. سازمان‌هایی مثل سازمان استاندارد در ورود کالا و صادرات کالا چابک‌تر عمل کنند. حتما انشاالله با توجه عمومی و عزم ملی این دوران را هم با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت.

در این همایش مسئولانی همچون مینو  پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد، شهین دخت مولاوردی دستاور ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، علی اکبر صالحی و مصطفی کواکبیان حضور داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی