خاشقجی

شبکه آمریکایی سی ان ان گزارش کرده مقام‌های عربستان سعودی در صدد انتشار گزارشی هستند که با پذیرش مرگ جمال خاشقجی، آن را نتیجه بروز "اشتباه" در جریان بازجویی معرفی کند.

به گزارش ایران پژواک، سی ان ان ضمن انتشار این خبر به نقل از دو منبع جداگانه، نوشته که قرار بوده بازجویی از خاشقجی، به ربودن وی از خاک ترکیه منجر شود.

به گزارش این شبکه، مقام های دولت عربستان احتمالا می‌گویند عاملان قتل این روزنامه نگار، "خودسر" و بدون مجوز از بالا بوده و توبیخ خواهند شد.

سی ان ان، در عین حال به نقل از یکی از منابع خود اعلام کرده مضمون گزارشی که عربستان در حال آماده کردن آن است، ممکن است تغییر کند.

پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، پس از گفتگویی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان، گفته بود که ممکن است "قاتلان خودسر" مسئول مرگ خاشقجی باشند.

ترامپ به دنبال گفتگوی خود، افزوده بود که پادشاه عربستان هرگونه اطلاع از سرنوشت این روزنامه نگار را مواکدا رد کرده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از مایک پمپئو خواست تا فورا برای مذاکره با ملک سلمان در مورد ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی راهی این کشور شود.

در تحولی دیگر در روز دوشنبه پلیس ترکیه برای اولین بار وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد؛ جایی که آقای خاشقجی برای آخرین بار دیده شد.

محققان پزشکی قانونی ترکیه حدود یک ساعت بعد از ورود گروهی از مقام های سعودی وارد ساختمان شدند.

به گزارش رسانه های عربستان، ملک سلمان پادشاه این کشور روز دوشنبه "دستور تحقیق" درباره این پرونده را داد.

یک مقام سعودی به خبرگزاری رویترز گفت: "ملک سلمان به دادستان عمومی دستور گشایش تحقیقاتی داخلی درباره موضوع خاشقجی را بر اساس اطلاعات دریافتی از تیم مشترک در استانبول داده است."

این مقام گفت که دادستانی دستور دارد این پرونده را تسریع کند.

منابع دیپلماتیک ترکیه گفتند که کنسولگری از سوی یک تیم مشترک ترکی-سعودی بازرسی خواهد شد. پیشتر ورود گروهی نظافتچی به ساختمان کنسولگری مشاهده شده بود.

عربستان سعودی هفته پیش فقط با بازرسی "بصری" مقام های ترکیه از کنسولگری موافقت کرده بود اما ترکیه آن پیشنهاد را رد کرد.

روزنامه صباح نوشت که محققان می خواستند ساختمان را با کمک یک ماده شیمیایی به نام لومینول که رد خون را آشکار می کند بگردند.

ملک سلمان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه تلفنی صحبت کردند و بر اهمیت همکاری دو کشور در این پرونده تاکید کردند.

یک روز پیشتر مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، گفته بود عربستان سعودی در تحقیقات این پرونده همکاری نکرده است. او از ریاض خواسته بود به مقامات ترکیه اجازه وروود به ساختمان کنسولگری را بدهد.

این در حالی است که عربستان مدعی بود که این روزنامه نگار سعودی، بعد از انجام کار خود ساختمان کنسولگری را به‌سلامت ترک کرده.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی