کنسولگری عربستان

بازار گمانه‌زنی پیرامون پرونده قتل احتمالی جمال خاشقجی هم‌چنان داغ است. "وال‌استریت ژورنال" مدعی شده‌ است که خبر مربوط به بازجویی خاشقجی صحت ندارد و وب‌سایت "میدل ایست آی" مدعی شده که او ظرف هفت دقیقه به قتل رسیده است.

به گزارش ایران پژواک، خبرگزاری دویچه وله آلمان نوشت: از سرنوشت جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد دولت عربستان، از لحظه ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تا کنون هیچ اطلاعی در دست نیست. مقامات دولت ترکیه رسما اعلام کرده‌اند که اطلاعاتی حاکی از قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در اختیار دارند.

دولت عربستان تا کنون چنین خبری را تکذیب کرده است و محمد بن سلمان گفته است، از اینکه در کنسولگری عربستان در استانبول چه گذشته است، کاملا بی‌اطلاع است. این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که پیرامون جزئیات پرونده خاشقجی منتشر کرده مدعی شده که بسیاری از "گروه مرگ" ۱۵ نفره اعزام شده به استانبول از ماموران نظامی و اطلاعاتی عربستان بوده و با محمد بن‌سلمان، شاهزاده عربستان در تماس بوده‌اند.

پایگاه اینترنتی شبکه خبری "ان‌تی‌وی" به نقل از گزارشی که بر روی خروجی سایت "میدل ایست آی" منتشر شده، روز چهارشنبه ۲۴ مهر (۱۷ اکتبر) اعلام کرده است که خاشقجی به محض ورود به کنسولگری به اتاقی منتقل شده و ظرف ۷ دقیقه به قتل رسیده است.

این وب‌سایت مدعی است که اخبار را از یک منبع خبری در ترکیه به دست آورده است. این منبع نیز مدعی است که فایل صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی را در اختیار دارد. بر همین اساس ادعا شده که این خبرنگار منتقد حکومت عربستان به محض ورود به کنسولگری به قتل رسیده و پیکر او تکه تکه شده است.

همین منبع اعلام کرده است که خبر مربوط به بازجویی این خبرنگار صحت ندارد. باید یادآور شد که شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا اعلام کرده بود که دولت عربستان زیر فشار بین‌المللی ممکن است به کشته شدن خاشقجی زیر شکنجه و در حین بازجویی اعتراف کند.

دولت ترکیه و فایل صوتی

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند مدارکی دال بر قتل جمال خاشقجی در اختیار دارند. آن‌ها از تفتیش کنسولگری و محل اقامت سرکنسول عربستان نیز خبر داده‌اند.

موضوع پرونده خاشقجی از جمله مسائلی بود که در دیدار میان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

پمپئو در این دیدار پیام ترامپ درباره پرونده خاشقجی را به اطلاع مقامات ترکیه رسانده است. وزیر امور خارجه آمریکا خواستار روشن شدن کامل ماجرای ناپدید شدن خاشقجی شده است.

گفته می‌شود تئوری ضبط فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی توسط ساعت هوشمند او از نظر کارشناسان برای رد گم کردن در رابطه با جاسوسی احتمالی از ساختمان کنسولگری عربستان توسط مقامات امنیتی ترکیه طرح شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی