نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، ۱۸ آبان (۹ نوامبر) به پایین‌ترین سطح خود در حدود شش ماه گذشته رسید و با ادامه روند نزولی قیمت طی چند ماه اخیر، بهای نفت برنت از مرز بشکه‌ای ۷۰ دلار هم پایین‌تر رفت.

به گزارش ایران پژواک به نقل از بی بی سی، افزایش بی‌سابقه تولید نفت در آستانه تحریم ایران٬ در کنار پیش‌بینی‌های منفی درباره رشد اقتصاد جهانی و احتمال کاهش تقاضا در ماه‌های پیش‌رو از جمله دلایلی است که از نگاه برخی ناظران موجب شده تا کاهش قیمت نفت در جهان ادامه یابد.

قیمت نفت برنت به رغم افزایشی اندک در ساعات نخستین روز جمعه٬ از ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه به وقت لندن٬ کمتر از ۷۰ دلار معامله شد و تا ۶۹ دلار و ۳۷ سنت کاهش یافت. قیمت نفت برنت از ماه آوریل (فروردین ماه) تاکنون بالای ۷۰ دلار بود. نفت برنت در یک هفته گذشته سه و نیم درصد و در سه ماه اخیر بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت سبد اوپک نیز در سه ماهه اخیر کاهش یافته و به مرز ۷۰ دلار رسیده است.

خبرهای مربوط به تحریم نفت ایران توسط آمریکا به نگرانی‌هایی در بازار نفت دامن زده بود و پیش‌بینی‌های متناقضی درباره واکنش احتمالی بازار نفت نیز منتشر شده بود. اما از ابتدای اعلام تصمیم آمریکا برای تحریم نفت ایران٬ عربستان سعودی اعلام کرد که با افزایش تولید نفت جای خالی ایران را پر خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز٬ علاوه بر عربستان٬ روسیه و آمریکا نیز بر تولید خود افزوده‌اند و عملا میزان تولید نفت در جهان از میزان تقاضا پیشی گرفته و خود به یکی از عوامل کاهش قیمت نقت تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش این سه کشور در مجموع ۳۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کنند که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود.

در عین حال همزمان با تحریم‌ ایران اعلام شد که واشنگتن برای برخی از خریداران نفت ایران استثناهایی قائل شده که موجب می‌شود دست‌کم در شش ماه آینده٬ کاهش میزان صادرات نفت ایران نیز کمتر از پیش‌بینی قبلی باشد.

آمریکا می‌گوید تلاش خواهد کرد تا میزان فروش نفت ایران را به صفر برساند. اما کارشناسان شرکت تحقیقاتی برنشتاین پیش‌بینی کرده‌اند تا زمانی که استثناهای کاخ سفید برقرار باشد٬ ایران بین یک میلیون ۴۰۰ تا یک میلیون ۵۰۰ بشکه نفت در روز صادر خواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی