بورس نفت

در مرحله دوم عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی، یکشنبه (بیستم آبان) ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ایران در تالار بورس عرضه شد.

به گزارش ایران پژواک، خبرگزاری دانشجویان ایران،نوشت: سه خریدار پیش‌پرداخت خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کردند و مجموعا برای خرید کل عرضه (۷۰۰ هزار بشکه) ثبت سفارش کردند. نام این خریداران البته اعلام نشده است. نرخ فروش هر بشکه نفت در معاملات بورس انرژی ۶۴ دلار و ۹۷ سنت بوده است.

در همین حال بی بی سی هم خبر داد: مرحله اول عرضه نفت ایران در بورس دو هفته پیش بود که در آن یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد و سه خریدار ۲۸۰ هزار بشکه نفت را با قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ خریدند.

عرضه نفت خام در بورس انرژی در حالی است که سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی که از اوایل اکتبر شروع شده کماکان ادامه دارد.

قیمت نفت برنت در معاملات آخرین روز کاری هفته پیش (جمعه، ۱۸ آبان / ۹ نوامبر) به پایین‌ترین سطح خود در حدود شش ماه گذشته رسید و به کمتر از ۷۰ دلار هم رسید.

افزایش بی‌سابقه تولید نفت بهمراه اعلام معافیت برای خریداران نفت ایران از جمله دلایل کاهش اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده است.

این کاهش قیمت در حالی است تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از سیزدهم آبان اجرایی شده است.

هدف از عرضه نفت خام ایران در بورس، مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا اعلام شده؛ این کشور بارها گفته در تلاش است فروش نفت ایران را به صفر برساند.

حداقل خرید در بورس انرژی برای متقاضایان ۳۵ هزار بشکه است و تسویه معامله به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است.

بعضی از منتقدان درباره دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا از این طریق ابراز تردید کرده‌اند؛ چون به گفته آنها از دید آمریکا فرقی نمی‌کند که این صادرات را بخش دولتی انجام می‌دهد یا خصوصی.

به گفته بعضی از مسئولان شرکت ملی نفت ایران، پالایشگاه‌های دنیا حاضر نیستند با بخش خصوصی کار کنند و ترجیح می‌دهند مستقیما با شرکت ملی نفت مراوده داشته باشند.

بر این اساس، نفت ایران صرفا می‌تواند به پالایشگاه‌هایی که دارای مجوز خرید نفت از ایران هستند فروخته شود که این کار طبیعتا توسط شرکت ملی نفت این کشور انجام می‌شود.

البته سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران به این انتقاد پاسخ داده است.

او "داشتن پالایشگاه، قرارداد معتبر و ارتباط با پالایشگران" را از شرایط فروش محموله‌های نفت خام ایران به خریداران در بورس برشمرده است؛ که البته همه خریداران بخش خصوصی واجد آن نیستند.

حامیان عرضه نفت در بورس به بخش غیردولتی البته نظر کاملا متفاوتی دارند.

بعضی از آنها گفته‌اند در حالی که آمریکا به دنبال شناسایی محموله‌های بزرگ نفتی است، فروش این کالا در قالب محموله‌های کوچک‌تر توسط بخش خصوصی امکان شناسایی خریداران نفت را کاهش می‌دهد یا دست‌کم آن را به تاخیر می‌اندازد.

عده دیگری خروج نقدینگی از بازارهای غیرمولد نظیر ارز، سکه و خودرو را از مزایای این عرضه دانسته‌اند.

تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران در حالی اجرایی شده که هشت کشور به طور موقت از تحریم نفتی ایران معاف شده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که به منظور کمک به ثبات در بازار نفتی جهان، کشورهای ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان را به مدت شش ماه از تحریم واردات نفت ایران معاف کرده است.

طبق توافق معافیت نفتی، کشورهای واردکننده به جای پرداخت بهای نفت خریداری شده به ایران، تا لغو کامل تحریم‌ها آن را در حساب ویژه ای به امانت خواهند گذاشت تا فقط برای واردات اقلام ضروری و بشردوستانه و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم ایران به کار گرفته شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی