اوپک

نماینده ایران در سازمان نفتی اوپک در واکنش به اقدام قطر در ترک این سازمان گفته است که ایران از این تصمیم متاسف است، اما «اوپک در مقابل تصمیم یک کشور کاری نمی‌تواند بکند».

به گزارش ایران پژواک، حسین کاظم‌پور اردبیلی، درباره دلایل احتمالی خروج قطر از اوپک به تابناک، گفت: «تصمیماتی که بعضا بدون اجماع اعضا در مورد موارد مختلف گرفته شد باعث شده است که قطر را به این نتیجه برساند که تمرکز خود را بیشتر بر محور تولید گاز بگذارد تا موضوع نفت».

وی افزود: «تولیدکننده‌های دیگر از تک روی‌های عربستان و همپیمانان روسیه عصبانی هستند.»

به گزارش یورونیوز، وزیر انرژی قطر روز دوشنبه ۱۲ آذر در جریان یک نشست مطبوعاتی در دوحه گفت: این کشور با خروج از اوپک تمرکز خود را به جای نفت بر گاز خواهد گذاشت، جایی که در حال بهره‌برداری از میدانی مشترک با ایران در پارس جنوبی است.

سعد کعبی که یک ماه پیش به سمت وزارت انرژی قطر منصوب شده است، اضافه کرد: «ما ظرفیت نفتی زیادی نداریم و واقع‌بین هستیم. ظرفیت ما در واقع گاز است.»

قطر در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که هدفش آن است که تا سال ۲۰۲۴ بهره‌برداری از میدان پارس جنوبی را تا ۱۱۰ میلیون تن در سال برساند.

شیخ‌نشین قطر بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان است. این کشور از سال ۱۹۶۱ یعنی یک سال پس از تشکیل اوپک به عضویت این سازمان در آمد.

این کشور با تولید 600 هزار بشکه نفت در روز هفدهمین تولیدکننده نفت جهان محسوب می‌شود و ۲ درصد ذخایر «طلای سیاه» در قطر قرار دارد.

تحلیل‌گران به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند با توجه به حجم تولید قطر تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت نفت نخواهد گذاشت، هرچند از منظر سیاسی اوپک را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

وزیر انرژی قطر همچنین تصمیم اخیر را تصمیمی «فنی و استراتژیک» خواند که ارتباطی با تحریم‌ها علیه دوحه از زمان قطع رابطه دیپلماتیک با عربستان و متحدینش ندارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی