شرکت ملی نفت چین

شرکت ملی نفت چین اعلام کرد که حاضر به سرمایه‌گذاری در پروژه بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی نیست. علت خروج این شرکت از پروژه پارس جنوبی، فشارهای آمریکا اعلام شده است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از دویچه وله، بهره‌برداری از فاز ۱۱ حوزه گاز طبیعی پارس جنوبی، پروژه‌ای بود که می‌بایست از طریق همکاری شرکت فرانسوی توتال، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت نفت ایران اجرا می‌شد.

در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تجدید و تشدید تحریم‌های ایران از سوی این کشور، شرکت توتال اعلام کرده بود که از ادامه همکاری در این پروژه منصرف شده است.

رسانه ها پس از آن از آمادگی شرکت ملی نفت چین برای پیشبرد این پروژه خبر داده بودند. اکنون خبرگزاری رویترز، در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) منتشر کرده،  از انصراف این شرکت چینی خبر داده است.

سکوت مسئولان شرکت ملی نفت چین

تا کنون مسئولان شرکت ملی نفت چین از اظهار نظر پیرامون خروج آن‌ها از پروژه بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع چینی آشنا با استراتژی و عملکرد این شرکت، اعلام کرده است که مسئولان این شرکت زیر فشار آمریکا ناگزیر به اتخاذ این تصمیم شده‌اند.

روشن نیست که آیا خروج شرکت ملی نفت چین  از پروژه پارس جنوبی، به دستور دولت چین بوده یا تصمیم مسئولان خود این شرکت بوده است.

آنچه در رسانه‌ها بازتاب یافته این موضوع است که خروج این شرکت از پروژه پارس جنوبی، پس از چهار دور دیدار و مذاکره با مقامات آمریکایی اتخاذ شده است.

اهمیت ادامه‌ی مناسبت با آمریکا برای چین

یکی از منابع خبری که با خبرنگار رویترز گفت‌وگو کرده درباره جایگاه و نقش همکاری اقتصادی چین و آمریکا گفته است: «مناسبات با آمریکا برای چین از هر چیز دیگری مهم‌تر است. از این رو، شرکت ملی نفت چین، که یک شرکت دولتی است، قطعا از انجام هر چیزی که بتواند به مناسبات چین و آمریکا و مذاکرات این دو کشور پیرامون مسائل تجاری آسیب برساند، خودداری می‌کند.»

به این ترتیب، با خروج دو شرکت توتال و شرکت ملی نفت چین، اجرای پروژه بهره‌برداری از فاز ۱۱ حوزه گاز طبیعی پارس جنوبی دشوار خواهد شد.

https://www.reuters.com/article/us-china-iran-gas-sanctions/cnpc-suspends-investment-in-irans-south-pars-after-u-s-pressure-sources-idUSKBN1OB0RU

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی