ظریف در دوحه

محمدجواد ظریف در نشست بین المللی دوحه تصریح کرد: ما (جمهوری اسلامی ایران) طی 40 سال گذشته، به رغم تمام تلاش های آمریکا، به بقای خود ادامه داده ایم و در چهل سال آینده نیز کماکان به بقای خود ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایران پژواک به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در بخشی از اظهارات خود در نشست بین المللی دوحه، پایتخت قطر، در گفتگو با رابین رایت (Robin Wright)، روزنامه نگار آمریکایی، گفت:
 من می توانم به عنوان کسی که تمام گفتگوها را درباره آن سند (برجام) انجام داده است، به شما بگویم که نه ایران و نه ایالات متحده (آمریکا) نخواهند توانست سند بهتری (از برجام) به دست آورند. از اینرو، فضا برای گفتگو وجود دارد، ولی شما باید ابتدا به نتایج گفتگوهایی که قبلاً داشته اید، احترام بگذارید. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما وارد مذاکرات (جدیدی) شویم، در حالی که نتایج گفتگوهایی طولانی و بسیار دشوار (درباره برجام) هنوز در هوا (بلاتکلیف مانده) است و آمریکا فعالانه تلاش دارد آن نتایج را از بین ببرد. این در حالی است که تمام کشورهای دیگر در جامعه بین المللی (به برجام احترام می گذارند)، به جز چند کشوری که صرفاً خواهان دریافت الطافِ هرچه بیشتر از آمریکا هستند و از اینرو با آن (برجام) مخالفت می کنند.

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: این موردی کاملاً روشن است که ما به علت تحریم های آمریکا، با فشار اقتصادی روبرو هستیم. آمریکا یک قدرت بزرگ جهانی است و واقعاً می تواند شرایطی دردناک برای سایر کشورها به وجود آورد. اما آیا آن (رویکرد تحریمی آمریکا) منجر به تغییر سیاست (ایران) خواهد شد؟ من می توانم به شما اطمینان دهم که چنین نخواهد شد (سیاست ایران تغییر نخواهد کرد).

ظریف در ادامه گفت: جنبهِ خوب (مثبت) سیاست آمریکا در قبال ایران (برای ما) این است که در طول چهل سال گذشته، ایالات متحده (آمریکا) آنقدر فشار بر ایران وارد کرده است که ما (ایرانیان) قادریم با وجود فشارهای آمریکا، همچنان به بقای خود ادامه دهیم. در مراحل اولیه (پس از پیروزی انقلاب) این مسئله ای دشوارتر (برای ما) بود، اما اکنون دیگر برای ما دشواری های کمتری دارد. آمریکا هرگز نمی تواند این ادعا را مطرح کند که ما (ایرانیان) قادر نخواهیم بود بدون (کمک) آمریکا، به بقای خود ادامه دهیم. آمریکا نمی تواند ادعا کند که (بدون حمایت آمریکا)، ما ظرفِ (فقط) دو هفته از بین خواهیم رفت (کنایه به اظهارات ترامپ علیه عربستان سعودی است). آمریکا نمی تواند ادعا کند که ما (ایرانیان) ظرف ده هفته، یا ده سال (بدون حمایت آمریکا) از بین خواهیم رفت، (زیرا) ما طی 40 سال گذشته به رغم اراده (و تمام تلاش های) آمریکا، به بقای خود ادامه داده ایم و من بر این عقیده ام که ما در چهل سال آینده نیز کماکان به بقای خود ادامه خواهیم داد (زیرا آمریکا قادر نیست ما را نابود کند).

ظریف در قسمت دیگری از این نشست بین المللی گفت: متأسفانه، عربستان سعودی نمی خواهد تنش ها را کاهش دهد. در واقع، عربستان سعودی بر این باور است که این در راستای منافعش است که تنش ها را افزایش دهد. ببینید آنان (سعودی ها) با قطر چه کردند. ببینید آن ها چگونه نخست وزیر یک کشورِ دیگر (سعد الحریری) را زندانی کردند. ببینید آنان در حال انجام چه کارهایی در یمن هستند. آنان (سعودی ها) بر این عقیده اند که افزایش تنش ها به نفع آن هاست. آنان، به معنای واقعیِ کلمه، باور دارند که می توانند از مجازات قتل بگریزند (اشاره به قتل خاشقجی است). وقتی شما باور داشته باشید که می توانید از مجازات قتل فرار کنید، دیگر هیچ پایانی (برای جنایات شما) وجود نخواهد داشت. فکر می کنم اگر ایالات متحده (آمریکا) و متحدان غربی اش- که از عربستان سعودی تحت تمامی شرایط، حمایت کرده اند- خواهان (برقراری) ثباتِ بیشتر در منطقه ما باشند، باید نشان دهند که رفتارِ «بد» با پاسخِ «بد» مواجه خواهد شد.

ظریف افزود: به عقیده من، آنچه در استانبول روی داد (قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی) که فوق العاده تأسف بار بود، بدتر از اتفاقاتی نیست که طی چهار سال گذشته در یمن رخ داده است. 85 هزار تن- منظورم 85 هزار کودک یمنی- به علت گرسنگی مفرط جان باخته اند. یک میلیون نفر در آستانه ابتلا به بیماری وبا قرار دارند. این شاید بدترین فاجعه انسانی در تاریخ معاصر (جهان) باشد. قطعاً من امیدوارم که توافق سوئد- که ما (ایران) برای راه اندازیِ آن (گفتگوها)، تمام توان خود را به کار بردیم- بتواند به این فاجعه (در یمن) پایان دهد.

ظریف در پاسخ به سؤالی در خصوص حضور ایران در خاک سوریه گفت: ما به دعوت دولت سوریه آنجا حضور داریم. هرگاه آنان (مقامات سوری) از ما بخواهند آنجا را ترک کنیم، (خاک سوریه را) ترک خواهیم کرد. ما فقط برای جنگ علیه تروریسم- و نه هیچ دلیلِ دیگر- آنجا حضور یافته ایم. مردم (دولت ها) نباید آن درگیری ها را گسترده تر کنند. در عین حال، ما یک هدف مشترک (در سوریه) می بینیم و آن این است که به درگیری ها در سوریه خاتمه دهیم و خونریزی ها را متوقف کنیم. ما می دانیم که هیچ راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد. ما می دانیم که باید یک راه حل سیاسی پیدا شود. این ها شروطِ محوری (کلیدی) است که ایران، روسیه و ترکیه را گرد هم آورده است و ما امیدواریم با کمک سایر مردم (دولت ها)- به این امید که مانع تراشی نکنند- قادر باشیم با (همکاریِ) استفان دمیستورا، پیش از پایانِ این هفته، (تشکیل) کمیته قانون اساسی (سوریه) را اعلام کنیم. (دست زدن حضار برای ظریف). ظریف در پایان این نشست، از همه حاضران تشکر کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی