معاون وزیر نفت

معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که تاکنون پول گازی که به عراق صادر می‌شود، طبق ارز قراردادی با یورو دریافت شده است، گفت: این‌که در آینده با چه ارزی، پول گاز را دریافت کنیم، تصمیم بانک مرکزی است.

به گزارش ایران پژواک، حسن منتظر تربتی امروز در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا درباره اختلاف ایران و عراق درمورد نحوه پرداخت پول گاز صادراتی از ایران به عراق گفت: تاکنون مطالبات از عراق را با ارز قراردادی (یورو) دریافت کردیم، این‌که در آینده به چه شکل باشد، تصمیم بانک مرکزی ایران و عراق است و مذاکراتی که دنبال می‌کنند.

وی افزود: شرکت ملی گاز، پول را از بانک مرکزی دریافت می‌کند و با هر روشی که بانک مرکزی موافق باشد، موافق هستیم. تلاش این بوده که روش قرارداد دنبال شود.

ایران سومین کشور تولیدکننده مواد بودارکننده گاز شد

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران هم‌چنین از توانایی ایران در زمینه تولید مواد بودار کننده گاز (مرکاپتان) خبر داد.

او اظهار کرد: به زودی واحد تولید ماده بودارکننده گاز با حضور رییس جمهور افتتاح خواهد شد و ایران بعد از فرانسه و روسیه سومین تولیدکننده این ماده می‌شود که گاز را در زمان نشتی بودار می‌کند.

٩٣/٦درصد جمعیت ایران از گاز طبیعی بهره‌مندند

منتظر تربتی در ادامه با اشاره به سابقه فعالیت شرکت ملی گاز گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها هشت شهر به شبکه گازرسانی شهری کشور وصل بود و گازرسانی به دیگر شهرها موضوعیت نداشت. با پیروزی انقلاب و در طول سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سوخت گاز، جایگزین نفت سفید شد، به‌دلیل به‌کارگیری این سیاست روند توسعه گازرسانی شتاب گرفت.

وی با بیان این‌که تولید گاز در ایران تا سال ١٣۶٨ شمسی، روزانه ٣٥ میلیون مترمکعب بود، اظهار کرد: شناسایی مخازن گازی از سال ٦٨ به بعد آغاز شد و  طبق ذخایر گاهی ایران و گاهی روسیه نخستین کشور دارنده گاز در جهان هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: تاکنون ۱۱۳۹ شهر، ٢٧ هزار روستا گازرسانی شده‌اند. به‌طور کلی ٩٧ درصد جمعیت شهری و ٨٢ درصد جمعیت روستایی اکنون زیرپوشش شبکه گازرسانی هستند.

به گفته منتظر تربتی بخش عمده نیاز صنعت گاز  اکنون در داخل تامین می‌شود. ٩٤ درصد جمعیت کشور اکنون از نعمت گاز بهره می‌برند.

ایران آماده صادرات گاز به پاکستان است

وی با اشاره به صادرات گاز به پاکستان اظهار کرد: زیرساخت‌ها برای صادرات گاز به پاکستان مهیاست و ما آماده انتقال گاز به این کشور هستیم؛ پاکستان باید در این باره تصمیم بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز افزود: ایران فعلا برنامه‌ای‌ برای مشارکت در فراهم کردن زیرساخت‌ها در بخش پاکستانی خط لوله آی‌پی ندارد و امیدواریم بخش خصوصی پاکستان در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

منتظر تربتی درباره خط لوله صادرات گاز تاپی گفت: عبور از مسیر ایران خط لوله صادرات گاز تاپی را امن‌تر و اقتصادیی‌تر می‌کند و ایران آماده دریافت گاز ترکمنستان در شمال است.

شرکت گاز تصمیمی برای تغییر بهای گاز ندارد

وی درمورد احتمال تغییر نرخ گاز در سال آینده گفت: مجلس باید دراینمورد تصمیم بگیرد. شرکت گاز برنامه ای برای این موضوع ندارد.

گازرسانی به مکران ادامه دارد

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره گازرسانی به مکران هم توضیح داد: پروژه تعریف شده و ٣٠کیلومتر از خط لوله اجرا شده است. در این حوزه، نگرانی نداریم و توسعه خط لوله و صنایع این منطقه همزمان پیش می‌رود.

ادامه مذاکرات با ترکمنستان

منتظر تربتی در ادامه درباره اختلاف ایران و ترکمنستان درباره این‌که ترکمنستان شیر گاز خود را روی ایران بست، گفت: موضوع داوری مطرح است اما به دلیل توسعه روابط دو کشور مذاکرات هم دنبال می‌شود.

رشد مصرف گاز در کشور سالانه شش درصد است

وی با بیان این‌که رشد مصرف گاز در کشور سالانه شش درصد است، گفت: روزانه ٨٠٠ میلیون مترمکعب گاز در داخل کشور تولید می‌شود که معادل پنج میلیون بشکه نفت است. حجم انتقال گاز روزانه بیش از ٧٥٠میلیون مترمکعب در روز است و با توسعه‌ای که در خطوط لوله انجام شده نگران افزایش تولید نیستیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، پیش‌بینی می‌شود افزایش تولید به ٧٠ تا ١٠٠میلیون مترمکعب برسد.

انتخاب سرمایه‌گذار توسعه مخزن شوریجه

مدیرعامل شرکت ملی گاز در ادامه با اشاره به توسعه مخزن شوریجه، اظهار کرد: در حال انتخاب سرمایه‌گذار هستیم که به محض این‌که پیمانکار انتخاب شود، توسعه آن آغاز خواهد شد. این طرح یک طرح ۶۰۰ میلیون یورویی است.

آخرین اخبار از گازرسانی به زاهدان

منتظرتربتی با اشاره به گازرسانی به زاهدان گفت: به‌طور کلی باید ۱۳۵۰ کیلومتر شبکه داخلی احداث کنیم که تاکنون ۴۷۳ کیلومتر آن اجرا و گاز تزریق شده است و ۴۰۰ کیلومتر دیگر هم در دست اجرا قرار دارد. در این راستا دو قرارداد ۲۵۰ کیلومتری در مرحله مناقصه قرار دارد. با اجرای این پروژه همه شهر زاهدان تحت پوشش شبکه گاز قرار می‌گیرد.

حجم مخزن گاز در سال ۹۶

وی در ادامه درباره حجم مصرف گاز در بخش‌های مختلف کشور، ادامه داد: حجم مصرف گاز در بخش خانگی ۲۵ درصد، در بخش نیروگاهی ۳۷ درصد، در بخش صنایع ۳۰ درصد، در بخش CNG  چهار درصد و بخش عمومی نیز چهار درصد بوده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، مقدار عرضه گاز به نیروگاه‌ها تا پایان اسفندماه به ۷۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی