• ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
  • کد خبر: 6616
تخصیص ارز کاغذ

شورای پول و اعتبار در هفته گذشته مقررات حاکم بر بازار متشکل ارزی را تصویب کرد و یک کارشناس بانکی شرایط معاملات در این بازار و شکل اداره آن در دنیا را تشریح کرد و گفت که شکل‌گیری این بازار به ثبات نرخ ارز کمک می‌کند.

به گزارش ایران پژواک، حسن معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازار متشکل ارزی در واقع یک بورس است که سازوکارها طوری در آن طراحی شده که هم خرده‌فروشی و هم عمده فروشی را دربرمی‌گیرد، اظهار کرد: این طرح قبلا نیز در قالب یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک بازار متشکل ارزی، گفت: این بازار در واقع عملیاتی و سامانه‌ای است و یک سامانه برخط عملیاتی ایجاد می‌شود که این سامانه ارزی در واقع بین‌ بانکی است و به افراد و معامله‌گران نیز اجازه خرید و فروش ارز را می‌دهد.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه در این بازار معاملات عمده و بزرگ بین بانک‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: در این میان خرده‌فروشی‌های ارز نیز دست صرافی‌هاست و خود صرافی‌ها اگر بخواهند معاملات بزرگ انجام دهند، با بانک‌ها این معاملات را انجام می‌دهند.

معتمدی با بیان اینکه در این بازار باید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که رقابت و مدیریت ایجاد شود، اظهار کرد: این بازار در این صورت می‌تواند به ثبات نرخ ارز کمک کند و وارد چارچوب مشخصی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت این بازار درجهت کمک به صادرات، واردات و تولید، گفت: صادرکننده‌ها در این بازار می‌توانند ارز خود را به راحتی بفروشند و طبیعتا واردکننده نیز مشکلی برای تامین ارز خود نخواهد داشت و می‌توانند ارز موردنیاز خود را از طریق این بازار تامین کنند.

مدیرعامل پیشین بانک اقتصاد نوین با بیان اینکه با ایجاد این بازار در واقع به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز می‌رویم، گفت: تقریبا همه کشورهای دنیا نرخ یکسان ارز دارند و سهمیه‌ای کار نمی‌کنند و بازار متشکل ارزی تقریبا در همه کشورهای دنیا وجود دارد و صرافی‌ها هم در این بازار کار معاملات ارزی خرد را انجام می‌دهند.

معتمدی با بیان اینکه با ایجاد بازار متشکل ارزی زیرساخت‌های آن نیز ایجاد خواهد شد، اظهارکرد: در دنیا از سیستم‌هایی وجود دارد که به شکل بازاری است و کشورها از آن استفاده می‌کنند، به عنوان مثال یکی از این سیستم‌های برخط سیستم معاملات رویتر است که آن را می‌خرند و بانک‌ها و صرافی‌ها آن را نصب می‌کنند و معاملات در این سیستم انجام می‌شود.

به گفته وی، در این بازار سیستم معاملات ارز و ریال و تسویه آن بر عهده بانک‌هاست و معامله‌گران بزرگ مثل کارگزاران بازار سرمایه نیز باید وجود داشته باشند که در اینجا این معامله‌گران بزرگ در واقع بانک‌ها هستند.

مدیر اسبق نظارت ارزی بانک مرکزی تصریح کرد که در این بازار معاملات اصلی توسط بانک‌ها انجام شده و سایر معامله‌کنندگان از جمله صرافی‌ها نیز نسبت به معاملات خرد ارزی اقدام می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در ماه‌های گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی از ایجاد بازار متشکل ارزی خبر داد و پس از آن در هفته گذشته، شورای پول و اعتبار مقررات حاکم بر این بازار را تصویب کرد که این موضوع نشان از ایجاد این بازار در آینده نزدیک دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی