• ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر: 6780
مسکن

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران درباره تدوین طرح فروش اعتباری مصالح ساختمانی گفت: جزییات طرح خرید اعتباری هنوز مشخص نیست، البته در ظاهر قرار است به جای اینکه بابت کارکرد به انبوه سازان، وجه نقد داده شود؛ گویا قرار است کارت های اعتباری مصالح خواهند داد.

به گزارش ایران پژواک، ایرج رهبر با بیان این مطلب افزود: به نظر می رسد در نظر دارند بین کارخانه های تولیدکننده مصالح ساختمانی و بانک ها قراردادی بسته می شود که بانک ها در مقابل دریافت حواله، پول کارخانه ها را پرداخت کنند. 

وی افزود:‌ اینکه نحوه پرداخت پول کارخانه ها از سوی بانک ها و … به چه صورتی باشد، هنوز مشخص نیست و بنده اطلاعی ندارم . اما احتمالا این مساله به سازنده ها مربوط نباشد زیرا سازنده ها اگر کارت های اعتباری را دریافت کنند به جای پرداخت وجه خرید مصالح به فروشنده می دهند که بتواند از بانک ها وصول کند. 

وی تاکید کرد: البته به نظر می رسد بیشتر شبیه کوپن خرید مصالح باشد. 

وی در پاسخ به این سووال که آیا ارایه کارت های اعتباری خرید مصالح موجب رونق و ساخت و ساز خواهد شد یا خیر، بیان کرد: به دلیل مشخص نبودن مکانیزم اجرای این طرح نمی توان پیش بینی دقیقی داشت. 

وی تاکید کرد: مشخص نیست که به جای تسهیلات بانکی قرار است پرداخت شود یا در مقابل کارکرد و صورت وضعیت به انبوه سازان پرداخت خواهد شد.  

رهبر اظهار کرد: باید توضیحات بیشتری درباره این طرح ارایه شود تا بتوان تصمیم گیری کرد اگر قرار است به عنوان تسهیلات به سازندگان ارایه شود، نحوه تخصیص آن چگونه است؟‌ 

وی در پاسخ به این سووال که اگر حمایت صورت گیرد و تسهیلات ارایه شود،‌آیا انبوه سازان توان ساخت نیاز سالانه کشور به مسکن را برآورده سازند یا خیر، توضیح داد:‌بله این امکان وجود دارد؛ اکنون از نظر فنی در کل کشور بیش از ۴۵۰هزار نفر مهندس فارغ التحصیل شده از دانشگاه ها داریم و در تهران ۱۱۷ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی هستند و در کنار آنها کادر فنی مانند تکنسین ها و کارگران حرفه ای هم هستند که تعداد زیادی را تشکیل می دهند. ما در سال های قبل و به ویژه پروژه مسکن مهر نشان داده ایم که از توان فنی و حرفه ای برخورداریم. 

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران ادامه داد:‌ برای نمونه در پروژه مسکن مهر بخش کوچکی از نیروهای مهندسی ما وارد این پروژه شدند، یعنی پیمانکارانی که کارهای عمرانی و استانی انجام می دادند به این مقوله وارد نشدند. 

همچنین بخشی از انبوه سازان دارای پروانه در سطح شهر و عضو انجمن انبوه سازان وارد مسکن مهر شدند و تعداد ۲میلیون واحد را در دست اقدام داشتند که اگر با مشکلات سلیقه ای و تصمیمات وزارت راه و شهرسازی بعد از دولت دهم برخورد نمی کردیم، شاید کار مسکن مهر به شکل اصلاح شده ادامه می یافت و ۲میلیون واحد نیز به اتمام می رسید و تحویل داده بودیم. 

وی خاطر نشان کرد: قدرت نیروی فنی و مهندسی ما آنچنان زیاد است که از حد معمول مورد نیاز در کشور بسیار بیشتر است. به فکر افتاده ایم که صدور خدمات فنی و مهندسی را به خارج از کشور اجرایی کنیم. 

وی درباره وضعیت مسکن مهر و زمان به اتمام رسیدن این پروژه توضیح داد: اگر عزم اراده وزیر راه و شهرسازی با توجه به آنچه اعلام شد، به همین صورت ادامه یابد و پیگیری های لازم را انجام دهند، فکر می کنم تا پایان سال ۹۸ پروژه ساخت و تحویل مسکن مهر به اتمام برسد. 

رهبر درباره هزینه تمام شده ساخت هر متر مربع مسکن گفت:‌ هزینه تمام شده به نوع ساخت و مکان قرارگیری ملک مانند شهرستان، استان، مرکز استان و … و همچنین نوع ساخت و مصالح مورد استفاده متفاوت است. اکنون نسبت به یک سال پیش هزینه بیشتری برای ساخت و ساز باید صرف کرد و گران تر شده است به طوری که الان هزینه ساخت مسکن حداقل از ۲.۵ میلیون تومان تا ۴میلیون تومان در نوسان است که بستگی به نوع ساخت مسکن دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی