تحریم‌های نفتی آمریکا

تحلیلگران نفتی بر این باورند که آمریکا معافیت های صادرشده برای خریداران نفتی را تمدید خواهد کرد و اگر چه ممکن است چند کشور از فهرست معافیت ها خارج شوند، اما دولت آمریکا از ادعای صفر کردن صادرات نفت ایران عقب نشینی خواهد کرد.

به گزارش ایران پژواک به نقل از رویترز، تحلیلگران می گویند که آمریکا احتمالا در ماه مه (اردیبهشت) معافیت های صادر شده برای خریداران نفت ایران را تمدید خواهد کرد اما شمار کشورهای برخوردار از معافیت را کاهش می دهد تا از خریداران اصلی مانند چین و هند دلجویی کند و همچنین از افزایش قیمت نفت جلوگیری کند.

پس از آغاز تحریم نفت ایران در ماه نوامبر، آمریکا با صدور معافیت هایی برای هشت کشور خریدار نفت ایران، بازارهای نفتی را شگفت زده کرد. قیمت نفت برنت در آن ماه ۲۲ درصد کاهش یافت و معافیت های صادر شده موجب شد که سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه دسامبر با کاهش تولید در سال ۲۰۱۹ موافقت کند.

کاهش معافیت های نفتی ایران موجب محدود شدن صادرات نفت ایران - چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک - خواهد شد اما بعید است که آمریکا بتواند هدف خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را محقق سازد. 

تحلیلگران در 'گروه اوراسیا' مستقر در آمریکا می گویند: چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه احتمالا پس از انقضای مدت معافیت ها در ماه می، بار دیگر چنین معافیت هایی دریافت خواهند کرد که به این ترتیب صادرات نفت ایران در حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد و کشورهای ایتالیا، یونان و تایوان از فهرست کنونی دریافت کنندگان معافیت از تحریم نفت ایران خارج خواهند شد.

تحلیلگران همچنین می گویند که سایر اولویت های ژئوپلتیک بخصوص در ارتباط با چین و هند - دو خریدار اصلی نفت ایران - موجب تعدیل خواست دولت آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران خواهد شد.

با این حال بعید است که آمریکا نفت ایران را بطور کامل از بازار حذف کند زیرا چنین اقدامی احتمالا موجب افزایشی در بهای نفت می شود که از لحاظ سیاسی قابل تحمل نخواهد بود.

'مایک تران' تحلیلگر گروه 'آر بی سی کپیتال' گفت: با توجه به علاقه ترامپ به بهای پایین نفت و دشواری راضی کردن کشورهایی مانند چین و هند به توقف کامل خرید نفت از ایران، کاخ سفید احتمالا از هدف ادعایی صفر کردن صادرات نفت ایران صرفنظر می کند.

پیش از این، تارنمای آمریکایی 'سی ان بی سی' نیز در گزارشی از احتمال تمدید معافیت های نفتی ایران از سوی آمریکا خبر داد و نوشت: دولت ترامپ به دنبال اجازه دادن به ادامه صادرات نفت ایران است تا شرایط لازم برای بهای پایین تر نفت در پایان سال جاری میلادی ایجاد شود.

این درحالی است که بنا بر جدیدترین گزارشها، دولت ترامپ به ناکامی سیاست فشار بر ایران اذعان کرده است. پایگاه خبری آمریکایی 'المانیتور' روز جمعه گزارش داد، دولت ترامپ با انجام یک ارزیابی داخلی از سیاست باصطلاح فشار حداکثری علیه ایران به این نتیجه گیری رسیده که این سیاست موفق نبوده و جواب نداده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی