پوتین

پس از آن بامداد امروز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، روسیه را به اقدام نظامی تهدید کرد پوتین شخصا وارد عمل شد.

به گزارش ایران پژواک، پس از اقدام دونالد ترامپ در تعلیق مشارکت آمریکا در معاهده موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف)، پوتین نیز در اقدامی مشابه تعلیق در این معاهده را اعلام کرد.

به گزارش وب سایت خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با وزیران خارجه و دفاع روسیه گفت: شرکای آمریکایی ما اعلام کردند که مشارکت در این معاهده را تعلیق کرده‌اند پاسخ روسیه نیز اقدامی مشابه خواهد بود و ما نیز این معاهده را تعلیق می‌کنیم.

پوتین گفت که روسیه کار بر روی تولید موشک‌های جدید از جمله موشک‌های مافوق صوت را آغاز می‌کند. وی همچنین به وزرایش دستور داد هیچ مذاکره خلع سلاحی را با واشنگتن آغاز نکنند.

وی افزود: اقدام ما پاسخی مشابه به اقدامات آمریکا است. آنها گفتند که تحقیقات و آزمایش بر روی سلاح‌های جدید را آغاز می‌کنند ما نیز همین کار را می‌کنیم.

رهبر روسیه تاکید کرد مادامی که پیشنهاد مسکو در مدرنیزه کردن و شفاف سازی بیشتر قرارداد ۱۹۸۷ روی میز باشد هیچ مذاکره‌ای نباید با طرفین آمریکایی آغاز شود.

وی با این حال گفت که به رغم اقدامات تلافی‌جویانه روسیه هرگز آغازگر مسابقه تسلیحاتی نخواهد بود. پوتین گفت: من می‌خواهم توجه شما را به این نکته جلب کنم که ما نباید و هرگز وارد مسابقه تسلیحاتی که برای ما هزینه‌بر خواهد بود نمی‌شویم.

شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز در این راستا گفت: طی روزهای آتی ما متمم بودجه ۲۰۱۹ را ارائه می‌دهیم که بر اساس آن ما در چارچوب برنامه‌های تسلیحات در کشور و برنامه‌های دفاعی‌مان برای سال ۲۰۱۹ برنامه‌های خود را اجرا خواهیم کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که ظرف شش ماه از آی‌ان‌اف خارج می‌شود مگر آنکه روسیه به آنچه وی آن را نقض این معاهده کنترل تسلیحاتی ۱۹۸۷ خواند، خاتمه دهد.

رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با حضور سرگئی لاوروف و سرگئی شویگو گفت، پیشنهادات درباره معاهده آی‌ان‌اف روی میز است و در مذاکره همچنان باز است اما "من از شما می‌خواهم تا آغازگر مذاکرات روی این مساله نباشید."

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، ابتکارات روسیه برای خلع سلاح مورد حمایت شرکایی که به دنبال بهانه‌هایی برای از بین بردن سیستم امنیت بین‌المللی هستند، قرار نمی‌گیرد.

پوتین وزرای دفاع و خارجه کشورش را موظف کرد تا از نزدیک استقرار موشکی سایر کشورها را دنبال کنند. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، تا زمانی که آمریکا موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در مناطق متبوع مستقر نکرده باشد، از استقرار چنین موشک‌هایی خودداری می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ما منتظر خواهیم ماند تا شرکایمان آماده مشارکت در گفت‌وگویی برابر و حقیقی درباره خلع سلاح شوند.

وزیر خارجه روسیه هم تاکید کرد، پس از تعلیق گفت‌وگوها روی دفاع موشکی در ۲۰۱۴ آمریکا مواضعش را در اروپا و آسیا گسترش داد و سامانه‌هایش از جمله در آلاسکا و ساحل شرقی را تقویت کرد. او افزود: روسیه از دکترین نظامی آمریکا برای ایجاد مهمات هسته‌ای با قدرت انفجاری کمتر روی موشک‌های میان‌برد نگران است.

لاوروف همچنین افزود، آمریکا به پیشنهادات روسیه برای ادامه دادن به معاهده استارت جدید توجهی نمی‌کند و این امر نگران‌کننده است. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: روسیه نهایت تلاشش را برای نجات معاهده آی‌ان‌اف انجام می‌دهد چرا که حفظ ثبات استراتژیک در اروپا و جهان اهمیت دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین از لاوروف و شویگو درخواست کرد تا درباره تهدید احتمالی اقدامات برخی از کشورها برای استقرار تسلیحات در فضا گزارشی تهیه کند.

پوتین و لاوروف تاکید کردند استقرار سامانه‌های ام‌کا ۴۱ ایالات متحده در اروپا که مناسب موشک‌های تاما هاوک است، نقض آشکار پیمان آی‌ان‌اف محسوب می‌شود. لاوروف گفت: روسیه محق است تا اطمینان حاصل کند آمریکا اجرای استارت جدید را تضمین می‌کند و این روند را با تغییر و جابجایی موشک‌ها به "غیر هسته‌ای" دچار اخلال نمی‌کند.

پوتین گفت، مسکو واکنشی متقابل به تصمیم آمریکا درباره خروج از پیمان آی‌ان‌اف خواهد داشت و مشارکت در این توافق را به حالت تعلیق درمی‌آورد. او افزود: روسیه به‌رغم اتخاذ تدابیر تلافی‌جویانه، نباید و نمی‌خواهد وارد رقابت تسلیحاتی هزینه‌برد شود.

در همین حال وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، آمریکا از ۱۹۹۹ با آزمایش پهپادهای مسلح موجب نقض پیمان آی‌ان‌اف شد. به گفته او پیشنهادهای روسیه درباره پیمان آی‌ان‌اف مورد "تهاجم" آمریکا قرار گرفت و روسیه نمی‌تواند ضرب‌الاجل آن را بپذیرد چون خلاف روح و محتوای این معاهده است.

به گفته لاوروف، خروج آمریکا از آی‌ان‌اف وضعیتی را که در سال‌های اخیر در حوزه خلع سلاح هسته‌ای به وجود آمده است وخیم‌تر می‌کند. به گفته لاوروف، مسکو نگران رویکرد آمریکا برای اجرای معاهده عدم اشاعه است که لازمه آن عدم انتقال فناوری تسلیحات هسته‌ای است.

در همین حال رئیس‌جمهوری روسیه گفت، موشک‌هایی که آمریکا قصد دارد از معاهده استارت جدید خارج کند لازم است تا مورد بازرسی قرار بگیرند تا از عدم تغییر کاربری آنها اطمینان حاصل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از کرملین, ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد روسیه نیز پیمان نیروهای هسته ای میانبرد را به حال تعلیق در می آورد.

در همین حال سرگئی ریابکوف در مصاحبه با شبکه ”روسیه 24“، در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع تسلیحات هسته ای میان برد گفت: غیرممکن است واشنگتن بتواند امنیت همه شهرهای آمریکا را در برابر حملات موشکی احتمالی تضمین کند.

ریابکوف افزود: آمریکا نمی تواند امنیت خود را جز از طریق توافقنامه ها با مسکو، تضمین کند.

وی خاطر نشان کرد: به اعتقاد من تعلیق پایبندی به این پیمان در آینده به طور قطع به ما تحمیل خواهد شد و همانطور که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی او در سفر به روسیه بیان کردند، عمل خواهد شد. ما عقب نشینی نکرده ایم. ما پیشنهاد کردیم ثابت کنیم پیمان را نقض نکرده ایم، اما واشنگتن بر نظر خود اصرار دارد و از این مسئله به عنوان بهانه ای برای تعلیق اجرای این پیمان استفاده می کند. این فرضیه اشتباه است و ما موشک هایی با بردی که این پیمان ممنوع کرده است، شلیک نکرده ایم. طرف آمریکایی هیچ مدرک قابل قبولی درباره نقض این پیمان ارائه نکرده و فقط تصاویر منتشر شده در اینترنت را عرضه کرده است.

در ادامه واکنش ها سازمان ملل اعلام کرد: آمریکا و روسیه با گفتگو اختلافات خود را درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد حل کنند.

جیم جاتراس از کارکنان پیشین بخش خارجی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: احتمال نجات "معاهده نیروهای هسته‌ای میانبرد" اندک است، زیرا واشنگتن به جای اجرای دیپلماسی واقعی، ترجیح می‌دهد ضرب الاجل اعلام کند.

به گزارش اسپوتنیک از واشنگتن، جاتراس روز جمعه گفت:" من نمی‌گویم این توافق نجات پیدا نخواهد کرد. اما این بسیار بعید است. هیچ دیپلماسی از طرف آمریکا وجود ندارد. فقط خواسته‌ها و دادن ضرب الاجل‌ها مطرح است."

جاتراس اظهار داشت دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای اثبات ادعاهای خود ضد روسیه، هیچ شواهدی ارائه نداده است.
جاتراس گفت:" آمریکا قصد داشت خواه شواهدی برای ابراز نگرانی اولیه اش در اختیار داشته باشد خواه شواهدی در اختیارش نباشد از این معاهده خارج شود. "

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش از روز شنبه تعهدات خود بر اساس معاهده نیروهای هسته‌ای میانبرد را به حالت تعلیق در می‌آورد و روند شش ماهه خروج از آن را آغاز می‌کند. پمپئو چهارم دسامبر، نود روز به روسیه مهلت داد دوباره از این معاهده تبعیت کند.

وزارت امور خارجه روسیه اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا به این سبب می‌خواهد از معاهده نیروهای هسته‌ای میانبرد خارج شود که درصدد است قوانینی را بر جهانیان تحمیل کند که اهدف سیاسی خارجی منفعت طلبانه واشنگتن را تامین می‌کنند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد روسیه به طور مستمر و بدون قید و شرط به تعهداتش در خصوص کنترل تسلیحات، خلع سلاح و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای عمل می‌کند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز شامگاه جمعه اعلام کرد فرانسه از شرایطی که آمریکا در آن مجبور به اعلام خروج از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد شده است، متأسف است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه با شرکا و متحدانش به این نتیجه رسیده است که روسیه یک سامانه موشکی موسوم به ۹M۷۲۹ تولید و مستقر کرده که ناقض این معاهده است.»
این بیانیه افزود: «روسیه به درخواست‌های توضیح و همچنین درخواست‌های اجرای درست این پیمان که طی چند ماه اخیر به طور مکرر اعلام شده، پاسخی نداده است. فرانسه از ایجاد این شرایط که در آن، آمریکا مجبور شده است خروج خود را از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد اعلام کند، متأسف است.»

وزارت امور خارجه فرانسه از روسیه خواست از این دوره (فرصت) شش ماهه تعلیق تعهدات آمریکا که برای بازگشت کامل، در پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد پیش بینی شده است، استفاده کند.

براساس این بیانیه: «طی این دوره زمانی، فرانسه همچنان به تشویق گفتگوی عمیق با روسیه و رایزنی با متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ادامه خواهد داد.»

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد:​ «ما بر تعلق خود به ابزارهای کنترل تسلیحاتی که به تضمین ثبات راهبردی کمک می‌کنند، تأکید داریم و در این خصوص از اروپایی‌ها و همه طرف‌ها دعوت می‌کنیم برای حفظ ابزارهای کنترل تسلیحات متعارف و هسته‌ای موجود، تلاش خود را دوچندان کنند. بدین منظور فرانسه از روسیه و آمریکا می‌خواهد پیمان نیواستارت را در مورد زرادخانه‌های هسته‌ای خود پس از سال ۲۰۲۱ تمدید و در مورد یک معاهده جایگزین مذاکره کنند.»

همچنین دو قانونگذار ارشد دموکرات آمریکا روز جمعه اعلام کردند دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور باید از روش‌های سازنده دیپلماتیک برای حفظ و تقویت پیمان منـع مـوشک‌های هستـه‌ای میـان بـرد موسوم به INF بهره گیرد، نه اینکه آن را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از واشنگتن، "الیوت آنگل" عضو ارشد کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: «دولت باید برای حفظ این پیمان یک روش دیپلماتیک جدی در پیش گیرد، نه اینکه به این توافق پایان دهد و نهادهای بین المللی را تضعیف و متحدان ما را بیگانه کند».

آنگل هشدار داد دونالد ترامپ با خروج از این پیمان، درها را به سوی یک مسابقه تسلیحات خطرناک می‌گشاید.

وی افزود ترامپ با بی اعتنایی به متحدان آمریکا، توصیه کارشناسان امنیتی حرفه‌ای را نادیده می‌گیرد و هدیه‌ای راهبردی تقدیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، می‌کند.

سناتور دایان فاینستاین با نظر الیوت انگل در خصوص بهره گیری از ابزار دیپلماتیک برای پاسخ به مسائل مربوط به این پیمان و مشارکت با روسیه تا خروج کامل از این پیمان، موافقت کرد.

فاینستاین در بیانیه‌ای اعلام کرد، هیچ تردیدی درباره اینکه روسیه این معاهده را نقض می‌کند وجود ندارد ما باید به این نقض‌ها رسیدگی کنیم، ما باید با اقدامات هماهنگ دیپلماتیک با متحدان ناتو در پیش بگیریم.
وی افزود آمریکا با خروج از پیمان منـع مـوشک‌های هستـه‌ای میـان بـرد، به روسیه اینگونه القا می‌کند که در گسترش سلاح‌های خود آزاد است.
 
پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز با صدور بیانیه‎ای ضمن طرح اتهام علیه روسیه، از اقدام آمریکا مبنی بر خروج از پیمان موشک‌های هسته‎ای میان‌برد دفاع کرد.

در همین حال وزارت خارجه چین با اشاره به عواقب منفی خروج از پیمان منع موشک‎های هسته‎ای میان‌برد، از روسیه و آمریکا خواست به مذاکره درباره INF ادامه دهند.

به گزارش اسپوتنیک، چین از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) انتقاد کرد و از واشنگتن و مسکو خواست تا با گفتگو مسئله را حل کنند.

به گفته «جین شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از این پیمان ممکن است پیامدهای منفی به بار بیاورد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که چین با دقت روند رسیدگی به INF را دنبال می‌کند.

همچنین سیاستمداران روسیه، ایالات متحده را به تضعیف امنیت جهانی با خروج از پیمان تسلیحات هسته‌ای آی‌ان‌اف متهم کردند، ناتو هم روسیه را مقصر نابودی این پیمان می‌داند و کشورهای اروپایی با نگرانی این تحولات را دنبال می‌کند.

آمریکا خروج از پیمان قوای هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) را اعلام کرده است و روند خروج از این پیمان که شالوده امنیت بین‌المللی از ۱۹۸۷ بوده است، ظرف شش ماه آغاز می‌شود. پیمان آی‌ان‌اف در ۱۹۸۷ به امضای ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی رسید و طبق آن تمامی موشک‌های بالستیک زمین‌پرتاب با برد بین ۳۱۰ و ۳۴۰۰ مایل ممنوع است.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، ایالات متحده بارها مدعی شده است که برد موشک ۹ ام ۷۲۹ روسیه نقض محدودیت‌های این توافق است؛ اتهامی که مسکو نمی‌پذیرد. روسیه هم گلایه می‌کند که سامانه‌های دفاعی آمریکا در اروپا به تجهیزاتی برای شلیک موشک‌های کروز میان برد مجهز است.

کنستانتین کساچف، رئیسی کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه گفت: به کل جهان "تبریک" می‌گویم؛ ایالات متحده امروز گامی دیگر در راستای تخریب خودش برداشت.

ایگور موروزف، از دیگر سناتورهای روسیه تاکید کرد این اقدام "تهدیدی علیه کل سیستم امنیت بین‌المللی از جمله برای روسیه" است زیرا آمریکایی‌ها پس از خروج از آی‌ان‌اف "موشک‌هایشان را در کشورهای اروپایی" مستقر می‌کنند.

در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو جمعه به آسوشیتدپرس گفت: تمام متحدان ناتو از تصمیم آمریکا برای آغاز روند خروج حمایت می‌کنند اما شش ماه تا تکمیل آن زمان باقی است. بنابراین ما همچنان از روسیه می‌خواهیم تا به تبعیت کامل و رعایت کامل پیمان آی‌ان‌اف بازگردد. سامانه موشکی روسیه که در کانون مناقشه کنونی قرار دارد، برد آن به اکثر کشورها در اروپا می‌رسد و این دقیقاً همان چیزی است که مایه نگرانی متحدان اروپایی شده است.

پیش از آنکه آمریکا خروج از آی‌ان‌اف را اعلام کند، فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دو طرف خواست تا به آن متعهد بمانند. او در جمع خبرنگاران در رومانی گفت: آنچه که ما به طور قطع نمی‌خواهیم در قاره خودمان شاهد باشیم این است که به میدان جنگ یا جایی برای رویارویی سایر ابرقدرت‌ها تبدیل بشویم.

در همین حال دولت فرانسه از روسیه خواسته است تا با استفاده از فرصت شش ماهه، از تعهدات این توافق تاریخی تبعیت کند. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: بابت تصمیم آمریکا برای خروج از آی‌ان‌اف متاسف‌ایم. فرانسه از گفت‌وگو با روسیه طی این دوره شش ماهه و رایزنی با شرکای ناتو حمایت می‌کند.

در همین حال دبیرکل ناتو تاکید کرد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قصد ندارد موشک‌های هسته‌ای جدید مستقر در زمین در اروپا مستقر کند. او تاکید کرد: ما نباید کاری که روسیه انجام می‌دهد، دنبال کنیم. اما همزمان باید اطمینان حاصل کنیم که بازدارندگی ما معتبر و اثرگذار باقی خواهد ماند.

رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق ۳۲ سال پیش پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد را امضا کردند. هدف از این پیمان انهدام همه موشک‌های کروز و موشکی بالستیک آمریکا و روسیه که از زمین پرتاب می‌شوند و برد آن‌ها بین پانصد تا پنج هزار و پانصد کیلومتر است، بود.

واشنگتن ماه‌ها است که مسکو را متهم می‌کند که با مستقر کردن موشک‌های نواتور ۹M۷۲۹ (در سامانه نامگذاری ناتو SSC-۸) در زرادخانه نظامی خود، این توافق را نقض کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی