ارز

عملکرد مثبت بانک مرکزی در بازار ارز، کاهش نرخ دلار و ثبات قیمت آن در نیمه دوم سال را به همراه داشته است و اگرچه هرازچندگاهی برخی تحرکات از سوی دلالان و نوسان گیران مشاهده شده، اما با تسلط بانک مرکزی خنثی شده است.

به گزارش ایران پژواک، کارشناسان با توجه به رویه بانک مرکزی، پیش بینی می کنند قیمت ها در بازار ارز روندی کاهشی داشته باشد. در چند هفته اخیر بانک مرکزی اقدامات موثری در راستای مدیریت عرضه و تقاضا در بازار ارز انجام داده است که این اقدامات بخش خصوصی  و کارشناسان را نسبت به آینده بازار ارز امیدوار کرده است. 

پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: «برداشته شدن موانع پیش روی صادرکنندگان در ثبت سفارش»، «ایجاد مشوق‌هایی برای صادرکنندگانی که ارز را به کشور بازگردانده‌اند»، «آماده سازی سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان»، «صدور مجوز بانک مرکزی به برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود در صرافی ها» و «تعیین تکلیف صادرکنندگانی که به صورت ریالی به عراق و افغانستان، کالا صادر کرده‌اند»،  از مهمترین اقدامات بازارساز در هفته های اخیر بوده است و پیش بینی می شود این اقدامات منجر به افزایش بازگشت ارزهای صادراتی به کشور شود.  تازه ترین گزارش ها از بانک مرکزی نیز حاکی از این است که عرضه ارزهای صادراتی در سامانه نیما شتاب گرفته است و این مساله سیگنال های مثبتی به بازار ارز وارد می کند. بانک مرکزی اعلام کرد که علاوه بر عرضه ۱۰ میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و شرکت ملی گاز ایران در سامانه نیما، صادرکنندگان بخش خصوصی یک میلیارد یورو ارز آورده‌اند و این مبلغ علاوه بر عرضه صادرکنندگان در صرافی ها و اختصاص ارز به واردات خودشان است.

کارشناسان و بسیاری از نمایندگان مجلس  پیش بینی می کنند، قیمت ارز روندی کاهشی داشته باشد. پیش از این نیز در یک هفته اخیر عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی از برنامه های بانک مرکزی برای کاهش نرخ دلار در بازار خبر داد.

تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات

بانک مرکزی در راستای تسهیل بازگشت ارزهای صادراتی، تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده است. بر این اساس صادرکنندگان به عراق و افغانستان که تا قبل از ۱۶مردادماه، به صورت ریالی کالای خود را فروخته‌اند،از شمول رفع تعهد به صورت ارزی معاف شدند. این موضوع یکی از دغدغه های جدی بخش خصوصی بود. محمد لاهوتی،  رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در این خصوص گفت: با توجه به تعامل خوب بانک مرکزی و بخش‌خصوصی به منظور طرح و حل مشکلاتی که در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات وجود داشت این تصمیم اتخاذ شده است که به نظر می‌رسد این اقدام، یک همراهی بسیار خوب از سوی بانک مرکزی بوده که یک دغدغه جدی و مشکل اساسی را از سر راه صادرکنندگان برداشت.

در عین حال بانک مرکزی در جهت برداشته شدن موانع پیش روی صادرکنندگان در ثبت سفارش نیز گام‌های جدی برداشته و هم اکنون، همکاری بسیاری خوبی میان بانک مرکزی و وزارت صمت برای گروه کالاهایی شکل گرفته که قرار است با ارز حاصل از صادرات، وارد کشور شوند؛ به همین دلیل عرضه ارز به سامانه نیما رشد قابل توجهی داشته است.

علاوه بر این  با توجه به بخشنامه اخیر بانک مرکزی که مشوق‌هایی برای صادرکنندگانی که ارز را به کشور بازگردانده‌اند، در فروش اسکناس به صرافی‌ها در نظر گرفته است، پیش‌بینی بانک مرکزی این است که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در این بازه زمانی، ارز به کشور برمی‌گردد و عرضه ارز بیشتر خواهد شد.

پیش بینی کاهش نرخ ارز

قاسم احمدی لاشکی،  عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس با اشاره به اظهارات رییس کل بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ ارز  گفت: مدیریت همتی در بانک مرکزی به بازار ارز ثبات قابل توجهی داده است و اگر برای مدیریت بازار ارز برنامه وجود نداشت حتما تا امروز در این حوزه به اشکالات متعددی بر می خوردیم.

نماینده مردم نوشهر در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر سران قوا با هماهنگی مناسب مسائل را در شورای هماهنگی اقتصادی به درستی پیش می برند و بانک مرکزی نیز با ورود درست و به موقع نسبت به کاهش قیمت ها اقدام کرده است.

وی بیان داشت: اگر روند موجود ادامه پیدا کند و تلاش ها شبانه روزی دراین حوزه صورت بگیرد به سمت ثبات یا کاهش نرخ ارز خواهیم رفت.

اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رییسه مجلس نیز با اشاره به اقدامات موثر بانک مرکزی در بازار ارز، روند کاهشی نرخ دلار را پیش بینی کرد و گفت: در حال حاضر تمامی روزنه ها، منافذ  و مسیرها برای سوءاستفاده کنندگان بسته و اخلالگران به حاشیه رانده شده اند. نماینده مردم اسدآباد در مجلس گفت: در حال حاضر از انحراف مسیر ارز کشور جلوگیری شده و  پیش بینی می شود که موج دوم کاهش قیمت ارز در روزهای آینده کلید می‌خورد و ارز  به قیمت تعادلی و واقعی خود می رسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی