حمیدرضا عارف

حمیدرضا عارف گفت: بحث رشوه‌ی سفیر سابق آفریقای جنوبی در ایران ربطی به پروسه‌ی بستن قرارداد در حوزه‌ی ما ندارد؛ برای درک صورت‌بندی ماجرا باید روال تشریفات قراردادهای بین‌المللی و آداب تجاری آن را در نظر بگیریم. پلیس کشوری خارجی تحقیقات کرده و متوجه شده است که شرکتی خارجی به سفیر همان کشور رشوه داده است. این موضوع چه ربطی به ایران دارد حتی رسانه‌های خارجی هم چنین چیزی را اعلام نکرده‌اند! اما متاسفانه در ایران، معدودی به دنبال این هستند که از هر خبری تیتر پرهیاهو دربیاورند، بی‌توجه به حقیقت ماجرا و هزینه‌هایی که برای افکار عمومی می‌تراشند.

به گزارش ایران پژواک، حمیدرضا عارف، فرزند محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری سیتنا (CITNA.IR) پیرامون انتشار اخبار روزهای اخیر مبنی بر دریافت رشوه توسط سفیر پیشین آفریقای جنوبی در ایران از شرکت آفریقای جنوبی MTN برای انعقاد قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه در کشورمان، گفت: زمانی که MTN با ما قرارداد همکاری داشت، در مزایده‌ای که در آن زمان اتفاق افتاد، که پدر بنده مسئولیت معاون اولی دولت اصلاحات را عهده‌دار بودند، ما بازنده شدیم! و شرکت ایرانسل که ترکیبی از بنیاد مستضعفان و صاایران بود با اپراتور ترکسل برنده شدند. در دولت بعدی یعنی دولت آقای احمدی نژاد ترکسل از آن مزایده کنار گذاشته شد و MTN با شرکای ایرانی ترکسل، بر خلاف تعهد اخلاقی به شرکای قبلیش که ما بودیم، شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: آن زمان شرکت MTN در مواجهه با ما اقدامی خارج از اصول تجاری انجام داد و در اصل، خلاف قراردادی که با ما داشت عمل کرد. متاسفانه شرکای ایرانی ایرانسل در آن زمان دقت لازم را انجام ندادند و این تخلف صورت گرفت و ما هیچ گونه سهمی در ایرانسل و این شرکت نداشته و نداریم.

حمیدرضا عارف در ادامه‌ی گفت‌وگو با سیتنا، خاطرنشان کرد: زمانی که MTN جایگزین ترکسل شد، ما در آن پروژه نقشی نداشتیم. ما در مزایده‌ای در دولت اصلاحات بازنده شدیم که دکترعارف معاون اول رئیس‌جمهور بودند.

وی افزود: افرادی که مبحث رانت را مطرح می‌کنند لااقل به لحاظ محتوایی و حتی شکلی به اتهامی که می‌زنند آگاه باشند تا خود و جامعه را دچار خطا و حرف‌های ناصحیح نکنند. در مزایده‌ای به طور شفاف و طی تشریفات رسمی مزایده به همراه ۳۲ شرکت دیگر رقابت کردیم و دوم شدیم (بازنده شدیم)! آیا همین نشان از سلامت اقتصادی و حداقل شفافیت مسیر طی شده توسط ما نیست؟ به چه قیمتی حقیقت را به مسلخ می‌بریم و با اخبار منفی ذهن هموطنان‌مان را می‌آزاریم؟

حمیدرضا عارف گفت: ما برعکس بسیاری از پروژه‌ها که در آن اشخاص اگر بستگان‌شان سمتی داشته باشند موفق می‌شوند، بازنده شدیم. ما  برنده شدن را از نظر تخصصی و فنی حق خود می‌دانستیم اما تصمیمی بود که در آن مزایده گرفته شد و ما اخلاقا باخت را پذیرفتیم. بحث جایگزینی MTN با ترکسل هم در زمانی اتفاق افتاد که ما دیگر نقشی در مزایده نداشتیم.
 
وی پیرامون حضورش در مزایده‌ی آن زمان MTN هم به سیتنا، گفت: بنده در کنسرسیوم MTN، عضو تیم ایرانی طرف قرارداد با MTN بودم که از افراد بسیار باتجربه و یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه‌ی مخابراتی تشکیل ‌شده بود. در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه با حضور MTN که یک اپراتور آفریقای جنوبی است شرکت کردیم. بسیاری هم به دنبال اروپایی‌ها بودند چرا که فکر می‌کردند آنها قوی‌تر هستند. ۳۲ شرکت حضور داشتند و هر چه باشد مزایده هم روند قانونی و رسمی و نظارتی خودش را دارد و طبق همان شرایط در مزایده شرکت کردیم و باختیم. باز هم تکرار می‌کنم ما در دولت اصلاحات مزایده را باختیم و در دولت بعدی این اتفاقات رخ داد و MTN با شرکای ایرانی ترکسل که برنده‌ی مزایده بودند، وارد همکاری شد که دیگرهیچ ارتباطی با ما نداشت.

وی افزود: برخی رسانه‌ها می‌خواهند ثابت کنند که بسیاری از مسوولان و فرزندانشان به دنبال فساد هستند، اما این امر مشکلی را از مردم رفع نمی‌کند و اصل ماجرای مبارزه با فساد لوث می‌شود. رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی باید به دنبال نور انداختن به فساد واقعی باشند و جلوی آن را بگیرند. اما با این دست غفلت‌ها و شیطنت‌ها بذر ناامیدی و بی‌انگیزگی برای کار کردن سالم می‌کارند و مسیر توسعه وطن را پر چالش‌تر می‌کنند. اگر می‌خواهند به مردم کمک کنند سراغ نقاط جدی ایجاد فساد بروند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی