مسکن

سیاست گذار بخش مسکن درصدد است تا با تقویت بخش عرضه، در بازار مسکن تعادل ایجاد کند و بر این اساس پروژه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و همچنین کارت اعتباری مصالح ساختمانی از دو برنامه های مهم وزارت راه و مسکن در این خصوص است.

 به گزارش ایران پژواک، دولت در تلاش است تا با فراهم کردن تسهیلات، عرضه مسکن را تقویت و از سازندگان و انبوه سازان حمایت کند. همچنین دولت به تازگی با هدف حمایت از مستاجران از طریق رونق تولید و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری و تنظیم بازار مسکن از طریق خانه های خالی به بازار دو لایحه اصلاح موادی از قانون مالیات مستقیم و اصلاح ماده ۱۵ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را تصویب کرد تا بر اساس آن مانع مهم مالیاتی در جهت حمایت از ساخت و ساز برداشته شود. 

گام بزرگ مالیاتی برای رونق ساخت مسکن

بر اساس ماده ۱۵ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن،  اراضی بایر با کاربری مسکونی در محدوده شهرهایی که دولت تعیین می کند سالانه مشمول مالیات می شوند. این ماده پیش از این دارندگان این اراضی را با چالش هایی رو به رو کرده بود که اخیرا با مصوبه دولت اصلاحاتی در آن صورت گرفته است که گام بزرگ مالیاتی برای رونق ساخت خانه های کوچک است.  

جزییات برنامه دولت برای افزایش عرضه مسکن

افزایش عرضه مسکن از برنامه های دولت برای تعادل بخشی عرضه و تقاضا در بازار مسکن است؛ موضوعی که مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است. کارشناسان اقتصاد مسکن با اشاره به کمبود مسکن یکی از مهترین دلایل افزایش قیمت ها را این مساله عنوان می کنند و رویکرد دولت در این زمینه را صحیح دانسته و از برنامه دولت در خصوص کارت اعتباری مصالح ساختمانی استقبال می کنند. یکی از بزرگترین چالش سازندگان با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تامین مصالح و اطمینان دهی به آنها در خصوص ثبات قیمت هاست. بر این اساس با برنامه دولت در این خصوص یکی از مهمترین دغدغه انبوه سازان برطرف می شود.  هدف از اجرای این طرح اتصال بازار مسکن به کارگاه ها و کارخانه های تولید مصالح ساختمانی است در این صورت عرضه مصالح به انبوه سازان ارزان تر انجام می شود که این کاهش قیمت منجر به کاهش هزینه های تمام شده برای تولید مسکن می شود. کارشناسان این طرح را در بازار مسکن اثرگذار می دانند.

بر اساس برآورد های انجام شده این پروسه می تواند تا ۳۰ درصد از قیمت های تمام شده تولید مسکن را کاهش دهد. بنابراین اگر بهای تولید مسکن در یک متر مربع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد برآوردهای اولیه نشان می‌ دهد که با اجرای این طرح ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان از قیمت تولید کاهش می یابد.

ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی یکی دیگر از برنامه های دولت برای تقویت عرضه مسکن است.  امیر امینی، معاون وزیر راه و شهرسازی  در این خصوص اظهار داشت: ۲۰۰ هزار واحد از این پروژه در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد در قالب طرح بازآفرینی شهری ساخته خواهد شد و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی هم از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته می شود. مخاطب این پروژه اقشار متوسط کشور هستند که توانایی دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط آن را دارند .

بر اساس پیش بینی دولت تا سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه می شود که ۴۰۰ هزار واحد با مشارکت بخش خصوصی تولید و عرضه می شود و ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر هم به مردم تحویل داده می شود. کارشناسان معتقدند این میزان عرضه به بخشی از نیازهای بازار پاسخ دهد.

نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی

بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده از دیگر برنامه های دولت در بخش مسکن است.  در حال حاضر در بحث بافت‌های فرسوده بیش از ۲۷۰۰ محله در اولویت تعریف شده است که به طور متوسط سالانه در ۲۷۰ محله بازآفرینی صورت بگیرد.  بر این اساس تا به امروز و از ابتدای این برنامه تاکنون ۷۷ هزار مالک از این ظرفیت استفاده کردند وهرکدام از این تعداد در مراحل گوناگونی قراردارند که تعدادی بازسازی و تعدادی هم احداث شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی