• ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
  • کد خبر: 7786
لادا

روس‌ها می آیند و چینی‌ها می‌روند؟ صنعت خودروی ایران امروز با ابهامات فراوانی در عرصه داخلی و بین المللی روبروست.

به گزارش ایران پژواک، در شرایطی که احتمال خروج خودروسازان چینی از کشور وجود دارد، اخباری مبنی بر حضور یکی از خودروسازان روس و تولید خودروی لادا در ایران به گوش می رسد. 

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این باره می گوید: با توجه به شرایط فعلی، دولت به هیچ وجه اجازه واردات خودروی خارجی را نخواهد داد و اگر قرار باشد فقط خودروی لادا به ایران وارد شود و اینجا تولید نداشته باشد، این احتمال وجود ندارد. 

وی تصریح کرد:‌ مگر اینکه با یک شرکت داخلی قرارداد ببندند و در واقع به صورتی که ترکیبی از ساخت داخل، تولید محصولات لادای روسیه را در دستور کار قرار دهند. 

خبرهای رسیده اما حکایت از دستیابی به چنین توافقی دارد. هر چند در این سو شرکت سایپا و پارس خودرو، در برابر انتشار خبر توافق با شرکت خودروسازی آوتوواز (لادا) سکوت اختیار کرده اند اما منابع روسی اخباری را در این خصوص انتشار می دهند. 

نعمت بخش با اعلام اینکه از جزییات موضوع اطلاعات دقیق و جزئی ندارد و هنوز خبری در این زمینه به صورت رسمی انتشار نیافته، می گوید: آنچه مسلم است اینکه مطمئنا دولت اجازه واردات خودروی ساخته شده را نمی دهد و همکاری ایران و روسیه در این حوزه باید منجر به انعقاد قرارداد تولید خودرو در داخل شود. 

نعمت بخش بیان کرد: در شرایطی که اروپایی از بازار ما خارج شده اند و چینی ها هم در واقع همکاری نمی کنند؛ ممکن است لادای روسی با شرکت های ایرانی قرارداد مشترک بسته باشند زیرا بنده اطلاعات جزیی ندارم و مشخص نیست چه شرکتی قرار است با لادای روسی همکاری کنند اما احتمال اینکه با یکی از تولیدکنندگان خودروی داخلی قرارداد منعقد کنند، وجود دارد. باید جزییات این قرارداد مشخص شود زیرا سهم داخل حداقل باید ۳۰درصد به بالا از تولیدات را به خود اختصاص دهد تا وزارت صمت اجازه تولید دهد. 

این نکته از سوی مقامات شرکت روسی نیز مورد تاکید قرار گرفته و در رسانه های خارجی بازتاب یافته است، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی روسیه اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای خود با ایران مذاکراتی را انجام داده است.

ویکتور کلادوف، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشرفته روسیه «روستک» اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای خود در بازار برخی از کشورها نظیر ایران آماده بوده و بدین منظور مذاکراتی را نیز با مقامات ایرانی مربوطه در این زمینه داشته است.

با انتشار این خبر، بسیاری از تحلیلگران احتمال ورود خودروهای روسی به ایران را بسیار بالا عنوان کردند و ضمن اشاره به احتمال تداوم تحریم‌های اقتصادی و تجاری خصمانه دولت آمریکا علیه ایران و خروج و عدم همکاری برخی از شرکت‌های اروپایی فعال در این کشور بعد از اعمال و بازگشت‌های تحریم‌ها، احتمال ورود و موفقیت شرکت‌های خودروسازی جایگزین که معمولاً از دو کشور چین و روسیه است، به بازار ایران قوت گرفته است.داستان اما وارد فاز تازه‌ای شده است چرا که اخباری در خصوص خروج خودروسازان چینی از ایران منتشر شده است. 

خروج خودروسازان چینی از ایران 

نعمت بخش درباره احتمال خروج چینی ها از بازار خودروی ایران توضیح داد: شرکت هایی که خودروی چینی تولید می کنند از قبل نسبت به تدارک قطعات اقدام کرده اند؛ اما به یقین نمی‌توان گفت ایران را ترک خواهند کرد. اکنون از طریق چین قطعات یدکی به راحتی وارد کشور میشود. برای ما نیز قطع همکاری چینی ها مسجل نشده است ضمن اینکه براساس آمار تولیدات سهم شرکت های چینی در تولید خودرو به ویژه در بخش خودروهای سواری در ایران حداکثر برابر با ۱۲ درصد است. آنچنان جای نگرانی ندارد اما حتم داشته باشید چینی‌ها هم به دنبال این هستند که ارتباط برقرار باشد و همکاری ها قطع نشود. شرکت مدیران خودرو که از خودروسازان موفق انجمن هست، شریک چینی دارد که سرمایه به کشور واردات کرده و متعهد است که تولیدات آن ادامه داشته باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ۱۲درصد سهم چینی از تولید ۹۰۰ هزار خودرو یعنی ۱۰۸هزار خودرو را شامل می شود، گفت: بله منظور ۱۲درصد از کل تولیدات است. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی