• ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
  • کد خبر: 8343
پاتوسی

گرچه ممکن است فوتبال ایران مشکلات مختلفی داشته باشد اما بحث درباره نژادپرستی در بین بازیکنان فوتبال ایران به سختی قابل پذیرش است.

به گزارش ایران پژواک، کمی بعد از انتشار صحبت‌های مدیر برنامه‌های دو بازیکن آفریقایی استقلال مبنی بر صحبت‌های رد و بدل شده بین این دو و فرشید اسماعیلی در رختکن و به زبان آمدن جملات نژادپرستانه از سوی شماره ۸ استقلالی‌ها، این مسئله از سوی باشگاه و از طرف هر دو بازیکن اهل آفریقای استقلال تکذیب شد.

این دو بازیکن در یک گفت‌وگوی ویدئویی با باشگاه، از علاقه خود به تیم و به هواداران استقلال گفتند و تاکید کردند مسئله‌ای تحت عنوان نژادپرستی هرگز برای آنها رخ نداده است و اگرچه مسائلی وجود داشته اما این مسائل تمام در حیطه فوتبال رخ داده است.

بنابر اخباری که خود باشگاه استقلال نیز به آن دامن زده است، پس از هدر رفتن پنالتی فرشید اسماعیلی در بازی دربی شماره ۸۹ ناآرامی از درون زمین به رختکن استقلال تسری پیدا کرده و یک درگیری جدی میان بازیکنان تیم انجام شده است؛ ظاهرا این درگیری بر سر همین پنالتی و ایستادن فرشید اسماعیلی پشت توپ بوده که باتوجه به دستور وینفرد شفر مبنی بر پنالتی زدن از سوی آیاندا پاتوسی، بازیکن اهل آفریقای جنوبی و نادیده گرفته شدن آن از سوی اسماعیلی، بحث‌هایی بین این دو بازیکن ورود کرده و البته یک بازیکن دیگر(اسماعیل گونکالوس) وارد این مجادله شده است.

آنهایی که با تیم‌های ورزشی فوتبال زندگی می‌کنند، با خبر هستند که بروز تنش در رختکن‌ها یک موضوع غیرعادی نیست؛ به خصوص در مسابقه‌ای مثل دربی اتفاقاتی از این دست رخ می‌دهد که مثال‌هایی درباره بروز اتفاقات بین بازیکنان بعد از بازی‌های حساس بسیار است، اما در شرایطی که تصور می‌شد باشگاه استقلال این موضوع را در خانواده خود حل کند، بیانیه هیأت مدیره و موضوع تنبیه بازیکنان در نهایت به شایعاتی که از رختکن استقلال بیرون آمده بود، صحه گذاشت.

نکته مهم، گفت‌وگویی بود که از سوی مدیر برنامه دو بازیکن آفریقایی استقلال منتشر شد که وی در کمال تعجب و در صحبت‌های خارج از حیطه یک ایجنت فوتبال، درباره سایر بازیکنان و همچنین به زبان آمدن یک واژه نژادپرستانه صحبت‌های جدیدی را مطرح کرد؛ این صحبت در شرایطی مطرح شده که مسئله نژادپرستی اساسا در فوتبال ایران چندان مورد توجه نیست و هرگز مسئله خاصی در این زمینه بروز نکرده است؛ اگرچه فوتبال ایران از دیرباز پذیرای بازیکنان رنگین پوست بسیاری بوده است.

تنها مورد شاخص مربوط برای به زبان آمدن یک کلمه نژادپرستانه به دربی استقلال و پرسپولیس در سال ۲۰۰۶ و اتفاقات پس از آن برمی‌گردد که الونگ بازیکن کامرونی پرسپولیس ادعا کرد سیاوش اکبرپور، بازیکن استقلال علیه او از یک واژه نژادپرستانه استفاده که این مسئله نیز هرگز به اثبات نرسید چون بعید بود بازیکن استقلال با آن کلمه و حساسیت آن آشنایی داشته باشد.

اما آنچه که در بین دو نیمه دربی ۸۹ رخ داده و بخش‌هایی از آن در رسانه‌ها منتشر شده، با واکنش فوری باشگاه استقلال مواجه شده و البته به جز معاون باشگاه، بازیکنان نیز این مسئله را تکذیب کرده‌اند و تلاش آنها چه در صفحه اینستاگرام، چه در تمرین و چه در این ویدئو بر این بوده که سمت و سوی جدید این حاشیه عجیب را خنثی کنند.

نکته جالب این است که سه بازیکن آفریقایی استقلال از محبوب‌ترین بازیکنان این تیم در بین تماشاگران نیز به شمار می‌روند و با توجه به درخشش آنها در نیم‌فصل دوم، هر سه بازیکن(پاتوسی، منشا و ایسما)، هواداران سفت و سختی در بین تماشاگران آبی دوست فوتبال ایران دارند و به نظر می‌رسد همین گرما و محبت زندگی در ایران را برای آنها آسان‌تر می‌کند.

به زبان آمدن صحبت‌هایی مثل این و متهم کردن یک بازیکن خوش اخلاق استقلال به مسئله‌ای مثل نژادپرستی، بدون شک باید با واکنش محکم‌تری مواجه شود چراکه حتی انتشار شایعه آن وجهه فوتبال ایران را در عرصه بین‌المللی نیز مخدوش می‌کند و حالا که دو بازیکن(موکلین مدیر برنامه مذکور) این موضوع را تکذیب کرده‌اند، باید این عذرخواهی رسمی نسبت به بازیکن و باشگاه استقلال صورت گیرد.

صحبت‌های ایسما در گفت‌وگو با دوربین باشگاه استقلال: « هر اتفاقی که در رختکن افتاد، فقط مسائل فوتبالی بود که می‌تواند برای هرکسی اتفاق بیافتد. هیچ صحبتی هم در مورد رنگ و مسائل نژادی و شبیه این‌ها مطرح نشد. هیچ‌کس در این باشگاه صحبتی در مورد مسائل نژاد پرستی مطرح نکرده، همه ما را دوست دارند و ما همه را دوست داریم. هیچ‌وقت چیزی هم شبیه آن (نژاد پرستی) ندیدم. اتفاقی هم که افتاد، فوتبالی بود و حالا ما باید با هم باشیم زیرا افراد بسیاری هستند که می‌خواهند ما را جدا کنند. پس ما باید با هم باشیم و ادامه بدهیم.»

صحبت‌های پاتوسی در گفت‌وگو با دوربین باشگاه استقلال: « فکر می‌کنم این فقط یک سو تفاهم بود و می‌دانیم شکست در دربی ناراحت کننده است. ما یک تیم هستیم و کار تیمی انجام می‌دهیم. ما رابطه خوبی با بازیکنان ایرانی داریم و هیچ چیز در مورد مسائل نژاد پرستی نبود و فقط یک سو تفاهم فوتبالی بود که پیش آمد و الان همه چیز خوب است و حل شده است.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی