• ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
  • کد خبر: 8377
قرص استامینوفن

محققان علوم پزشکی در انجمن متخصصان طب سالمندی آمریکا اعلام کردند مصرف بی رویه استامینوفن در مبتلایان به دیابت ممکن است خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد.

به گزارش ایران پژواک به نقل از پایگاه خبری یورک الرت، محققان علوم پزشکی در انجمن متخصصان طب سالمندی آمریکا اعلام کردند مصرف بی رویه استامینوفن در مبتلایان به دیابت ممکن است خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد.

استامینوفن که با نام های تجاری مختلف از جمله تایلنول Tylenol در جهان شناخته می شود یکی از پرمصرف ترین مسکن های ضد درد در جهان است.

حدود ۶۰ سال است که این دارو در سراسر جهان مصرف می شود و به محصولی خانگی تبدیل شده است.

این دارو به صورت بدون نسخه در سراسر جهان عرضه می شود و در دنیای پزشکی، کاملا بی خطر محسوب می شود.

با این حال، موارد مصرف بیش از حد و مسمومیت ناشی از آن نیز زیاد دیده می شود.

برخی عوارض دیگر مصرف بیش از حد این دارو نیز شامل مسمومیت کلیوی، شکستگی استخوانی یا حتی سرطان های خون است.

گروهی از محققان در مطالعه ای که نتایج آن در شماره اخیر نشریه انجمن طب سالمندی آمریکا منتشر شد اعلام کردند با بررسی ۵ هزار و ۴۲۹ شرکت کننده که ۳ هزار و ۱۹۰ نفر آنان استامینوفن مصرف نمی کردند و ۲ هزار و ۲۳۹ نفر استامینوفن مصرف می کردند و میانگین سنی آنها ۸۶ سال بود و حدود ۷۴ درصدشان زن بودند به این نتیجه رسیده اند که آمار ابتلا به سکته مغزی در مصرف کنندگان استامینوفن حدود ۵ درصد و در کسانی که مصرف نمی کرده اند حدود ۴ درصد است.

دکتر فیلیپ جرارد سرپرست گروه محققان می گوید ما به این نتیجه رسیدیم مصرف بی رویه استامینوفن در مبتلایان به دیابت، خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز به شدت افزایش می دهد.

بیماری قند یا دیابت نوعی اختلال در سوخت و ساز است که به علل مختلف تظاهر می کند و با درجات مختلف از کمبود انسولین، یا عدم پاسخ به انسولین همراه است.

طبق این تعریف نقش مهم انسولین و تغییرات مهمی که بدنبال کمبود آن در سوخت و ساز ایجاد می شود بهتر مشخص می شود.

این نوع دیابت تقریبا هشتاد و پنج تا نود درصد کل بیماران دیابتی را تشکیل می دهد.

در این نوع دیابت، زمینه ارثی دخالت دارد و در مقایسه با دیابت وابسته به انسولین بیشتر به صورت فامیلی مشاهده می شود.

در فردی که دارای زمینه ارثی بیماری است، عوامل محیطی می توانند موجب بروز علائم بیماری شوند.

در کشورهای غربی ابتلا به دیابت به میزان شصت تا نود درصد مربوط به عامل دریافت کالری اضافی، چاقی و در نتیجه مقاومت نسبی به انسولین است.

دیابت نوع دوم، اغلب در بین افراد میانسال دیده می شود. در دیابت نوع دوم، کمبود انسولین به طور نسبی وجود دارد ولی مقاومت به انسولین می تواند در پیدایش بیماری اهمیت بیشتری داشته باشد. در این بیماران پاسخ انسولین به گلوکز ممکن است طبیعی یا بیش از طبیعی باشد.

سکته مغزی در کل دنیا دومین علت مرگ بشر است و اولین علت از کارافتادگی، اما در کشورهای پیشرفته در حال حاضر سومین علت مرگ است که با پیر شدن جوامع در آینده نه چندان دور در آن کشورها نیز دومین علت مرگ خواهد شد.

سکته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می شود.

سکته مغزی، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر شود. به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که به سکته های مغزی مبتلا می شوند در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران با درمان مناسب می توانند زندگی مستقل داشته باشند. یکی از علل متداول سکته مغزی ضخیم و سخت شدن دیواره رگ های خونی است.

پلاکت های ساخته شده از چربی، کلسیم، کلسترول و … انعطاف رگ های خونی را از میان می برند. لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن رگ خونی غیر قابل انعطاف و بروز سکته مغزی ایسکمیک شود.

عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد، درمان نشدن فشار خون بالا است که سبب انفجار رگ خونی ضعیف می شود. معمولاً این افراد علایم خبرکننده ای مانند سردرد و تشنج دارند که منجر به پاره شدن رگ های مغزی می شود.

یکی دیگر از دلایل بروز سکته های مغزی حرکت لخته خون از قلب یا عروق گردن است که وارد مغز می شود مبتلایان به رماتیسم قلبی یا بیماران قلبی که ریتم قلبشان دچار مشکل است و کسانی که دچار سکته های قلبی شده اند یا مشکل دریچه ای دارند مستعد ابتلا به سکته های مغزی هستند.

انتهای پیام

منبع: شفقنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی