جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سیلاب پلدختر ارتباطی به رهاسازی سدهای استان نداشته است، گفت: در زمان وقوع سیلاب دبی رودخانه کشکان به حدود پنج تا ۶ هزار مترمکعب در ثانیه رسیده بود بنابراین خروجی ۸۰ مترمکعب در ثانیه از یک سد هیچ تاثیری در بروز این حادثه نداشته است.

به گزارش ایران پژواک، رضا اردکانیان در جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان ، افزود: در تابستان سال گذشته به دلیل تشدید خشکسالی در کشور حدود ۳۴۰ شهر دچار تنش آبی بوده و چهار هزار مگاوات توان نیروگاه‌های برق‌آبی از مدار خارج شده بود. تداوم خشکسالی در کشور موجب شده بود که ۱۵۰ تالاب کشور ما سالیان متمادی رنگ آب به خود ندیده و ریزگردها در اقصی نقاط کشور مردم را تحت تاثیر قرار دهند ولی خوشبختانه به برکت سیلاب اخیر مشکلات یاد شده تا حدود زیادی رفع شده است.
وی با تاکید بر اینکه تمامی کشور از برکات این سیلاب منتفع شده است، ادامه داد: براین اساس بایستی از محل تمامی منابعی که کشور در اختیار دارد خسارات مناطق سیل‌زده نیز به سرعت و به نحو مناسبی جبران شود.
وزیر نیرو با اشاره به بحث بازنگری تخصیص آب استان لرستان، گفت: در زمینه تغییر اقلیم احتمالات مختلفی در دنیا وجود دارد و یکی از احتمالات موجود مجموعه‌های علمی در زمینه علایم تغییر اقلیم شروع سال‌های بسیار تر در پی سال‌های بسیار خشک است و هیچ کسی چنین تعهدی را نمی‌تواند بدهد که کشور ما سال آینده سیلابی این چنینی نخواهد داشت.
اردکانیان تاکید کرد: اگر همانند گذشته در شرایط اعتدال به سر می‌بردیم طبیعتا سد برای مصارف آب شرب، کشاورزی، صنعت، تولید برق و ضمنا کنترل سیلاب ساخته میشد ولی در شرایط حدی ممکن است اصلی‌ترین هدف ساخت سد کنترل سیلاب باشد. سدی که ممکن است چند سال هم در تراز نرمالش آب نداشته باشد ولی کنترل‌های سیلاب‌های همان یک سال آن را جبران خواهد کرد.
وزیر نیرو تصریح کرد: بنابراین ما این بحث را نه تنها در استان لرستان بلکه در استان‌های که چنین ظرفیت‌های دارند و فاقد مخازن کافی هستند مورد بررسی مجدد، دقیق و کارشناسانه قرار خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که وزارت نیرو را در جهت اتخاذ یک نگاه کارشناسانه در سطح ملی تقویت کنند. اگر این نگاه تقویت شود طبیعتا منافع تمامی استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها دیده خواهد شد ولی اگر محدوده‌ها صرفا استانی تعریف شود در این صورت باید دید که این استان چقدر وسعت دارد و یا سایر مسائل این چنینی که مطمئنا بحث مدیریت آب در هیچ جای دنیا از این زاویه به سامان نرسیده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی