• ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
  • کد خبر: 8580
گوسفند

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: امسال تاکنون با وفور عرضه دام زنده داخلی و وارداتی، قیمت دام زنده بطور متوسط هرکیلو گرم به ۳۳ هزارتومان رسیده که ۱۰ هزارتومان در هر کیلوگرم کاهش نشان می دهد.

به گزارش ایران پژواک، «منصور پوریان» افزود: اکنون قیمت هرکیلوگرم لاشه گوسفندی بطور متوسط بین ۶۹ تا ۷۶ هزارتومان در سطح کشور عرضه می شود.

وی اظهارداشت: اواخر سال ۹۷ قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی ۴۵ هزارتومان و لاشه گوسفندی نزدیک به ۹۳ هزارتومان بود که لاشه در سطح بازار با قیمت هایی بیش از ۱۲۰ هزارتومان به دست مصرف کنندگان می رسید.

وی، علل روند کاهشی قیمت دام زنده و گوشت قرمز را وفور این محصول از محل تولیدات داخلی و وارداتی دانست و تصریح کرد: تامین قابل توجه دام زنده گوسفندی و انواع گوشت قرمز (گوشت گوسفندی گرم و منجمد، گوشت گوساله گرم و یخ زده) در ماه های گذشته از محل واردات از یکسو و افزایش عرضه دام تولید داخلی نیز به دلیل بارندگی ها و تامین علوفه مناسب از سوی دیگر توانست بر روی قیمت دام زنده داخلی تاثیر مناسبی داشته باشد و اکنون با مازاد تولید و عرضه روبرو هستیم.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: قیمت دام زنده و گوشت قرمز در کف بازار اکثر استان های کشور کاهش یافته، اما در تهران برخی قصابی ها و فروشگاه ها برای جلوگیری از کاهش قیمت مقاومت می کنند، که بی فایده است.

وی پیرامون تلفات دام زنده ناشی از سیل اخیر گفت: سیل اخیر در اکثر استان های کشور و خساراتی به بخش کشاورزی وارد ساخت، اما تلفات دام سبک در حدی نبود که بتواند بر قیمت دام زنده و گوشت قرمز تاثیرگذار باشد.

به گفته پوریان، انتظار می رود با توجه به وضعیت عرضه مناسب دام زنده تولید داخلی، دام زنده و گوشت قرمز وارداتی در روزهای آینده، قیمت هرکیلوگرم دام زنده بین ۲۸ تا ۲۹ هزارتومان و لاشه گوسفندی به ۶۵ هزارتومان برسد.

وی افزود: روند کاهشی قیمت ها گویای آن است که دولت باید چاره ای برای خرید تضمینی و انجماد این محصول از دامپروران داخلی و یا صادرات مازاد داشته باشد، در غیر این صورت احتمال ضرر و زیان دامداران در ماه‌های آینده وجود دارد.

 طبق آمارهای وزارت جهادکشاورزی که به تازگی منتشر شده، نیاز سالانه کشور ۹۶۰ هزارتن گوشت قرمز است که بخش عمده آن از محل تولید داخل و نزدیک ۱۵ درصد آن از محل واردات تامین می شود.

وزیر جهادکشاورزی به تازگی اعلام کرد: برای جلوگیری از نابسامانی بازار گوشت قرمز، مقرر شده توزیع گوشت قرمز به شکل هدفمند و زیر نظر ستاد تنظیم بازار، به دست مصرف کنندگان برسد، براساس این دستورالعمل، انواع گوشت قرمز وارداتی در اختیار اتحادیه ها و تعاونی های مصرف در سراسر کشور قرار می گیرد.

پیش از این سازمان دامپزشکی کشور مجوز واردات گوشت را ۲۴۰ هزارتن انواع گوشت قرمز شامل گوشت یخ زده گوساله، گوشت گرم گوساله بسته بندی، گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گوسفندی و دام زنده گوسفندی اعلام کرده بود که تاکنون بیش از ۱۲۰ هزارتن آن به کشور وارد شده است.

طبق گزارش ها در ماه های پایانی سال ۹۷ قیمت هرکیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی در سطح بازار بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ تومان به دست مصرف کنندگان می رسید که دولت برای ساماندهی این موضوع اقدام به عرضه انواع گوشت وارداتی تنظیم بازاری توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور در فروشگاه های زنجیره ای و میادین با قیمت هایی بین ۳۳ تا ۴۵ هزارتومان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی