دیدار وزرای خارجه آمریکا و سوئیس

آسوشیتدپرس اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا همزمان با افزایش تنش میان واشنگتن و تهران پس از دیدار با ایگنازیو کاسیس همتای سوئیسی خود برای مذاکره درباره ایران ادعا کرد که واشنگتن آماده مذاکره با ایران بدون پیش شرط است.

به گزارش ایران پژواک به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا این سخنان را در نشست خبری با همتای سوئیسی خود و پس از حضور در کنفرانس سالانه و محرمانه گروه «بیلدربرگ» بیان کرد و افزود: آمریکا آماده مذاکره با ایران بدون پیش شرط است، اما لازم است که ببیند ایران مانند کشوری عادی رفتار می کند.

پمپئو ادامه داد: همچنان به اعمال فشار بر ایران ادامه می دهیم.

وزیر خارجه سوئیس نیز در پایان این دیدار گفت که کشورش قصد دارد میان ایران و آمریکا میانجیگری کند.

مایک پمپئو در حالی صحبت از مذاکره بدون پیش شرط با ایران کرده که پیش از این  شروطی را برای مذاکره با ایران تعیین کرده بود و با ایستادگی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که بدون پیش شرط آماده مذاکره است.
قبل از این دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در ژاپن آمادگی خود را برای مذاکره با ایران اعلام کرده وگفته بود:"من واقعاً فکر می‌کنم ایران به دنبال یک توافق است. به نظر من این نشان‌دهنده هوشمندی آنها است و من فکر می‌کنم احتمال تحقق این مسئله وجود دارد."

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا نوشت: "عمل و نه حرف نشان خواهد داد که آیا نیت واقعی دونالد ترامپ همین است."

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: با اینکه سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران، قبلاً نیز میان دو کشور میانجیگری کرده، اما مشخص نیست که آیا پمپئو در پی دریافت کمک ویژه ای از سوئیس بیش از آن چیزی است که تاکنون برای حمایت از شهروندان آمریکایی بازداشت شده در جمهوری اسلامی انجام داده است.

مقام‌های دولت ترامپ گفته‌اند که از هرگونه تلاش برای آزادی دست کم پنج شهروند آمریکا و ۲ فرد دارای مجوز اقامت دائم در این کشور که در ایران زندانی هستند، استقبال خواهند کرد. دیدار پمپئو از سوئیس دومین مرحله از سفر دوره‌ای وی به چهار کشور اروپایی است که در آن تلاش می‌کند به سران این کشورها اطمینان بخشد که دولت ترامپ خواستار جنگ نیست.

پمپئو در باره دیدار از سوئیس ادامه داد که قصد ندارد در باره چگونگی تماس با ایران گفت و گو کند و در باره علت سپری کردن سه روز در برن پایتخت سوئیس نیز افزود که به شدت به پنیر و شکلات علاقه دارد.

این در حالیست که آخرین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به سوئیس به بیش از ۲۰ سال پیش بازمی گردد.

پمپئو روز دوشنبه از سوئیس به هلند و سپس برای پیوستن به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دیدار رسمی از بریتانیا، به لندن خواهد رفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی