ماکرون

رئیس جمهوری فرانسه به ترکیه هشدار داد حفاری به منظور یافتن گاز طبیعی در دریای مدیترانه را متوقف کند.

به گزارش ایران پژواک از رویترز، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه از ترکیه خواست تا فعالیت‌های این کشور در خصوص حفاری در منطقه ویژه اقتصادی قبرس به منظور یافتن گاز طبیعی را متوقف کند.

رئیس جمهوری فرانسه با تأکید بر اینکه اتحادیه اروپا از کنار این موضوع نخواهد گذشت، گفت: می‌خواهم همبستگی خود با قبرس و حمایت و احترام به حاکمیت این کشور را تکرار کنم. ترکیه باید فعالیت های غیرقانونی خود در منطقه ویژه اقتصادی قبرس را متوقف کند. اتحادیه اروپا درخصوص این قضیه از خود ضعف نشان نخواهد داد.

این درحالیست که وزارت خارجه ترکیه ساعاتی پیش با صدور بیانیه ای مفاد بیانیه پایانی نشست سران کشورهای جنوب اروپا را رد کرده بود.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه ترکیه در این خصوص آمده بود: آنچه در بیانیه نشست سران کشورهای جنوب اروپا مطرح شد، مغایر با حقوق بین‌المللی است و لذا آنکارا آن را رد می‌کند.

شایان ذکر است، کشورهای جنوب اروپا دیروز جمعه در نشستی از قبرس در خصوص مالکیت بر منابع گاز طبیعی این کشور در مدیترانه شرقی در برابر ترکیه حمایت کرده بودند.

جزیره قبرس بیش از ۴ دهه است که به دو بخش «تُرک نشین» در شمال و «یونانی نشین» در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی‌نشین قبرس نداشته و تاکنون تلاش ها برای تنش زدایی میان کشورهای یاد شده به شکست انجامیده است تا جائیکه قبرس و ترکیه چندی است بابت عملیات حفاری آنکارا در دریای مدیترانه به گونه ای با مشکل مواجه شده اند که دولت قبرس هفته پیش حکم دستگیری ۲۵ خدمه کشتی حفاری ترکیه را صادر کرده بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی