موگرینی

مشاور موگرینی درباره سفر وزرای خارجه سه کشور اروپائی طرف ایران در برجام گفت: تلاش می‌کنیم پیش از دو هفته آینده این نشست را با تهران برگزار کنیم.

به گزارش ایران پژواک، خبرگزاری رویترز پیشتر اعلام کرد که سه وزیر خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان، موسوم به ترویکای اروپا به زودی برای صحبت های پایانی درباره برجام به ایران یا کشوری دیگر سفرخواهند کرد و نشستی را با مقامات عالیرتبه ایرانی نیز برگزار کنند.

خبرگزاری یورونیوز در بروکسل با ماتئو آریچی مشاور و سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفتگوئی کرده است.

وی در این گفتگو اعلام کرد که «ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا دست کم، پیش از دو هفته دیگر این نشست برگزار شود».

مشاور و سخنگوی فدریکا موگرینی تاکید کرد که هدف اصلی از برگزاری این نشست حفظ برجام و تلاش برای کاهش تنش میان ایران و ایالات متحده است.

او با بیان اینکه گفتگوهای دیپلماتیک با مقامات ایرانی برای حفظ برجام در جریان است، توافق هسته‌ای را «مهم ترین دستاورد دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوران فدریکا موگرینی» خواند.

آریچی تاکید کرد که سفر هفته گذشته هلگا اشمید معاون موگرینی به تهران در همین چارچوب بوده است.

فدریکا موگرینی هم روز پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا با موضوع تشدید تنش میان ایران و آمریکا اعلام کرد که موضع قاره سبز در قبال برجام مستندات و مدارک و شواهد آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای است.

این در حالیست که آژانس در آخرین گزارش خود، برای پانزدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرد.

گفتنی است، فدریکا موگرینی پاییز سال جاری جایش را به تیم جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داد.

بهروز کمالوندی سازمان انرژی اتمی چندی پیش در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای آب سنگین اراک برگزار شد، اظهار داشت: ششم تیرماه (۲۷ ژوئن) از مرز تولید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از ۳۰۰ کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از ۳.۶۷ درصد بیشتر خواهیم کرد.

حدود ۴۰ روز پیش، شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن آمریکا به دلیل خروج از برجام، از کشورهای اروپایی باقی‌مانده در این توافق نیز به خاطر کُندی و کم کاری در تأمین تعهدات‌شان به شدت انتقاد کرد.

ایران همچنین در بیانیه هشدار آمیز خود به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده بود تا به تعهدات‌شان به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند، در مرحله بعدی تهران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

با این حال پیش از این اتحادیه اروپا در واکنش به مهلت ۶۰ روزه ایران برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی اعلام کرده بود که هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی