پهپاد

بررسی داده‌های سازمان نقشه برداری کشور نشان می‌دهد که پهپاد جاسوسی آمریکا، چهار مایل دریایی به حریم هوایی ایران تجاوز کرده است.

به گزارش ایران پژواک، بر اساس داده‌های دریافتی و محاسبات انجام شده توسط سازمانه نقشه برداری کشور، پهپاد جاسوسی MQ-4C آمریکا که سحرگاه روز پنجشنبه (۳۰ خرداد) توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد، در عرض جغرافیایی ۲۵ درجه و طول ۴۵ درجه در حد فاصل «کرتان» و «کوه مبارک» در استان هرمزگان ساقط شده است.

این نقطه در فاصله ۸ مایلی از خط مبداء سواحل جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بر اساس قوانین بین المللی که فاصله ۱۲ مایل را برای آبهای سرزمینی در نظر گرفته است، این پهپاد چهار مایل به حریم هوایی ایران تجاوز کرده است.

این در حالی است که مقامات آمریکایی در روزهای گذشته مدعی بودند که این پهپاد جاسوسی در حریم هوایی آب‌های بین الملل در حال پرواز بوده و ایران در خارج از حریم هوایی خود به پهپاد آمریکایی حمله کرده است.

بر اساس کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها، تا فاصله ۱۲ مایل (هر مایل دریایی ۱۸۵۲ متر) از خط مبداء ساحلی به عنوان آب‌های ساحلی کشوری که در کرانه دریا قرار دارد، محسوب می‌شود.

پهپاد جاسوسی MQ-4C آمریکا که صبح روز پنجشنبه توسط نیروی هوافضای سپاه ساقط شد، از پایگاه هوایی الظفره امارات متحده عربی برخاسته و پس از طی مسیر خود به سمت چابهار، در راه بازگشت و با نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، سرنگون شد.

گفتنی است که این پهپاد پس از چهار بار اخطار قرارگاه پدافند هوایی ارتش و توجه نکردن به این اخطارها، مورد اصابت قرار گرفت.

سردار حاجی زاده در تشریح اخطارهای داده شده به این پهپاد،‌گفت: قرارگاه پدافند هوایی ۱۰ دقیقه قبل از شلیک یعنی در ساعت ۰۳:۵۵ دقیقه بامداد دوبار اخطار می‌دهد و قبل از آن هم در ساعت ۰۲:۰۵ بامداد نیز دوبار اخطار داده می‌شود که در مجموع به چهار نوبت اخطار توجه نمی کند و با توجه به اینکه وارد فضای کشور شد توسط یگان مستقر که متعلق به پدافند هوافضای سپاه بود مورد اصابت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی