یارانه

در حالی دوشنبه هفته‌جاری پس از پایان گفت‌وگوی تلویزیونی رییس‌جمهور با مردم، فرآیند واریز نقدی یارانه‌ها با مبلغی جدید آغاز شد که هنوز تکلیف جاماندگان از یارانه مشخص نشده؛ این در شرایطی است که کالاها با قیمت‌های جدید و چند برابر وارد سفره خانوار شده است.

به گزارش ایران پژواک، سه‌شنبه هفته جاری ۷۲میلیون ایرانی در ۲۳ میلیون و ۶۸۰ هزار خانوار، یارانه جدید را با مبالغ ۴۰۰ هزار تومان در ۳دهک فقیر و ۳۰۰ هزار تومان در مابقی دهک‌ها دریافت کردند. البته هنوز پرونده فاز جدید یارانه‌ها بسته نشده و قرار است ضمن ثبت‌نام دوباره از متقاضیان یارانه، به تمام اعتراض‌های احتمالی نیز در اسرع‌وقت رسیدگی شود.

در این فرآیند بانک مرکزی براساس فهرست ۷۲میلیون نفری دریافت شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یارانه نقدی ماه‌های اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ را به‌صورت اعتبار غیرقابل برداشت در حساب سرپرستان خانوارهای مشمول شارژ کرد تا با مشخص شدن ابزارهای تخصیص یارانه‌ها نظیر کالابرگ الکترونیک، نسبت به آزادسازی و قابل برداشت شدن این اعتبار اقدام شود.

تا فروردین امسال، ۷۸ میلیون نفر در فهرست دریافت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار داشتند و از این تعداد ۶۱ میلیون نفر مشمول دریافت یارانه معیشتی نیز بودند. حالا اما در فاز جدید یارانه‌ها، از مجموع فهرست ۷۸ میلیون نفری یارانه نقدی، ۷۲ میلیون نفر در ۹دهک درآمدی مشمول تخصیص یارانه جدید شناخته شده و اعتبار مرتبط با آن برای ماه‌های اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ در حساب سرپرستان خانوارهای مشمول شارژ شده است.

طبق نظر دولت، خانوارهای مستقر در ۳ دهک پایین درآمدی که غالبا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و پیش از این نیز یارانه نقدی بالاتری دریافت می‌کردند، در فاز جدید مشمول دریافت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر هستند و سایر خانوارها به ازای هر عضو تحت پوشش، ۳۰۰ هزار تومان در ماه دریافت می‌کنند.

این کالاها گران شدند

در این میان، با امکان برداشت یارانه واریز شده بابت ماه اول، طرح توزیع عادلانه یارانه ها اجرایی شده و کالاهای مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات مشمول تغییر قیمت شدند که طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی مبالغ واریزی به حساب مردم این تغییرات قیمت را پوشش خواهد داد و حتی برای برخی دهک‌ها هم بیش از تغییر نرخ‌ها واریز شده است.

گزارش‌ها درباره قیمت‌های جدید کالاهای اساسی با اصلاح ارز ترجیحی نشان می‌دهد، قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۰ هزار تومان، تخم‌مرغ به ۴۰ هزار تومان (شانه ۱.۹ کیلوگرمی حدود ۸۰ هزار تومان)، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن خوراکی به ۶۰ هزار تومان، پنیر بسته‌ای به ۳۸ هزار تومان و شیر نایلونی به ۱۵هزار تومان افزایش یافته است.

در این وضعیت، با توجه به گزارش‌هایی در رابطه با کمبود برخی موادغذایی، مسئولان وزارت جهاد و اتحادیه‌های تولیدی عنوان کرده‌اند که کمبودی در عرضه هیچ یک از اقلام وجود ندارد و تنها افزایش تقاضا ناشی از تغییر قیمت، منجر به ایجاد صف‌های طولانی خرید شده که به منظور تامین مرغ و روغن، کشتارگاه و کارخانه‌های تولیدی بدون تعطیلی مشغول فعالیت هستند.

در همین رابطه، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اصلاح روند تخصیص یارانه‌ها، تاکید می‌کند: مردم در روزهای نخست اجرای طرح بزرگ جراحی اقتصادی و اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها از خریدهای هیجانی که سبب التهاب در بازار می‌شود، بپرهیزند.

سید رضا فاطمی‌امین تصریح می‌کند: از نظر تامین مواد اولیه و محصولات نهایی هیچ‌گونه نگرانی نداریم و به‌اندازه کافی ذخایر کالایی (شامل لبنیات و کالاهایی مانند مرغ و تخم‌مرغ و روغن) وجود دارد، اما مهم این است که در روزهای اجرای طرح، التهاب و نگرانی در بازار رخ ندهد.

امراللهی، مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی نیز اعتقاد دارد؛ تنها برای تخم‌مرغ، روغن، مرغ و لبنیات افزایش قیمت داریم و در صورتی که مردم شاهد گران‌فروشی‌های بی دلیل در سایر کالاها بودند، به سامانه ۱۲۴ گزارشات خود را ارسال کنند.

اما در این شرایط، مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه گفته؛ از شهریور ۱۴۰۰ به این‌ طرف بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کالاها تغییر قیمت داشتند و مجبور شدیم مبلغ یارانه‌ها را بیشتر کنیم که پوشش قانونی تا حدودی داده شود.

وی در پاسخ به این سوال که چند میلیون خانوار یارانه دریافت کرده‌اند، متذکر شده؛ با پرداختی که انجام می‌شود از لحاظ دهک درآمدی، ۹ دهک یارانه دریافت می‌کنند.

یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به بهبود وضعیت معیشتی کمک می‌کند؟

احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس در رابطه با این‌که طرح افزایش یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک می‌کند یا خیر، می‌گوید: این طرح یک نوع کمک جبرانی برای حذف ارز ترجیهی است. آثاری که ارز ترجیهی روی نهاده‌ها داشته و اثر بعدی که نهاده‌ها روی گوشت، شیر، لبنیات و غیره گذاشت، این طرح موضوع جبرانی است. اینکه این طرح به عنوان کمکی برای حل کل مشکلات اقتصادی و معیشتی باشد این طور نیست. طبیعتا باید به عنوان کمک جبرانی آن را ببینیم نه آنکه این طرح را به عنوان حلال کل مسائل اقتصادی خانوارهای ایرانی در نظر داشته باشیم.

وی می‌افزاید: رشد اقتصادی نیاز است تا بتواند نرخ ارز را کنترل کرده، اثر آن را روی کالای مختلف کنترل کرده، آمار ایجاد شغل را افزایش دهد و در عین حال بتواند سطح درآمدی یک خانوار ایرانی را بهبود ببخشد. اما اگر فکر کنید این پرداخت یارانه جبرانی برای حل کل مسائل کشور است، قطعا این‌گونه نیست و چنین منطق اقتصادی هم برای آن وجود ندارد.

تکلیف جاماندگان از یارانه چه شد؟

بنا بر اعلام وزیر اقتصاد، با وجود آنکه پایگاه رفاه ایرانیان شواهد متعددی برای ۱۰ درصدی از جامعه که مشمول یارانه‌ها نیستند در اختیار دارد، این امکان فراهم شده که افراد با مراجعه به سایت‌های مربوطه که توسط وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، درخواست دریافت یارانه خود را ثبت کنند.

طبق اعلام وزیر کار نیز بناست در روزهای آینده سازمان هدفمندی یارانه‌ها امکان ثبت‌نام برای افرادی که یارانه نمی‌گیرند را فراهم کند. حجت‌اله عبدالملکی گفته به زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند و همه به هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند، می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند. بعضا ممکن است افراد متمول و از دهک دهم باشند که وضع مالی‌شان خوب است، آن‌ها جواب مثبت دریافت نخواهند کرد، ولی کارگران اگر یارانه‌بگیر نیستند، یارانه‌شان برقرار خواهد شد.

بر همین اساس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین اطلاعیه خود اعلام کرد:در صورتی که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹، یارانه نقدی دریافت نکرده‌اید یا به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام از سال ۱۳۹۳ مشمول یارانه مذکور نبوده‌اید و متقاضی بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود برای دریافت یارانه کمک معیشتی جدید هستید، می‌توانید طی سه ماه آینده نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه‌ای که به زودی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام کنید.

در این اطلاعیه آمده است؛ در صورت تایید درخواست، یارانه کمک معیشتی جدید از ابتدای اجرای برنامه محاسبه و به خانوار تعلق خواهد گرفت. برای این موضوع نیازی به مراجعه حضوری یا تماس تلفنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع صرفا از طریق سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که به زودی در دسترس قرار می‌گیرد، قابل پیگیری است.

با این وجود، حجت‌اله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتقاد دارد؛ حالا که قرار است یارانه‌ها مردمی و عادلانه توزیع شود، دشمن می‌خواهد با انتشار شایعه، آرامش مردم را برهم زند. وی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: معیشت و آرامش مردم دغدغه اصلی رییس‌جمهور است. دشمن می‌خواهد حالا که قرار است یارانه‌ها، مردمی و عادلانه توزیع شود، با انتشار شایعه، آرامش شما را بر هم بزند.

به گفته او، مردم عزیز هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت نشده، ۳ ماه فرصت اعلام دارد؛ برای شما یارانه و مبلغ آن محفوظ است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی