یارانه

در حالی بنا به اعلام دولت، مرحله دوم یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به حساب خانوار واریز شده که برخی جاماندگان، از عدم دریافت یارانه در این دوره سخن می‌گویند.

به گزارش ایران پژواک، بلافاصله پس از تصمیم حدف ارز ترجیحی و تغییر قیمت چند کالای اساسی، دولت نوزدهم اردیبهشت‌ماه دو مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد؛ یارانه‌ای که مرحله اول آن در ابتدا قابل برداشت نبود، اما از دو روز بعد قابل برداشت شد.

تا پیش از این حدود ۷۸ میلیون ایرانی در ماه یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کردند که از آبان ۱۳۹۸ با اصلاح قیمت بنزین، ‌ از بین یارانه‌بگیران بیش از ۶۰ میلیون نفر گزینش شده و یارانه معیشتی به حساب آنها واریز می‌شد که رقم آن بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان برای خانوارهای یک نفره تا پنج نفر و بالاتر اختصاص پیدا می‌کرد، اما از این پس دیگر تحت این عناوین یارانه‌ای واریز نشده و فقط با ارقام جدید که فعلا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است، پرداخت صورت خواهد گرفت.

دولت مبلغ یارانه جدید را به ازای ۹ دهک درآمدی و برای ۷۲ میلیون نفر پرداخت کرده که در سه دهک پایین برای هر نفر مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک بعدی به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان پرداخته شده است. این واریز از شب گذشته انجام شده و به ازای دو ماه پرداخت صورت گرفته است و به تعداد اعضای خانوار هر مبلغی که برای یک ماه باید دریافت کند، دو برابر پرداخت شده است.

بر این اساس در خانوارهایی که در دهک اول تا سوم قرار دارند، برای یک نفر مبلغ ۴۰۰ هزار تومان، خانوار دو نفره ۸۰۰ هزار، خانوار سه نفره یک میلیون و ۲۰۰ هزار، چهار نفره یک میلیون و ۶۰۰ هزار و پنج نفره دو میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند.

برای دهک چهار تا ۹ نیز برای خانوار یک نفره ۳۰۰ هزار تومان، دو نفره ۶۰۰ هزار، سه نفره ۹۰۰ هزار، چهار نفره یک میلیون و ۲۰۰ هزار و پنج نفره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

اما با توجه به اینکه پرداخت اخیر، برای دو ماه انجام شده است، مبالغ اعلام شده دو برابر خواهد بود، به این صورت که در دهک یک تا سه، خانوار یک نفره ۸۰۰ هزار تومان، دو نفره یک میلیون و ۶۰۰ هزار، سه نفره دو میلیون و ۴۰۰ هزار، چهار نفره سه میلیون و ۲۰۰ هزار و پنج نفره چهار میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

همچنین برای دهک چهار تا ۹ با در نظر گرفتن واریز دو ماه، برای یک نفره ۶۰۰ هزار تومان، دو نفره یک میلیون و ۲۰۰ هزار، سه نفره یک میلیون و ۸۰۰ هزار، چهار نفره دو میلیون و ۴۰۰ هزار و پنج نفره سه میلیون تومان واریز شده است.

زمان برداشت یارانه خرداد چه زمانی است؟

در این میان، با توجه به این که همزمان با واریز کمک معیشتی اردیبهشت ماه، یارانه خرداد هم به حساب برخی از خانوارها واریز شد، اما برخی دیگر هنوز پیامک واریز نوبت دوم خرداد ماه را دریافت نکرده‌اند. البته شرایط برای هر دو گروه یکسان است، چون یارانه خرداد هنوز قابل برداشت نیست و زمان دقیق برداشت یارانه خرداد ماه اعلام نشده است.

در پیامک ارسالی برای خانوارها اعلام شده بود که زمان دقیق برداشت کمک معیشتی توسط سازمان هدفمندی اعلام می‌شود. در این میان، گزارش‌ها از سازمان هدفمندی نشان می‌دهد که زمان دقیق برداشت یارانه دوم خرداد هنوز مشخص نشده است و احتمالا این مبلغ در نیمه دوم ماه و آخرین روزهای خردادماه قابل برداشت باشد.

چه کسانی یارانه مرحله دوم را گرفتند؟

در این شرایط، نام‌نویسی جاماندگان یارانه جدید همچنان ادامه دارد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها همزمان به ثبت درخواست معترضان مشغول هستند.

به موازات این بررسی تا انتهای هفته گذشته یارانه اردیبهشت بخشی از معترضان به صورت مشروط پرداخت شد. این گروه از شهروندان تا زمان اتمام بررسی دادخواست و قطعی شدن استحقاق دریافت، حق خرج کردن آن را ندارند.

این وضعیت درحالی است که با گذشت یک هفته از شروع خرداد، هنوز موعد برداشت یارانه نقدی این ماه نامشخص است.

با این حال، برخی از کاربران در گزارشی که مربوط به واریز مرحله دوم یارانه ها بود، عنوان کردند که واریزی برای آنها وجود نداشته است. در این خصوص یکی از کاربران که نام خود را مجید عنوان کرده، نوشته است: برای من یارانه واریز نشده؛ اعتراض هم زده‌ام.

حمید، کاربر دیگر عنوان کرده؛ برای ما فقط اولین مرحله واریز شده است.

یکی دیگر از کاربران نیز تصریح کرده؛ من که اعتراض زدم جهت یارانه و دهک خود، چرا برایم یارانه واریز نکردید. مرحله اول که واریز کردید، قابل برداشت نیست. چرا مرحله دوم رو برایم واریز نکردید؟ شما چطور محاسبه می‌کنید که مردم رو به چالش می‌کشید؟ چرا واریز نکردید؛ بعد می‌گویید مرحله دوم واریز شد و قابل برداشت نیست.

این دو گروه یارانه نگرفتند

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دو گروه از افراد یارانه دریافت نکردند؛ یک گروه افرادی بودند که قبلا هم یارانه نمی‌گرفتند و پرونده یارانه‌ای در سازمان هدفمندی یارانه‌ها نداشتند. این افراد شامل ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که در صورتی که خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانند، می‌توانند در سایت ثبت‌نام و پرونده یارانه خود را فعال کنند. به اعتقاد حجت‌اله عبدالملکی، از این تعداد به ۴ الی ۵ میلیون نفر بعد از ثبت‌نام یارانه تعلق می‌گیرد. وی اعلام کرده؛ بیش از ۸۰ درصد افراد درخواست بازنگری داده‌اند.

گروه دیگری که یارانه دریافت نکرده‌اند، کسانی بودند که قبلا یارانه می‌گرفتند، اما چون در دهک دهم قرار داشتند، این یارانه در اردیبهشت واریز نشده که علت، عدم واریز یارانه غیرشفاف بودن اطلاعات اقتصادی خانواده بوده. به گفته عبدالملکی، این افراد نیز از طریق سامانه حمایت درخواست بازنگری داده‌اند که به صورت علی‌الحساب مبلغ یارانه واریز شده است.

او تاکیده کرده؛ در خصوص گروهی از افراد که درخواست بازنگری داده‌اند اما واریزی نداشتند، در همین روزها علت‌ها مشخص خواهد شد تا اطلاعات شفاف شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی