• ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
  • کد خبر: 27841
بورس

بورس در هفته‌ای که گذشت رشد ۲٫۸ درصدی را تجربه کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازار سرمایه هفته آینده هم به روند صعودی خود ادامه دهد.

به گزارش ایران پژواک، شاخص کل بورس چهارشنبه هفته گذشته بر تراز یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد ایستاد. این شاخص در پایان معاملات هفته جاری با رشد ۲٫۸ درصدی به محدوده یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحدی رسید.

شاخص کل هم‌وزن با رشد ۱.۷۶ درصدی سطح ۴۲۸ هزار و ۹۳۱ واحد را تجربه کرد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۱.۹۲ درصدی خود را به محدوده ۲۱ هزار و ۳۴۹ واحد رساند.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته جاری بازار روزهای نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. شاخص کل که نزدیک سه درصد رشد کرد. شاخص هم‌وزن که بیانگر وضعیت شرکت‌های کوچک و متوسط بازار است نیز کار خود را با رشد ۱٫۵ درصدی به پایان رساند. این در حالی است که در سه هفته پی‌درپی ما شاهد بازدهی منفی بازار بودیم.

چه عواملی روی بورس تاثیر دارد؟

سارا فلاج درباره عوامل تاثیرگذار روی شاخص بورس توضیح داد: این روزها عوامل بنیادی در بازار وجود دارد که مقداری شرایط بازار را خاص می‌کند. مهم‌ترین نکته واگرایی است که بین ارز نیما و دلار آزاد دیده می‌شود. همزمان با رشد دلار و افزایش تورم، بهای تمام‌شده بسیاری از کالاها بالا رفت. این در حالی است که شرکت‌ها مجبور هستند محصولاتشان را با نرخ دلار نیمایی بفروشند. حال آنکه سایر بازارها موازی نیز رشد داشتند و در حال حاضر بازار سرمایه یکی از راکدترین بازارهاست.

او تشریح کرد: در گذشته دو نرخی شدن ارز، یعنی ارز ۴۲۰۰ و ارز آزاد مشکلات بسیاری را برای شرکت‌ها و هم برای کلیت جامعه به بار آورد. متاسفانه همین سناریو با دلار آزاد و دلار نیمایی در حال تکرار است. اگر همین رویه ادامه‌دار باشد و اختلاف بین نرخ این دو ارز که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد است بیشتر شود باید منتظر اتفاق مشابه باشیم. همیشه دو نرخ بودن دلار باعث رانت و فساد می‌شود و افراد خاص که رانت‌های خاص دارند از این موقعیت آربیتراژی نهایت سوءاستفاده را می‌کنند.

وی تأکید کرد: موضوع بعدی مساله برجام است. هفته گذشته با ارائه بسته جدید از طرف ایران به آمریکا قیمت دلار کاهش یافت. بنابراین همچنان مهم‌ترین چالش اقتصادی کشور مساله برجام است. نتیجه برجام هر چه باشد درنهایت یا دلار نیمایی به سمت دلار آزاد می‌رود یا دلار آزاد کاهش پیدا می‌کند و این اختلاف ۳۰ درصدی کم می‌شود.

تاثیر نرخ دلار روی بورس

فالاح درباره تاثیر نرخ دلار روی بورس معتقد است: نرخ دلار عامل مهم اثرگذار بر بازار سرمایه در میان‌مدت است. همان‌طور که گذشته به ما نشان داد، دلار و بورس با یکدیگر وابستگی و تلازم در میان‌مدت دارند.

این کارشناس بورس ادامه داد: یکی دیگر از معیارهای اثرگذار در کوتاه‌مدت برگزاری مجامع شرکت‌هاست. شرکت‌هایی که سودهای تقسیمی بهتری داشته‌اند مورد توجه قرار می‌گیرند. به‌ویژه که امسال بسیاری از شرکت‌ها سودهای تقسیمی را زودتر از سال‌های گذشته پرداخت می‌کنند.

او افزود: مولفه دیگری که همچنان برای بازار مهم است وضعیت گزارش‌دهی پالایشی‌ها و مشخص شدن واگذاری بلوکی در دو نماد خودرو و خساپاست. این دو عامل از ابتدای امسال تاثیر کوتاه‌مدت زیادی بر بورس داشتند. در مورد گروه پالایشی نیز کرک اسپرد (تفاوت قیمت هر بشکه نفت و فرآورده‌های آن) یه بالاترین حالت تاریخی خود رسید. روند صعودی کرک اسپرد که از بهار سال گذشته آغاز شد همچنان نیز ادامه دارد. از طرفی چشم‌انداز قیمت جهانی نفت همچنان مثبت است و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی قیمت نفت را تا پایان سال ۲۰۲۲ بالای ۱۰۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند که تمام این نکات بیانگر وضعیت مطلوب گروه پالایشی است.

فلاح درباره عرضه بلوکی خودرویی‌ها نیز یادآور شد: در مورد وضعیت معامله بلوکی خودرو و خساپا هم شنیده می‌شود که قیمت‌گذاری انجام شده و واگذاری به‌زودی انجام می‌شود. بنابراین هر کدام از این اتفاقات یعنی ارائه گزارش پالایشی‌ها یا واگذاری بلوکی خودرو و خساپا رخ دهد مهم‌ترین معیار اثرگذار بر بازار است.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

این کارشناس بازار سرمایه درباره شاخص کل نیز تاکید کرد: با آنکه هفته پیش با افزایش RSI به بالای سطح ۵۰ شاهد برتری قدرت خریداران به فروشندگان بودیم؛ اما مقاومت پیش روی شاخص یعنی محدوده ۱۶۰۸ واحد مقاومت ماژور بسیار مهم و عبور از آن بسیار سخت است. MFI هم در ناحیه متعادل قرار دارد و مکدی هم نه سیگنال خرید صادر کرده و نه سیگنال فروش. حمایت استاتیکی اول محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد است (محدوده ۳۸ فیبوناچی) که البته تا رسیدن به این حمایت، شاخص کل با یک حمایت داینامیکی مووینگ اوریج ساده با دوره تناوب ۳۵ روبه‌رو است که در گذشته واکنش های موثری را به آن داشته است که اگر این حمایت را از دست بدهد تا محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد اصلاح خواهد داشت.

شاخص بازار سرمایه صعودی می‌شود؟

تحلیل شاخص هم‌وزن

فلاج در ادامه شاخص هم‌وزن را بررسی و عنوان کرد: شاخص هم‌وزن به دو محدوده حمایت استاتیکی سطح ۲۳ فیبوناچی و حمایت داینامیکی مووینگ اوریج ۳۵ روزه واکنش مثبت نشان داد. اگر این ناحیه حماینتی را از دست بدهد تا حمایت بعدی یعنی محدوده ۳۹۶ هزار واحد اصلاح می‌شود. همچنین مقاومت بعدی پیش روی آن محدوده ۴۵۰ هزار واحد است. وضعیت حجم افت کرده و RSI در محدوده ۵۰ قرار دارد که تعادل نسبی بین قدرت خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد.

شاخص بازار سرمایه صعودی می‌شود؟

وضعیت شاخص هم‌وزن به کل

همانطور که در نمودار نسبت شاخص هم‌وزن به کل می‌بینیم برعکس دو ماه گذشته شاخص کل در حال حاضر وضعیت بهتری نسبت به هم‌وزن دارد. اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد شاهد تغییر پارادایم بازار به سمت سهم‌های بزرگ و بنیادی هستیم. بنابراین رصد این نمودار برای فعالان بازار مهم است. هر زمان این نمودار صعودی شد یعنی وضعیت شاخص هم وزن نسبت به کل بهتر است و بالعکس.

شاخص بازار سرمایه صعودی می‌شود؟

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی