• ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
  • کد خبر: 27906
بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به روند مذاکرات برجام و تاثیر آن بر افزایش نرخ دلار، و نیز فرارسیدن فصل مجامع و تقسیم سود بیشتر از سوی شرکت‌های بزرگ انتظار می‌رود که در فصل تابستان، بازدهی شاخص کل نسبت به شاخص هم‌وزن، بیشتر باشد.

به گزارش ایران پژواک، امین آذریان با اشاره به این که بازدهی بورس در دو فصل بهار و پاییز سال گذشته منفی و در تابستان و زمستان پارسال مثبت بود، گفت: از میان این فصل‌ها تابستان ۱۴۰۰ پربازده‌ترین فصل بورس در سال گذشته بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار سرمایه در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه دوم سال، بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران و سهامداران کند، افزود: در سه ماه نخست امسال مواردی همچون آمار و ارقام بانک‌مرکزی در خصوص میزان رشد نقدینگی و به وجود آمدن انتظارات تورمی، حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در صنایع غذایی و دارویی، نرخ‌گذاری در بعضی صنایع، تورم بخش کالایی از همه جهات، خبرهای مثبت در خصوص مذاکرات برجام و ارزش‌گذاری سهام خودرویی، هر یک به نوبه خود، باعث افزایش شاخص کل و شاخص هم‌وزن شدند و بیشترین اثر را هم بر بازار سرمایه گذاشتند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در این مدت شاخص کل بورس بازدهی ۱۶درصدی و شاخص هم‌وزن بازدهی ۲۹درصدی داشت. ضمن این که صنایع کوچک و ریالی هم در سه ماه گذشته بازدهی بیشتری را نسبت به صنایع دلاری نصیب سهامداران خود در بازار سرمایه کردند.

آذریان همچنین با بیان این که موارد مرتبط با مذاکرات برجام طی ماه‌ها و سال‌های گذشته همواره مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده است، تصریح کرد: باتوجه به افق ناامیدکننده مذاکرات برجام و تاثیر این مولفه بر افزایش نرخ دلار، و از سوی دیگر فرارسیدن فصل مجامع و تقسیم سود بیشتر از سوی شرکت‌های بزرگ نسبت به شرکت‌های کوچک، انتظار می‌رود که در فصل تابستان، بازدهی شاخص کل نسبت به شاخص هم‌وزن، بیشتر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که در صورت تغییر هرگونه رویه در مذاکرات برجام و مثبت شدن چشم‌انداز مذاکرات و در نهایت، وصول توافق در مذاکرات برجام، به دلیل کاهشی‌شدن نرخ دلار، تمامی بازارهای مالی، اعم از طلا، مسکن و بورس وارد فاز رکودی می‌شوند.

وی گفت: علاوه بر این با توجه به سیاست کلان اقتصادی فدرال‌رزرو و افزایش چندمرحله‌ای نرخ بهره برای جلوگیری از تورم بیشتر و اعمال سیاست‌های انقباضی پولی، از آنجا که چشم‌انداز کامودیتی چندان صعودی نیست، بیشتر اقتصاددانان، چشم‌انداز اقتصادی را در جهان رکودی می‌دانند، به همین دلیل از کانال افزایش قیمت جهانی و تاثیر آن بر سودآوری شرکت‌های بورسی برای بازار سرمایه رشدی حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی