• ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
  • کد خبر: 27921
بورس

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲ درصدی به تراز یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۳۹۸ واحدی رسید.

به گزارش ایران پژواک، شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۱.۵ درصدی به ارتفاع ۴۲۲ هزار و ۲۹۵ واحدی تنزل یافت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۲۷ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۶۷۱ واحد قرار گرفت.

ایمان رئیسی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در هفته‌ای که سپری شد ۲ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه را شاهد بودیم و شاخص کل، روند نزولی و البته کم حجمی را سپری نمود.

او می‌گوید: همسو با کاهش نرخ کامودیتی‌ها در مبادلات جهانی، سهام این گروه با افزایش عرضه روبه‌رو شد. همچنین خبر مربوط به عرضه خودروسازی ایران خودرو و سایپا و ارزش‌گذاری این دو شرکت و همچنین افزایش نرخ دلار نیمایی توانست کمی طرف تقاضا را در بازار تقویت کند.

حقیقی‌ها چقدر پول از بورس خارج کردند؟

فقرایی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در هفته‌ای که گذشت، بحث ممنوعیت خرید گواهی سکه از جانب اشخاص حقوقی (که می‌تواند نشان گر عزم جدی دولت در کنترل نرخ ارز باشد) بر روی روند بازار سرمایه موثر بود. در واقع بدین ترتیب هیجانات ارزی که می‌تواند بر بازار سرمایه اثر مثبت داشته باشد، کنترل می‌شود.

او می‌گوید: اخبار دیگری که بر روی روند بازار در هفته گذشته تاثیر منفی گذاشت، شفاف‌سازی شرکت‌ها و اعلام اثرات قطعی برق بر روند فعالیت‌های تولیدی آن‌ها، شایعاتی در خصوص افزایش نرخ بهره بین بانکی که در صورتی که واقعیت داشت، می‌توانست موجب کاهش بیشتر شاخص کل شود.

صنعت حمل و نقل برخلاف سایر صنایع رشد ۹.۸ درصدی را به ارمغان آورد

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در معاملات این هفته، بیشترین رشد شاخص مربوط به صنعت حمل و نقل با رشد ۹.۸ درصدی بوده است. از سوی دیگر صنعت محصولات کشاورزی که تا چند هفته گذشته بیشترین بازدهی را داشته، طی این هفته با کاهش ۵.۸ درصدی پیشتاز کاهش ارزش شاخص در بین صنایع بوده است.

او می‌گوید: پربازده‌ترین صنعت نیز از ابتدای سال همچنان صنعت تولید آب و برق و بخار یا همان یوتیلیتی با رشد ۵۶.۷ درصدی داشته است. همچنین دو صنعت کاغذ با رشد ۲ درصدی، بانکداری و سرمایه‌گذاری با رشد ۳.۱ درصدی کمترین بازده را در میان صنایع داشته‌اند.

تب منفی بازارهای جهانی، روند نزولی بورس را شتاب داد

صادقی کارشناس بازار سرمایه گفت: مهمترین اخبار هفته گذشته، افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا و احتمال رخداد رکود اقتصادی در سطح جهان بود که سبب کاهش قیمت کامودیتی‌ها و در نتیجه کاهش تقاضا در بازار سرمایه شد. خبر دیگر اعطای مجوز به صرافی‌ها برای خرید اسکناس صادرکننده‌ها با قیمت توافقی بود که به بهبود چشم انداز بازار و شرکت‌های صادراتی کمک کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی