خودرو

در یک ماه گذشته بازار خودرو کشور تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار و اخبار منفی مذاکرات وین، روندی پرنوسان را طی کرد. اما بازار همچنان رکودی است.

به گزارش ایران پژواک، در هفته‌های گذشته قیمت خودرو با نوساناتی همراه بود. اما با وجود این نوسانات، بازار همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. کارشناسان پیش‌بینی‌های متفاوتی از روند بازار در روزهای آینده می‌کنند.

بازار همچنان در انتظار مذاکرات وین

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: در یک ماه گذشته بازار خودرو کشور تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار و اخبار منفی مذاکرات وین، روندی پرنوسان را طی کرد. اما بازار همچنان در وضعیت رکودی است.

او در ادامه افزود: از سوی دیگر، با توجه به پیش‌بینی نرخ دلار و وضعیت کشور، خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد. البته عده‌ای به دلیل اینکه ارزش پول‌شان از بین نرود، به خرید خودرو روی می‌آورند.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: بحث پرونده هسته‌ای ایران و نرخ دلار بازار را ملتهب می‌کند. البته بحث واردات خودرو به کشور اگر به مرحله اجرا برسد، بازار را در مدت کوتاهی به رکود می‌برد. اما در نهایت، به نظر نمی‌رسد در طول یک تا دو هفته آینده در قیمت‌ها جهش چندانی دیده شود.

واردات؛ عامل رکود بازار

البته کارشناسی دیگر ابهامات موجود در بحث واردات را عامل رکود بازار می‌داند.

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو گفت: نسبت به روزهای گذشته نوسان قابل توجهی در بازار مشاهده نمی‌شود. بازار خودروی کشور در حال حاضر به دلیل ابهامات موجود در تصمیمات و صحبت‌های مسئولان در رابطه با موضوع واردات، همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. زیرا با آزادسازی و یا عدم آزادسازی واردات حودرو به کشور، احتمال ضرر خریداران و فروشندگان وجود دارد.

به گفته او، شنیده می‌شود تعدادی خودرو خریداری شده و در حال حاضر در گمرک‌ها منتظر تعیین تعرفه‌ها و در نهایت، ورود این خودروها به بازار کشور هستند. این اخبار در روند رکود بازار تاثیر دارد. تغییرات و ابهاماتی که در تصمیمات مسئولان وجود دارد، به بازار کشور لطمه وارد می‌کند و بهبود وضع موجود کمکی نمی‌شود.

چهار پیش‌بینی از قیمت خودرو در روزهای آینده

بازار خودرو، ارزی است

همچنین، مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو به گفت: با توجه به فضای حاکم در بازار کشور، عدم ثبات در حوزه سیاست و شرایط ارزی کشور، نوسان قیمت‌ها درحال افزایش است. در چند روز گذشته نوسانات نسبت به گذشته کاهش یافت. اما با توجه به نرخ ارز و تحولات منفی سیاسی کشور، به نظر نمی‌رسد که این روند ادامه داشته باشد.

البته، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: خودرو در بازار کشور در طول دو هفته گذشته، دچار تغییر قیمتی زیادی نشده است. حتی با توجه به اینکه شاهد نوسان نرخ ارز بودیم، اما نوسانات کمی در قیمت خودرو مشاهده شد. البته برخی از خودروها به دلیل محدودیت در عرضه، با نوسان قیمتی بیشتری همراه شدند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران توضیح داد: میزان عرضه خودرو به بازار جوابگوی تقاضا نیست. برای کاهش فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه، باید عرضه خودرو به بازار افزایش یابد. البته علت بلاتکلیفی، رکود و معاملات کمی که در سطح بازار انجام می‌شود، دست نگه داشتن خریداران برای به نتیجه رسیدن بحث واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی