بوی بدن

ما تمایل داریم با افرادی دوست شویم که بوی بدن شبیه به ما دارند.

به گزارش ایران پژواک، یک مطالعه جدید متقاعد کننده از محققان موسسه علوم ویزمن (Weizmann) نشان می‌دهد که ما تمایل داریم با افرادی دوست شویم که بویی شبیه به ما دارند. طی یک سری آزمایش، محققان دریافتند که داوطلبان با غریبه‌هایی که خصوصیات بوی بدن مشابهی دارند تعامل مثبت تری دارند.

قلمرو حیوانات مملو از نمونه‌هایی از رفتار مبتنی بر رایحه است. اخیراً محققان شروع به کشف راه‌هایی کرده‌اند که بو بر تعامل انسان تأثیر می‌گذارد.تعدادی از مطالعات جالب اخیر نشان داده اند که حالات عاطفی در انسان می‌تواند از طریق بوی بدن منتقل شود.

سیگنال‌های شیمیایی که همه چیز را از ترس تا شادی نشان می‌دهند، در تحقیقات قبلی فرضیه شده‌اند، بنابراین این مطالعه جدید به بررسی این موضوع می‌پردازد، که آیا دوستی‌های همجنس انسان‌ها می‌تواند تحت تأثیر بوی بدن قرار گیرد یا خیر.

با توجه به اینکه بوی بدن دوست و بوی بدن خود فرد الگوهای مشابهی از فعالیت مغز را القا می‌کند، اما قرار گرفتن در معرض بوی بدن یک غریبه باعث ایجاد واکنش مغزی از نوع ترس لیمبیک بسیار متفاوتی می‌شود، ما فرض کردیم که شباهت در بوی بدن ممکن است به شکل گیری سریع دوستی کمک کند.

محققان در مطالعه جدید منتشر شده می‌نویسند:
اولین آزمایشی که محققان انجام دادند بررسی این بود که آیا دوستان همجنس دریافتی از بوی مشابه بدن خود دارند یا خیر و آیا باعث شکل گیری دوستی کلیک می‌شود.
دوستی "کلیک" به عنوان یک جفت دوست تعریف می‌شود که بلافاصله پس از ملاقات با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این‌ها دوستی‌هایی هستند که به سرعت شکل گرفتند و فرضیه این است که این نوع "شیمی" به طور بالقوه تحت تأثیر عواملی مانند شباهت‌های بوی بدن است.
برای جمع‌آوری بوی بدن، به شرکت‌کنندگان گفته شد در حالی که به مدت دو شب در یک تی‌شرت نخی می‌خوابند، از زدن عطرها و رایحه‌ها اجتناب کنند. سپس با استفاده از یک سیستم الکترونیکی بینی و گروهی از داوطلبان انسانی، محققان آزمایش کردند که چقدر بوها بین دوستان «کلیک» و جفت تصادفی افراد شباهت دارد.

هم بینی الکترونیکی و هم داوطلبان انسانی شباهت‌های بیشتری را در بو بین دوستان «کلیک» نسبت به جفت‌های تصادفی درک کردند. در حالی که این مطمئناً جالب بود، محققان پیشنهاد کردند که این شباهت‌ها در بو می‌تواند نتیجه دوستی طولانی مدت باشد.

از شرایط زندگی مشابه گرفته تا خوردن وعده‌های غذایی یکسان، دوستان صمیمی بدیهی است که بوهای مشابه بدن را در طول زمان ایجاد می‌کنند؛ بنابراین آزمایش دیگری برای بررسی بهتر اینکه آیا افراد به سمت غریبه‌هایی با بوهای مشابه جذب می‌شوند یا خیر، مورد نیاز بود.
گروه دیگری از داوطلبان که همه با یکدیگر غریبه بودند، استخدام شدند. آن‌ها بوی بدن خود را به روش‌های مشابه آزمایش قبلی جمع آوری کردند و سپس یک سری بازی‌های تعامل اجتماعی جفتی را تکمیل کردند. این فعل و انفعالات شامل جفت شدن تصادفی، سپس روبرو شدن با یکدیگر و انجام تمرینی بود که در آن حرکات یکدیگر را به مدت دو دقیقه منعکس می‌کردند. پس از تعامل، آن‌ها یک پرسشنامه کوتاه را تکمیل کردند که چقدر راحت هستند و چقدر با شریک زندگی خود احساس ارتباط نزدیک داشتند.

با استفاده از فناوری بینی الکترونیکی، محققان مشخصات بوی بدن هر فرد را بررسی کردند.
کشف شد آن دسته از غریبه‌هایی که در تعامل جفتی خود احساس راحتی می‌کردند، شباهت بیشتری به بوی بدن یکدیگر داشتند.

نوام سوبل، یکی از نویسندگان این مطالعه، به این نکته اشاره می‌کند که عوامل زیادی فراتر از بویایی وجود دارد که بر تصمیم گیری انسان تأثیر می‌گذارد.با این وجود، نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که بینی و حس بویایی نقش بیشتر از آنچه قبلاً در انتخاب دوستانمان تصور می‌شد، دارد.

اینبال راوربی، محقق اصلی مطالعه جدید، از محدودیت‌های مطالعه خود نیز آگاه است و می‌گوید: انسان‌ها به خصوص از نظر ارتباط کلامی با سایر پستانداران بسیار متفاوت هستند. بنابراین، مطمئناً این یافته‌ها ممکن است تأثیر بوها در تعاملات روزمره انسان در دنیای واقعی را بیش از حد برآورد کند. اما او تاکید می‌کند که نتایج نشان می‌دهد که شیمی و حس بویایی نوعی نقش در چگونگی ایجاد دوستی ایفا می‌کند.

این مطالعه جدید در مجله Science Advances منتشر شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی