• ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
  • کد خبر: 28486
غلات

در راستای توافق‌های امضا شده میان روسیه و اوکراین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که صادرات غلات از اوکراین احتمالا از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود.

به گزارش ایران پژواک از خبرگزاری تاس، ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: اولین کشتی با محموله غلات احتمالا صبح امروز (اول اوت) بندر اوکراین را ترک می‌کند. عملیات بارگیری کشتی‌ها تکمیل شده است.

سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه افزود: یکی دو مساله باقی مانده است و اگر آنها حل و فصل شوند، این احتمال وجود دارد که صبح امروز کشتی‌ها راهی شوند.

براساس گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک، اولین کاروان شامل غلات اوکراین متشکل از ۱۶ کشتی باری خشک خواهد بود. این کشتی‌ها در سوم اوت به آب‌های سرزمینی ترکیه می‌رسند. این کاروان با هواپیماهای بدون سرنشین رصد می‌شود. همچنین نمایندگان مرکز هماهنگی مشترک استانبول (JCC) از ماهواره‌ها برای ردیابی عبور کشتی‌های حامل غلات استفاده خواهند کرد.

در ۲۲ ژوئیه، بسته‌ای از اسناد با هدف حل و فصل مشکل تامین موادغذایی و کود برای بازارهای جهانی در استانبول با حضور نمایندگان روسیه، اوکراین و سازمان ملل به امضا رسید.

روسیه و اوکرین با هم قریب به یک سوم از گندم جهان را تامین می‌کنند. همچنین اوکراین به تنهایی بزرگترین و اصلی‌ترین صادرکننده ذرت و جو است و روسیه و بلاروس هم بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس را بر عهده دارند. از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، بنادر دریای سیاه اوکراین مسدود شده و بیش از ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهای اوکراین بلاتکلیف ماندند.

مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که بعد از توافق‌های ۲۲ ژوئیه درباره تامین محصولات کشاورزی از اوکراین تشکیل شد، تلاش‌هایی برای آغاز صادرات غلات از طریق دریای سیاه در سریع‌ترین زمان ممکن را شروع کرد. این مرکز هماهنگی در حال کار بر روی اطمینان از ارسال ایمن غلات به بازارهای جهانی است و انتظار می‌رود اولین کشتی حامل غلات اوکراینی به زودی بنادر اوکراین را ترک کند.

بر اساس گزارش‌های قبلی، این مرکز هماهنگی در دانشگاه وزارت دفاع ترکیه در محله لونت استانبول در بخش اروپایی این شهر راه‌اندازی شده است. طبق گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، نمایندگانی در سطح ژنرال از ترکیه، روسیه و اوکراین فعالیت خواهند داشت.

سازمان ملل متحد هم نمایندگانی خواهد داشت. کنترل بر انتقال ایمن از سه بندر اوکراینی اودسا، یوژنی و چرنوگورسک ۲۴ ساعته فعال می‌شود. طبق توافق روسیه-سازمان ملل، سازمان ملل روی لغو محدودیت‌های ضد روسی که مانعی بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی و کودهاست، کار خواهد کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی