دلار

افزایش تقاضا برای خرید دلار قیمت این ارز آمریکایی را با افزایش روبرو کرد.

به گزارش ایران پژواک، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد در آخرین روز هفته تقاضا برای خرید دلار افزایش یافته و پیشی گرفتن حجم تقاضا نسبت عرضه، سبب شده است دلار به سمت سد مقاومتی حرکت کند.

فعالان بازار ارز معتقدند سطح مقاومتی دلار در شرایط کنونی در بازار ای ٣١ و ۸۰۰ تومان است و شکسته شدن سد مقاومتی می‌تواند افزایش مجدد تقاضا در بازار را در پی داشته باشد.نرخ معامله دلار در شرایط کنونی کمی پایین‌تر از این رقم است.

بسیاری از معامله‌گران معتقدند منتفی شدن مذاکرات برجام برای مدت دو ماه از یک سو و همچنین اعلام تحریم‌های جدید آمریکا از سوی دیگر سبب شده است بازار روند افزایشی را تجربه کند.

هر چند انتظار می‌رفت عدم صدور قطعنامه علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس، سبب بهبود وضعیت در بازار ارز شود اما شوک آمریکایی مانع از آن شد که بازار ارز تاثیر مثبتی از این اتفاق بگیرد.

در تازه ترین اتفاق، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که ۱۰ شخص یا شرکت ایرانی به اتهام انجام حملات سایبری به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند. در عین حال جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده است مذاکرات برجام به بن بست خورده است.

در چنین شرایطی رئیس کانون صرافان معتقد است مهمترین دلیل رشد بهای ارز در شرایط فعلی، تقاضای ناشی از سفر اربعین و پرداخت ارز مسافرتی است.

در عین حال صرافان می‌گویند اخبار سیاسی منتشر شده نشانه‌ای از افزایش تنش میان ایران و آمریکاست و در رشد بهای ارز و بالا رفتن تقاضا موثر بوده است.

بازارساز وارد می‌شود؟

برخی کارشناسان معتقدند اخبار منتشر شده هنوز تاثیر واقعی خود را بر بازار به جا نگذاشته چراکه بازار ساز با ورود به بازار در صدد آن برآمده است مانع از افزایش قیمت‌ها شود.

خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این اشاره کرده است که درآمدهای ارزی ایران ۵۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

برپایه آمارهای رسمی منتشر شده از مقامات دولت سیزدهم، می‌توان چنین نتیجه گرفت که وضعیت ذخایر ارزی ایران در شرایط فعلی مثبت است و دست بازارساز برای مداخله در بازار چندان بسته نیست.

برخی پیش‌بینی‌ها بر این استوار است که بانک مرکزی در نیمه دوم سال و دو ماهه تعلیق مذاکرات نیز می‌تواند با دخالت در بازار مانع از رشد هیجانی قیمت‌ها شود.

البته برخی از معامله گران به این اقدام سرکوب قیمتی لقب می‌دهند چرا که معتقدند مداخله بازارساز مانع از واقعی شدن قیمت ارز در بازار خواهد شد.

حال باید دید ایران در دو ماهه تعلیق مذاکرات چه اقداماتی را در دستور کار قرار خواهد داد؛ آیا جنگ لفظی ایران و غرب در این دوره زمانی تشدید می‌شود یا امیدها برای از سر گیری مذاکرات برجام افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی