نعناع

نعناع، یکی از سبزی‌هایی است که به‌دلیل تاثیر مثبت بر عملکرد سیستم گوارش مشهور است، اما خواص درمانی متعددی دارد؛ در این مطلب به مهمترین فواید این سبزی رایج اشاره خواهیم کرد.

به گزارش ایران پژواک، نعناع یکی از سبزی‌هایی است که به‌دلیل تاثیر مثبت بر عملکرد سیستم گوارش مشهور است، اما خواص درمانی متعددی دارد و به بهبود سرفه، سردرد، سرماخوردگی حتی حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. نعناع گیاه بومی جنوب اروپا و آسیا است. در ادامه این مطلب به مهمترین فواید این سبزی رایج اشاره خواهیم کرد تا عادت به خوردن آن، موجب حفظ سلامت بدن شود. این فواید عبارتند از:

کاهش درد

نعناع تند به‌دلیل وجود ترکیبی به‌نام منتول تاثیر مسکن دارد و بر گیرنده‌های درد تاثیر می‌گذارد. این ترکیب همچنین باعث انقباض فوری عروق زیرجلدی می‌شود که عامل احساس خنکی خواهد بود. این خاصیت نعناع باعث شده تا به‌عنوان مرهم، روغن یا لوسیون برای تسکین دردهای مفصلی، التهابات و حتی نیش حشرات کاربرد داشته‌ باشد.

رفع گرفتگی مجاری تنفسی

نعناع یکی از گیاهان ضداحتقان شناخته می‌شود. به دلیل تاثیر منقبض‌کننده عروق، باعث کاهش ترشح مخاط‌های تنفسی می‌شود و در رفع گرفتگی مجاری تنفسی در نتیجه ابتلا به سینوزیت، رینیت آلرژیک و برونشیت تاثیر دارد.

بهبود عملکرد گوارش

مصرف نعناع به‌خصوص نعناع تند عملکرد گوارش را تسهیل می‌کند. به‌دلیل تاثیر ترکیبات فنولی در این گیاه، مصرف نعناع موجب تسکین اسپاسم‌های گوارشی و تحریک ترشح صفراوی می‌شود. نعناع عملکرد مجرای ادراری را نیز تسهیل می‌کند.

حفظ طراوت و شادابی پوست

نعناع به‌دلیل خاصیت تقویت‌کنندگی، ایجاد طراوت، التیام‌بخشی و محرک‌بودن برای حفظ سلامت پوست توصیه می‌شود. از اسانس نعناع در ترکیب پاک‌کننده‌های آرایشی، ماسک لایه‌بردار و لوسیون‌ها استفاده می‌شود.

بهبود رشد و سلامت موها

بررسی‌ها نشان می‌دهد نعناع تند برای تسکین تحریکات پوست سر و به‌خصوص بهبود خون‌رسانی و تسهیل رویش موها بسیار موثر است. براساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴، روغن نعناع تند تاثیر قابل توجهی در رویش موها نسبت به داروها دارد و پس از یک ماه، ۹۲ درصد رویش مو مشاهده شده که در مورد مصرف دارو، ۵۵ درصد است. همچنین شکنندگی تارهای مو را کاهش می‌دهد و ظاهر درخشان‌تری به موها می‌دهد.

مقابله با تهوع صبحگاهی

از آنجا که نعناع تاثیر قابل توجهی بر مشکلات گوارشی دارد، خوردن این سبزی راهکار عالی برای بهبود حالت تهوع است. این سبزی آنزیم‌های ضروری گوارش را فعال کرده و در نتیجه حالت تهوع کاهش پیدا می کند. مصرف نعناع می‌تواند راهکار موثری برای بهبود حالت تهوع در دوران بارداری باشد.

بهبود سرماخوردگی

با نزدیک ‌شدن به فصل پاییز و خنک ‌شدن هوا، احتمال بروز علائم سرماخوردگی نیز بیشتر می‌شود. مصرف نعناع به رفع احتقان گلو، ریه‌ها و بینی کمک می‌کند. علاوه بر این، خاصیت آنتی‌باکتریال نعناع نیز در تسکین تحریکات ناشی از سرفه موثر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی